ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نظریۀ ذهن بسطیافته و لوازم آن
نظریۀ ذهن بسطیافته را در سال 1998 اندی کلارک و دیوید چالمرز، با تکیه بر مبانی جدیدی در فلسفۀ ذهن معاصر، مطرح کردند. متفکران این نظریه، با حفظ اصول ساختارگرایانه، از برونگرایی در محتوا به برونگرایی فعال منتقل میشوند. کارکردگرایی، اصل یکپارچگی علّی (سیستم یکپارچه)، اصل برابری و برونگرایی فعال مؤلفههای اصلی این نظریه هستند. در این نظریه بسطیافتگی ذهن بر پایۀ بسطیافتگی شناخت اثبات میشود. پذیرش یکپارچگی زبان و ذهن، بازتعریف نقش حافظه از بازنمایی به نقش خلاقانه، ارائۀ مفهوم معرفتشناسی بسطیافته، پذیرش یکپارچگی ذهن با برخی ابزارهای الکترونیکی، پذیرش یکپارچگی عناصر فرهنگی با ذهن و پذیرش شناخت جمعی، ازجمله نظریات ارائهشده در پی تأثیر از نظریۀ ذهن بسطیافته هستند. این مقاله، با روشی تحلیلی، ابعاد مختلف این نظریه و لوازم آن را توضیح داده است.
https://phm.znu.ac.ir/article_27149_0ce5574c46442d212d07a5c3ff13ecfd.pdf
2017-06-22
11
35
ذهن
ذهن بسطیافته
شناخت بسطیافته
برونگرایی فعال
اصل برابری
سیستم یکپارچه
احمد
پورقاسم شادهی
poorghasem@qc.ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
رضا
اکبری
r.akbari@isu.ac.ir
2
استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
امیر عباس
علی زمانی
amir_alizamani@ut.ac.ir
3
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران. ایران
AUTHOR
منابع اوّلی
1
- Kant, Immanuel. (1998). (CPR) Critique of Pure Reason, trans. Paul Guyer and Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press. - Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1977). (Differenz) Differenz der fichte’schen und schelling’schen Systems der Philosophie (1801). In Werke, volume 2. The Difference Between Fichte’s and Schelling’s System of Philosophy, trans. H. S. Harris and W. Cerf .Albany: State University of New York Press.
2
- ------. (1977). (Phänomenologie) Die Phänomenologie des Geistes (1807). In Werke, volume 3. Phenomenology of Spirit, trans. A. V. Miller. Oxford: Oxford University Press).
3
- ------. (2010) (Logik) Wissenschaft der Logik (1812–1816). In Werke, volumes 5 and 6. The Science of Logic, translated by George di Giovanni, New York: Cambridge University Press.
4
- -------. (2010). (Enz) Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, erster Teil: Logik (1817/1827). In Werke, volume 8. Encyclopaedia of the Philosophical Sciences in Basic Outline. Part 1: Logic, translated and edited by Klaus Brinkmann and Daniel O. Dahlstrom, Cambridge: Cambridge University Press.
5
- -------. (1955). (VGP) Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie. In Werke, volume 18, 19, 20. Hegel’s Lectures on the History of Philosophy, trans. E. S. Haldane, 3 vols. New York: The Humanities Press.
6
منابع ثانوی
7
- Arndt, Andreas. (1994). Dialektik und Reflexion: Zur Rekonstruktion des Vernunftbegriffs. Hamburg: Meiner.
8
- Bowman, Brady. (2013). Hegel’s Metaphysics of Absolute Negativity. Cambridge: Cambridge University Press.
9
- Bristow, William. (2003). Hegel and Transformation of Philosophical Critique. Oxford: Oxford University Press.
10
- Dangel, Tobias. (2013). Hegel und die Geistmetphyisk des Aristotels. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.
11
- Ferrarin, Alfredo. (2001). Hegel and Aristotle. Cambridge: Cambridge University Press.
