تأملی بر مبانی علم‌شناسیِ سهروردی و ظرفیت‌سنجی آن در ارائۀ الگوی آموزشی
تأملی بر مبانی علم‌شناسیِ سهروردی و ظرفیت‌سنجی آن در ارائۀ الگوی آموزشی

آیسودا هاشم پور؛ علیرضا فارسی نژاد

دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 141-163

https://doi.org/10.30470/phm.2021.141742.1918

چکیده
  این نوشتار در پی واکاوی مبانی حکمت اشراق در ارائۀ تعریف نوینی از علم و ترسیم الگویی آموزشی بر آن اساس است. با تأملی در مبانی نورشناسی اشراقی، معرفت­شناسی، انسان­شناسی و روش­شناسی سهروردی این مطلب ...  بیشتر
تطبیق «خودشناسی» ازمنظر کی‌یرکگارد و شیخ اشراق
تطبیق «خودشناسی» ازمنظر کی‌یرکگارد و شیخ اشراق

سیمین اسفندیاری؛ آزاده الیاسی

دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، ، صفحه 315-336

https://doi.org/10.30470/phm.2019.95870.1501

چکیده
  چکیده در مقاله حاضر به بررسی موضوع خودشناسی از بعد عرفانی و فلسفی از دیدگاه شیخ شهاب‌الدین سهروردی و سورن کی‌یرکگارد با نگاهی مقایسه‌ای پرداخته می‌شود .کی‌یرکگارد معتقد است پرداختن به امور کلی و ماهیت ...  بیشتر
بررسی مفاهیم «غنی» و «فقیر» از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
بررسی مفاهیم «غنی» و «فقیر» از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
دوره 3، شماره 11 ، آذر 1392، ، صفحه 7-20

چکیده
  اصطلاح «فقیر» و «غنی» نخستین‌بار در مباحث دینی، کلامی و عرفانی مطرح شد. پس از آن برخی فلاسفۀ مسلمان نیز این عناوین را در فلسفه وارد کرده، به تحلیل آن‌ها پرداخته‌اند. «غنی مطلق» از نظر ...  بیشتر
مبانی انسان شناسی شیخ اشراق و تأثیر آن در حقوق بشر
مبانی انسان شناسی شیخ اشراق و تأثیر آن در حقوق بشر
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، ، صفحه 141-161

چکیده
  انسان شناسی، علمی است که به جایگاه انسان در هستی، و ارتباط او با طبیعت و جامعه می‌پردازد. انسان شناسی حقوق بشر به این موضوع می‌پردازد که فرهنگ‌های مختلف به حقوق بشر چگونه نگاه می‌کنند. حقوق بشر به معنای ...  بیشتر
معرفت‌شناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
معرفت‌شناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، ، صفحه 7-25

چکیده
  دکارت در رأس فیلسوفانی است که مسأله شناخت را با روشی نظام مند دنبال می‌کند و تمام سعی خود را به کار می‌بندد تا از روشهای پیشنهادیش  تمام شناخت ها را  استنتاج نموده  و بدینوسیله  به معرفت یقینی ...  بیشتر