دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = افلاطون
تعداد مقالات: 6
جنون فلسفه: نظریهی مثل افلاطون و نسبت آن با اندیشههای اخلاقی و سیاسی او
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1401
چکیده
در مقالۀ حاضر میکوشیم نسبت بین نظریۀ مثل افلاطون و اندیشههای اخلاقی و سیاسی او را بررسی کنیم. نخست گزارشی اجمالی از سیر تکوین نظریۀ مثل در محاورات «منون»، «فایدون» و «جمهوری» ارائه ... بیشترنقش فلسفه در رستگاری از نظر افلاطون
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 367-384
چکیده
رستگاری همواره مفهوم مورد التفات اکثر ادیان و مکاتب فکری در طول تاریخ بوده است. افلاطون نیز به عنوان متفکری مؤسس در این باباندیشیده و بررسیاندیشه او در این باب مورد پژوهش مقاله حاضر بوده است. یافتههای ... بیشترعدالت و جنسیّت در آرمانشهر افلاطون: بررسی نگرش افلاطون دربارة زنان
دوره 6، شماره 16 ، خرداد 1395، ، صفحه 207-233
چکیده
مفسّران آثار افلاطون تفسیر واحدی از نگرش وی دربارۀ زنان به دست ندادهاند؛ زیرا در بررسی آثار افلاطون با قطعاتی ناسازگار، پیچیده و پراکنده در این باره روبهرو شدهاند. از یک سو، افلاطون برای زنان حقوق ... بیشترمحاورهی فایدون: معرفت محض و امتناع آن در دنیا
دوره 5، شماره 15 ، آذر 1394، ، صفحه 51-72
چکیده
در محاورۀ فایدون، افزون بر موضوع اصلی که اثبات جاودانگی نفس است، یکی از موضوعات فرعی عبارت است از ادّعای افلاطون مبنی بر اینکه حصول معرفت محض، طی زندگی دنیوی ناممکن است. نوشتۀ حاضر نخست، به دنبال توصیف ... بیشترتفسیری انتقادی بر دیدگاه هایدگر در باب حقیقت افلاطونی با تکیه بر مفهوم مثال خیر
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1394، ، صفحه 167-197
چکیده
هایدگر در مقالهی نظریهی افلاطون درباب حقیقت ادعا میکند که افلاطون با مطرح کردن نظریهی مُثُل، مفهوم سنتی حقیقت به مثابهی ناپوشیدگی (aletheia) را نادیده میگیرد و آن را به مطابقت اشیا و صور مثالی فرو ... بیشترموضوعِ محاورۀ سوفسطائی: سوفسطائی یا فیلسوف؟ بررسی دیدگاه هایدگر در درسگفتار سوفسطائیِ افلاطون
دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1393، ، صفحه 93-119