12
- Forster, Michael N. (1989). Hegel and Skepticism. Cambridge, MA: Harvard University Press.
13
- Franks, Paul. (2005). All or Nothing. Systematicity, Transcendental Arguments, and Skepticism in German Idealism. Cambridge, MA: Harvard University Press.
14
- Houlgate, Stephen. (2015). I—Hegel's Critique of Kant, Aristotelian Society Supplementary Volume, 89 (1): 21-41.
15
- Hötschl, Calixt. (1941). Das Absolute in Hegels Dialektik: Sein Wesen und seine Aufgabe im Hinblick auf Wesen und systematische Stellung Gottes als actus purus in der Aristotelischen Akt-Potenz-Metaphysik. Paderborn.
16
- Longuenesse, Béatrice .(2007). Hegel’s Critique of Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Pres.
17
- Pippin, Robert. (1989). Hegel’s Idealism: the Satisfaction of Self-Consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.
18
- Rockmore, Tom. (2005). Hegel, Idealism, and Analytic Philosophy. New Haven: Yale University Press.
19
- ---------------------. (2007). Kant and Idealism. New Haven: Yale University Press.
20
- Sedgwick, Sally. (2012). Hegel's Critique of Kant: From Dichotomy to Identity. Oxford: Oxford University Press.
21
- Rotenstreich, Nathan. (1974). From Substance to Subject: Studies in Hegel. The Hague: Martinus Nijhoff.
22
- Siep, Ludwig. (1991). Hegel's idea of a conceptual scheme. Inquiry 34(1): 63-76.
23
- Stovall, Preston. (2007). Hegel's Realism: The Implicit Metaphysics of Self-Knowledge. The Review of Metaphysics (61) 1: 81-117.
24
- Taylor, Charles. (1975). Hegel. Cambridge: Cambridge University Press.
25
26
ORIGINAL_ARTICLE
گذار از شکاکیت و ضرورت تفسیر متافیزیکی از امر مطلق در فلسفه هگل
هگل در جای جای فلسفه خویش از امر مطلق، روح مطلق و ایده مطلق سخن میگوید و از آن به بنیان وحدت هستی و معرفت و مفهوم و واقعیت یاد میکند. اما نزاعی کلیدی در تفسیر حقیقت این امر شکل میگیرد: آیا مقصود هگل از امر مطلق، حقیقتی هستیشناسانه و بنیانی برای تبیین واقعیت عینی است (تفسیر متافیزیکی) یا آنکه اشارات او به امر مطلق، صرفاً تأکید بر اطلاق خودانگیختگی سوژه در مواجهه با جهان خارج است (تفسیر غیرمتافیزیکی). این مقاله با بیان نحوه تکوین جدایی هستی و معرفت در عصر جدید به روایت هگل و نیز بازخوانی دوگانه شیء فینفسه و آگاهی در فلسفه کانت، نشان میدهد که هر یک از تفاسیر شکلگرفته از فلسفه هگل، چه دریافتی از جهتگیری هگل به فلسفه کانت دارند. سپس با بررسی دقیق انتقادات هگل به فلسفه کانت، نشان داده میشود که امر مطلق برای هگل بنیانی برای تبیین واقعیت عینی است. لذا بدون پذیرش تفسیری هستیشناسانه از امر مطلق، تبیین هگل نافرجام خواهد ماند.
https://phm.znu.ac.ir/article_27154_80833705349c6b24611caec1f632e5ff.pdf
2017-06-22
37
74
مطلق
سابژکتیویسم
ایدالیسم متناهی
آگاهی نامشروط
مصطفی
زالی
m.zali@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سید حمید
طالبزاده
talebzade@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع اوّلی
1
- Kant, Immanuel. (1998). (CPR) Critique of Pure Reason, trans. Paul Guyer and Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press. - Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1977). (Differenz) Differenz der fichte’schen und schelling’schen Systems der Philosophie (1801). In Werke, volume 2. The Difference Between Fichte’s and Schelling’s System of Philosophy, trans. H. S. Harris and W. Cerf .Albany: State University of New York Press.
