دیدگاه ابن‌سینا در باب پیوستگی میان سعادت ناشی از ادراکات با احوال مغز انسان
دیدگاه ابن‌سینا در باب پیوستگی میان سعادت ناشی از ادراکات با احوال مغز انسان

آیسودا هاشم پور؛ فروغ السادات رحیم پور؛ عبدالعلی شکر

دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 85-106

https://doi.org/10.30470/phm.2022.540331.2088

چکیده
  ابن‌سینا در ایراد مباحث مربوط به سعادت ناشی از ادراک انسان بر نقش محوری «ادراک» تأکید دارد. از نظر او ادراکات انسان اعم از حسی، خیالی و عقلی، سعادت متناسب با خود را به دنبال دارد. از آنجا که وضعیت ...  بیشتر
تأملی بر مبانی علم‌شناسیِ سهروردی و ظرفیت‌سنجی آن در ارائۀ الگوی آموزشی
تأملی بر مبانی علم‌شناسیِ سهروردی و ظرفیت‌سنجی آن در ارائۀ الگوی آموزشی

آیسودا هاشم پور؛ علیرضا فارسی نژاد

دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 141-163

https://doi.org/10.30470/phm.2021.141742.1918

چکیده
  این نوشتار در پی واکاوی مبانی حکمت اشراق در ارائۀ تعریف نوینی از علم و ترسیم الگویی آموزشی بر آن اساس است. با تأملی در مبانی نورشناسی اشراقی، معرفت­شناسی، انسان­شناسی و روش­شناسی سهروردی این مطلب ...  بیشتر
بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر
بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر

آیسودا هاشم پور؛ محمد بیدهندی

دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، ، صفحه 11-29

https://doi.org/10.30470/phm.2020.118281.1726

چکیده
  بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر چکیده بحث اسماء و صفات و کیفیت ارتباط آن با ذات الهی از اهم مباحث توحیدی و در این میان مسئله‌ی عینیت یا زیادت صفات با ذات خداوند همواره ...  بیشتر