%0 Journal Article %T معاد جسمانی از دیدگاه ابن عربی %J تأملات فلسفی %I دانشگاه زنجان %Z 2228-5253 %D 2010 %\ 04/21/2010 %V 2 %N 5 %P 23-36 %! معاد جسمانی از دیدگاه ابن عربی %K ابن عربی %K معاد جسمانی %K معاد روحانی %K جسم طبیعی %K جسم عنصری %R %X ابن عربی معاد را هم روحانی و هم جسمانی می‌داند. از نظر وی، ماهیت حقیقی معاد و حشر، جمع شدن نفوس جزیی در نفس کلّی است. معاد جسمانی نیز دارای دو کیفیت متفاوت برای بهشتیان و دوزخیان است. زیرا حشر جسم بهشتیان به شکل دنیوی نیست؛ بلکه جسم محشورشدهی آنها، جسم لطیف ملکوتی است که موسوم به جسم طبیعی است و از نشأت عنصری و دنیوی برتر است و خواصّ دنیوی ندارد. امّا حشر جسم دوزخیان، به گونهی عنصری، و مبتنی بر مزاج دنیوی است و قابل زوال و تغییر و کون و فساد است؛ زیرا دوزخیان به علّت اتکاء به دار عنصری و هوا و هوسهای زودگذر دنیوی، درهای روحانیت برای همیشه به روی آنها بسته است؛ از این رو، از عالم عناصر رهایی نخواهند یافت. در این مقاله به بیان دیدگاه ابن عربی در مورد لزوم معاد جسمانی و نیز به کیفیّت این معاد پرداخته شده است. %U https://phm.znu.ac.ir/article_19522_afd67757edcdafeccfe3ab17ad062003.pdf