2
- ------. (1977). (Phänomenologie) Die Phänomenologie des Geistes (1807). In Werke, volume 3. Phenomenology of Spirit, trans. A. V. Miller. Oxford: Oxford University Press).
3
- ------. (2010) (Logik) Wissenschaft der Logik (1812–1816). In Werke, volumes 5 and 6. The Science of Logic, translated by George di Giovanni, New York: Cambridge University Press.
4
- -------. (2010). (Enz) Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, erster Teil: Logik (1817/1827). In Werke, volume 8. Encyclopaedia of the Philosophical Sciences in Basic Outline. Part 1: Logic, translated and edited by Klaus Brinkmann and Daniel O. Dahlstrom, Cambridge: Cambridge University Press.
5
- -------. (1955). (VGP) Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie. In Werke, volume 18, 19, 20. Hegel’s Lectures on the History of Philosophy, trans. E. S. Haldane, 3 vols. New York: The Humanities Press.
6
منابع ثانوی
7
- Arndt, Andreas. (1994). Dialektik und Reflexion: Zur Rekonstruktion des Vernunftbegriffs. Hamburg: Meiner.
8
- Bowman, Brady. (2013). Hegel’s Metaphysics of Absolute Negativity. Cambridge: Cambridge University Press.
9
- Bristow, William. (2003). Hegel and Transformation of Philosophical Critique. Oxford: Oxford University Press.
10
- Dangel, Tobias. (2013). Hegel und die Geistmetphyisk des Aristotels. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.
11
- Ferrarin, Alfredo. (2001). Hegel and Aristotle. Cambridge: Cambridge University Press.
12
- Forster, Michael N. (1989). Hegel and Skepticism. Cambridge, MA: Harvard University Press.
13
- Franks, Paul. (2005). All or Nothing. Systematicity, Transcendental Arguments, and Skepticism in German Idealism. Cambridge, MA: Harvard University Press.
14
- Houlgate, Stephen. (2015). I—Hegel's Critique of Kant, Aristotelian Society Supplementary Volume, 89 (1): 21-41.
15
- Hötschl, Calixt. (1941). Das Absolute in Hegels Dialektik: Sein Wesen und seine Aufgabe im Hinblick auf Wesen und systematische Stellung Gottes als actus purus in der Aristotelischen Akt-Potenz-Metaphysik. Paderborn.
16
- Longuenesse, Béatrice .(2007). Hegel’s Critique of Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Pres.
17
- Pippin, Robert. (1989). Hegel’s Idealism: the Satisfaction of Self-Consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.
18
- Rockmore, Tom. (2005). Hegel, Idealism, and Analytic Philosophy. New Haven: Yale University Press.
19
- ---------------------. (2007). Kant and Idealism. New Haven: Yale University Press.
20
- Sedgwick, Sally. (2012). Hegel's Critique of Kant: From Dichotomy to Identity. Oxford: Oxford University Press.
21
- Rotenstreich, Nathan. (1974). From Substance to Subject: Studies in Hegel. The Hague: Martinus Nijhoff.
22
- Siep, Ludwig. (1991). Hegel's idea of a conceptual scheme. Inquiry 34(1): 63-76.
23
- Stovall, Preston. (2007). Hegel's Realism: The Implicit Metaphysics of Self-Knowledge. The Review of Metaphysics (61) 1: 81-117.
24
- Taylor, Charles. (1975). Hegel. Cambridge: Cambridge University Press.
