ارزیابی آراء ابن‌سینا درباره‌ی فردیت بر اساس این‌باوری
ارزیابی آراء ابن‌سینا درباره‌ی فردیت بر اساس این‌باوری

میثم قائیدوند؛ مجید ملایوسفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402

https://doi.org/10.30470/phm.2023.555632.2229

چکیده
  چکیدهوجود ویژگی این‌بودگی در اشیاء، از جمله راه‌حل‌هایی است که برای حل مسئله‌ی تمایز و مسئله‌ی فردیت در اشیاء ارائه‌شده است. باور به وجود چنین ویژگی‌ای به فلسفه‌ دانس اسکاتس باز می‌گردد. اغلب اندیشه‌ی ...  بیشتر
آیدوس ( Aidos ) از دیدگاه ارسطو
آیدوس ( Aidos ) از دیدگاه ارسطو

زهرا آقاجری؛ مجید ملایوسفی؛ مسعود صادقی؛ بابک عباسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1402

https://doi.org/10.30470/phm.2023.1986295.2344

چکیده
  آیدوس (شرم) و آریته (فضیلت)از بنیادی‌ترین مفاهیم اخلاقی در آثار اندیشمندان یونان باستان به ویژه فلسفه اخلاق ارسطو هستند؛ مفاهیمی چون شرم، فروتنی، احترام، عفت، از جمله اصطلاحات در خصوص ترجمه آیدوس است ...  بیشتر
جان مک داول و حساسیت اخلاقی
جان مک داول و حساسیت اخلاقی

حمیده افلاطونی؛ زهرا خزاعی؛ مجید ملایوسفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1402

https://doi.org/10.30470/phm.2023.2002594.2405

چکیده
  حساسیت اخلاقی یک نظریه نسبتاً جدید در فلسفه اخلاق است که ریشه‌های آن به احساس‌گرایی اخلاقی قرن هجدهم بازمی‌گردد. این نظریه بر این اساس استوار است که علاوه بر ادراک عقلی، ادراک حسی و عاطفی نیز در تشکیل ...  بیشتر
تفسیر هایدگر از فرونسیس در کتاب سوفیست افلاطون با نگاهی به کتاب هستی و زمان
تفسیر هایدگر از فرونسیس در کتاب سوفیست افلاطون با نگاهی به کتاب هستی و زمان

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، ، صفحه 163-191

https://doi.org/10.30470/phm.2020.124226.1773

چکیده
  هایدگر در کتاب سوفیست افلاطون، به تفسیر کتاب ششم اخلاق نیکوماخوس ارسطو و به ویژه مبحث فرونسیس پرداخته است. وی در این کتاب به پنج نحوه‌ی کشف و گشودگی دازاین یعنی اپیستمه، تخنه، سوفیا، نوس و فرونسیس می‌پردازد. ...  بیشتر
حکمت عملی از نظر آکویناس
حکمت عملی از نظر آکویناس

فاطمه اصلی بیگی؛ مجید ملایوسفی

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 255-277

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34358

چکیده
  آکویناس بر این باور بود که طبیعت انسان مشتمل بر غایاتی ذاتی است که از نظمی پیروی می‌کنند که وی آن را قانون طبیعی می‌نامید. از نظر وی هم عقل نظری و هم عقل عملی دارای مبادی بدیهی‌ای هستند که بی نیاز از اثبات ...  بیشتر