خودِ دیگر من: کشف بنیاد اخلاقی متافیزیک در اندیشه ارسطو
خودِ دیگر من: کشف بنیاد اخلاقی متافیزیک در اندیشه ارسطو

سیده زهرا مبلّغ

دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 293-316

https://doi.org/10.30470/phm.2021.533901.2030

چکیده
  تفسیر غالب از نسبت میان متافیزیک و امر اخلاقی و عملی در آموزه‌های ارسطو، تفسیر تفکیکی است. طبق این تفسیر، ارسطو عقل و حکمت نظری را از عمل جدا می‌داند و از دید او میان متافیزیک و حکمت عملی، ارتباطی نیست. ...  بیشتر
جایگاه دیگری در ساخت‌گشایی سوبژکتیویته و اخلاق: لکان و لویناس
جایگاه دیگری در ساخت‌گشایی سوبژکتیویته و اخلاق: لکان و لویناس

بیان کریمی؛ محمد اصغری

دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، ، صفحه 131-162

https://doi.org/10.30470/phm.2021.141729.1917

چکیده
  دغدغه و هدف اصلی در این مقاله بررسی و مقایسة جایگاه مفاهیم سوبژکتیویته، دیگربودگی و اخلاق در اندیشة لکان و لویناس است. نحوة مواجهة این دو متفکر به موضوعات مذکور با نقد و به چالش کشیدن سوبژکتیویسم عقلانی ...  بیشتر
مواجهه «خود» و «دیگری» در فلسفه اگزیستانس و صورتبندی آن با تأکید بر اندیشه مارتین بوبر
مواجهه «خود» و «دیگری» در فلسفه اگزیستانس و صورتبندی آن با تأکید بر اندیشه مارتین بوبر

حمزه عالمی چراغعلی

دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، ، صفحه 373-409

https://doi.org/10.30470/phm.2020.129379.1819

چکیده
  موضوع «خود» و «دیگری» به یک معنا گویای مجادلات ذهن‌گرایی- تجربه‌گرایی در فلسفه معاصر غرب است. در این مجادلات گاه زمینه توجه به موضوع «دیگری» و گاه به‌فراموشی سپردن آن و حتی سیطره بر ...  بیشتر
جایگاه «اوبودگی»: چگونگی مطرح شدن خدا نزد امانوئل لویناس
جایگاه «اوبودگی»: چگونگی مطرح شدن خدا نزد امانوئل لویناس

محمدمهدی عبدالعلی نژاد؛ سید احمد فاضلی

دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، ، صفحه 179-205

https://doi.org/10.30470/phm.2019.110251.1634

چکیده
  لویناس از تصور «نامتناهی» یا خدا نزد دکارت به مثابه‌ی امری که ناشی از اندیشه‌ی «من اندیشنده» نیست، بسیار بهره برده است، ولی آن را در راستای نظام اخلاقی خود باز تقریر می‌کند. این‌که باز تقریر ...  بیشتر
گشودگی به دیگری به مثابه‌ی شرط اخلاقی دیالوگ
گشودگی به دیگری به مثابه‌ی شرط اخلاقی دیالوگ

علی رضا آزادی؛ حمیده ایزدی نیا

دوره 5، شماره 15 ، آذر 1394، ، صفحه 101-127

چکیده
  گادامر پیش‌داوری‌ها را شرط امکان فهم می‌داند؛ اما دخالت پیش‌داوری‌ها در فهم، به معنای ذهنی و دلخواهانه ‌شدن فهم و دیالوگی نبودن آن نیست که یک رابطة یک‌سویه، به مثابة تحمیل ذهنیت و معنای خودمان بر ...  بیشتر