25
26
ORIGINAL_ARTICLE
قلمرو و جایگاه عقل و عقل گرایان درمقالات شمس تبریزی
بررسی نقش وجایگاه تفکرفلسفی ونگاه عقلانی در موضوعات معرفت شناختی تاریخ گذشته ما یکی از مهم ترین مباحث همیشگی فرهنگ تاریخی ما بوده است که علیرغم مخالفان و موافقان بسیار در باب حیطه کار ومیزان کارایی آن ،هنوز هم به درستی تبیین نگشته و محل چالش بسیار است . اگرچه این مساله از دیرباز مد نظر متفکران مسلمان بوده است ودر باب نقش و جایگاه عقل و تفکر فلسفی نکته های فراوان وبعضا عمیق و قابل تامل گفته اند اما گفته های شمس تبریزی درین باره از نوعی دیگر است که علیرغم اهمیت و تاثیر بسیار هنوز چنان که باید وشاید مورد توجه قرار نگرفته است. شمس از یک سو به فلسفه و تفکر فلسفی به مثابه یکی از مهم ترین نظام های هستی شناختی می پردازد واز دیگر سو نقش و جایگاه فیلسوفان را در تبیین نظام معرفت شناختی ایران پس از اسلام مورد نقد وتحلیل قرار می دهد و با نگاهی تازه و کمیاب به نقد نکته ها و گفته های شاخص ترین چهره های مطرح فلسفه در تاریخ ایران اسلامی می نشیند تا ضمن نگه داشت نگاه خرد بنیان فلسفی وتاکید بر کارایی آن ،کاستی ها ی احتمالی اش را - که زاده محدودیت های عقل نظری است – نیز نشان دهد. هدف این مقاله هم ،طبقه بندی و تحلیل نگره ها و تاملات شمس درباب عقل ،مقوله های عقلانی و چهره های مهم فلسفی در تاریخ ایران پس از اسلام است.
https://phm.znu.ac.ir/article_27155_178abe7960cb3be1556bce9f0d5f0b3b.pdf
2017-06-22
75
102
فلسفه
عقل
هستی شناسی
معرفت شناسی
شمس تبریزی
مهدی
محبتی
golmakan110@yahoo.com
1
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
- ابن عربی. (1972م). الفتوحات المکیه، تحقیق و تقدیم عثمان یحیی و ابراهیم مدکور. قاهره: الهیأۀ المصریۀ العامۀ للکتاب.
1
- افلاکی، احمد. (1375). مناقب العارفین، تصحیح تحسین یازیجی. تهران: دنیای کتاب.
2
- امین رضوی، مهدی. (1377). سهروردی و مکتب اشراق، ترجمۀ مجدالدین کیوانی. تهران: نشرمرکز.
3
- اوجبی، علی. (1386). سهروردی به روایت اشکوری و اردکانی. تهران: اساطیر.
4
- بهاء ولد. (1335). معارف، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: زوار.
5
- پورنامداریان، تقی. (1392). عقل سرخ: شرح و تأویل داستانهای رمزی سهروردی. تهران: سخن.
6
- تقی، شکوفه. (1387). دو بال خرد؛ عرفان و فلسفه در رسالۀ الطیر ابنسینا. تهران: نشر مرکز.
7
- دورانت، ویل. (1383). تاریخ فلسفه، ترجمۀ عباس زریاب. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
8
- سهروردی، شهابالدین. (1355). مجموعۀ مصنفات، تصحیح هانری کوربن، جلد اول. تهران: انجمن فلسفه.
9
- سیدعرب، حسن، محمدخانی، علی اصغر. (1382). نامۀ سهروردی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
10
- شمس تبریزی. (1379). مقالات، تصحیح محمدعلی موحد. تهران: انتشارات خوارزمی.
11
- فروغی، محمدعلی. (1344). سیر حکمت در اروپا. تهران: زوار.
12
- کوربن، هانری. (1389). ابنسینا و تمثیل عرفانی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی. تهران: نشر سوفیا.
13
- لوییس، فرانکلین. (1390). مولانا ازشرق تا غرب از دیروز تا امروز، ترجمۀ حسن لاهوتی. تهران: نشر نامک.
14
- مو لوی، جلالالدین محمد. (1388). فیه ما فیه، تصحیح توفیق سبحانی. تهران: سخن.
15
- _______________. (1382). مثنوی معنوی، تصحیح رینولد الین نیکلسون. تهران: انتشارات هرمس.
16
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت گذارهای روح در پدیدارشناسی هگل
در این مقاله، ادعای هگل مبنی بر ضرورت گذارهای روح در مواقف پدیدارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است تا معنای مورد نظر وی از ضرورت این گذارها مورد پژوهش قرار گیرد. برای این منظور نخست به اجمال معانی مختلف ضرورت بیان شده و سپس به بررسی این مطلب پرداخته شده که ضرورت مورد التفات هگل کدامیک از انواع این ضرورتها بوده است. به همین جهت نظر مک تاگارت، هولگیت، فیندلی، لاور و کوفمان در این زمینه ذکر گردیده است و سپس بر اساس دریافتهای بدست آمده از این آثار و توجه به ریشهی انتقادهای هگل به کارهای فلسفی فیلسوفان پیشین، رهیافتی پیشنهاد شده است که به نحوی دربرگیرندهی تفاسیر مورد بررسی در این مقاله است. بر اساس این رهیافت ضرورت گذارهای روح در پدیدارشناسی، ناشی از شیوهی نوینی است که هگل قصد دارد برای پژوهش فلسفی در افکند؛ بر این اساس وی سعی میکند میان دو شیوهی روشناندیشانه و رومانتیسممآبانه گام بر دارد و در عین حال به جانب هیچ یک نلغزد.
https://phm.znu.ac.ir/article_27156_c40b7ae5e2ce8f1ae4817ea0764878f0.pdf
2017-06-22
103
124
هگل
روح
پدیدارشناسی
ضرورت
دیالکتیک
امین
شاهوردی
amin.shahverdy@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
محمد
مشکات
mohammad.meshkat@yahoo.com
2
دانشیار فلسفه دانشگاه اصفهان
AUTHOR
- استیس، والتر ترنس. (1388).فلسفۀ هگل، ترجمۀحمید عنایت.تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم.
1
- برلین، آیزیا. (1388).ریشههای رومانتیسم، ترجمۀ رضا رضائی. تهران: نشر ماهی، چاپ سوم.
2
- فیندلی جان ن.و بربیج،جان. (1390).گفتارهایی دربارۀ فلسفۀ هگل، ترجمۀحسن مرتضوی. تهران: نشر چشمه، چاپ دوم.
3
- ژیلسون، اتین. (1389).هستی در اندیشۀ فیلسوفان، ترجمۀ سید حمید طالبزاده. تهران: حکمت، چاپ سوم.
4
- کوفمان، والتر. (1390).کشف ذهن، ج1، ترجمۀ ابوتراب سهراب، فریدالدین رادمهر.تهران: نشر چشمه، چاپ سوم.
5
- مارکوزه، هربرت. (1388).خرد و انقلاب، ترجمۀمحسن ثلاثی. تهران: ثالث، چاپ اول.
6
- نبوی، لطف الله. (1383).مبانی منطق موجّهات. تهران:دانشگاه تربیت مدرس،چاپ اول.
7
- وود، آلن.(1391).کارل مارکس، ترجمۀشهناز مسمّیپرست. تهران:ققنوس،چاپ دوم.
8
- Ferrini, Cinzia. (2009).Reason Observing Nature, Kenneth R. Westphal (ed),The Blackwell guide to Hegel’s Phenomenology of Spirit.Blackwell.
9
- Findlay, J. N. (1993).Hegel a re-examination. Great Britain:Routledge.
10
- Hegel, G. W. Friedrich. (1969).Science of Logic, Trans. A. V. Miller. Humanity Books.
11
- ----------------------------. (2010).Encyclopedia of the Philosophical Science in Basic Outline, Part 1: Sience of Logic, Trans. Klaus Brinkmann and Daniel Dahlstrom.United Kingdom: Cambridge University Press.
12
- Houlgate, Stephen. (2005).An Introduction to Hegel Freedom, Truth and History. United Kingdom:Blackwell.
13
- Inwood, M. J. (1999).A Hegel Dictionary. Great Britain: Blackwell. - Lauer, Quentin. (1977).Essays in Hegelian Dialectic.New York: Fordam University Press.
14
- Norman, Richard.(1976).Hegels Phenomeology: A philosophical Introduction. Sussex University Press.
15
- Scruton, Roger. (1995).A Short History of Modern Philosophy. Routledge.
16
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی متافیزیکی فیزیک کوانتوم دیویدبوهم ( با محوریت ایده نوین جهان هولوگرافیک
دیوید بوهم، استاد دانشگاه لندن، و یکی از بزرگترین فیزیکدانان فیزیک کوانتوم بود که با تفسیر هستی شناختی از مکانیک کوانتوم و با نگرش کل نگری و اعتقاد به متغیرهای پنهان، به مخالفت با تفسیر رایج مکانیک کوانتوم ( تعبیر کپنهاگی) پرداخت و رویکردی متفاوت از همعصران خود پیشه کرد که صبغه فلسفی دارد. در این رویکرد، او با ناقص خواندن مکانیک کوانتومی و اعتقاد به حاکمیت نوعی ایده آلیسم سوبژکتیو بر ساحت آن، بی توجهی به مبانی فلسفی و متافیزیکی را به عنوان هسته مرکزی چالش اساسی فیزیک کوانتوم معرفی کرد. از این رو، پس از چهل سال کنکاش ژرف، مبانی متافیزیکی خاصی را برای فیزیک کوانتوم پایه ریزی کرد. از جمله این مبانی عبارتند از: ایده جهان هولوگرافیک، نظم مستتر و نامستتر، حوزه پتانسیل کوانتومی و همبستگی ماهوی همه اشیاء، اصالت کل یکپارچه، هولوموومنت و نفی دوئالیسم میان آگاهی و ماده. محور اساسی مبانی متافیزیکی دیوید بوهم، « ایده جهان هولوگرافیک» است. براساس این ایده، او اصالت را به کل تمام جنبش می دهد که بنیان اساسی تمام اشیاء است و همه موجودا ت در قلمرو نظم نامستتر ، را به عنوان تجلیات ساحت نظم مستتر، وابسته این کل می داند. ایده نوین جهان هولوگرافیک، دیوید بوهم را بر آن میدارد تا با رد دو گانه انگاری دکارتی اندیشه و ماده، هر گونه مرز میان این دو قلمرو را نفی کند. و با اعتقاد به عدم استقلال این دو، آنها را به عنوان انتزاعی از یک سیلان کلی قلمداد کند. دیوید بوهم با تأکید بر ایده جهان هولوگرافیک و توجه به مبانی متافیزیکی خاص خود و بالاخص اصالت کل یکپارچه، به نقد همه جانبه تفکر تجزیه نگری و دو گانه انگاری می پردازد و خواهان چرخشی نوین در رویکرد علوم و از جمله فیزیک به جهان است، که کلیت و وحدت را مدار کنکاش های خود قرار دهد.
https://phm.znu.ac.ir/article_27157_ce3c416168f01b00b1e399e6b7a7fe39.pdf
2017-06-22
125
155
: دیوید بوهم
فیزیک کوانتوم
جهان هولوگرافیک
کل
نظم مستتر
نظم نامستتر
ستار
طهماسبی
sattartahmasebie@yahoo.com
1
دانشگاه
LEAD_AUTHOR
- تالبوت، مایکل، (1387)، جهان هولوگرافیک، ترجمه داریوش مهرجویی، تهران، انتشارات هرمس، چاپ پنجم.
1
- تالبوت، مایکل،(1390)، عرفان و فیزیک جدید، ترجمه مجتبی عبدالله نژاد، تهران، انتشارات هرمس، چاپ دوم.
2
- راسل، رابرت، (1384)، فیزیک، فلسفه و الهیات، ترجمه همایون همتی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، تهران
3
- کاپرا، فریتیوف، (1385)، تائوی فیزیک، ترجمه حبیب الله دادفرما، تهران، انتشارا ت کیهان، چاپ پنجم.
4
- گلشنی، مهدی، (1385)، تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ چهارم.
5
- Bohm, David, (1985), Hidden variables and the Implicate order , zygon journal of Religion and science, Vol 20 , no 2.
6
- Bohm David, (1980), Wholeness and the Implicate order, London and New York, in Routledge classics, first published
7
- Bohm, David, (1985), Fragmentation and wholeness in religion and science. zygon , journal of Religion and science vol 20 , No 2.
8
- Bohm, David, (1992), Thought as a system, First published by Routledge, London and New York.
9
- Bohm, David .B.J. Hiley, (1998), The unidivided universe published in london and NewYok.
10
- James T. Cushing, Arthur Fine and Sheldon Goldstein(1996), Bohmain Mechanics and Quantum theory : A Appraisal , New York , First pubished
11
- Nichol, Lee, (2003), The Essential David Bohm, Routledge publication, London and New York, first published
12
- Private communication with author, October 28, 1988.
13
ORIGINAL_ARTICLE
«انسان سالکِ صدرایی»: بازخوانی رهیافت چندوجهی ملاصدرا به سلوک انسان
ملاصدرا در آثار برجسته خود به طور گسترده و ثابت به مسئلۀ انسان و سیر تعالی او پرداخته است. «انسان سالک»، محور نظریهی او در این باب را تشکیل میدهد که در ساختمان معنایی حکمت صدرایی از بسامد و اهمیت بالایی برخوردار است. این تحقیق به بررسی رهیافتهای گونهگون ملاصدرا در این مسئله میپردازد تا به این مسئله پاسخ گوید که ملاصدرا چه الگویی را در طرح و تحقیق چند بُعدیِ «انسان سالک» ترسیم نموده است. به نظر میرسد که ملاصدرا در تبیین سفرِ «انسان سالک» عمدتاً از روش فلسفی بهره میگیرد، اما در تعریف و تحلیل آن از سه منبع معرفتی فلسفه، عرفان و وحی بهره جسته است. انسان سالک در چارچوب فلسفی، سفر عقلی خود را با تأمل در اصل وجود آغاز میکند و با شناخت وجود حقیقی، سعادت عقلی خویش را نتیجه میگیرد و مقام «خلافت الاهی» را درمی-یابد. از دیدِ ملاصدرا، انسان سالک در رهیافت قرآنی با تأمل در آفاق و انفس و در رهیافت عرفانی با کشف و شهود، مسیر سلوک خود را به سوی مقصد نهایی هموار میسازد.
https://phm.znu.ac.ir/article_27158_aab512d45e3785a6a08b72b07b061227.pdf
2017-06-22
157
180
ملاصدرا
انسان سالک
سلوک
اسفار اربعه
رهیافتهای صدرایی
رضا
رضازاده
rezakashany@gmail.com
1
دانشگاه ایلام
LEAD_AUTHOR
زهرا
جلیلیان
zahrajalilian.91@gmail.com
2
دانشگاه ایلام
AUTHOR
- جوادی آملی، عبدالله. (1389). رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه. 17 ج، ج 16، قم: نشر اسراء، چاپ چهارم.
1
- جوادی آملی، مرتضی. (1380). اسفار اربعه از دیدگاه عرفا و حکما، مجموعهمقالات همایش جهانی ملاصدرا، جلد 10. تهران: انتشارات بنیاد حکمت صدرا.
2
- حسنزادۀ آملی، حسن. (1370). قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
3
- ملاصدرا.(1360). الشواهد الربوبیة، تعلیق و تصحیح جلالالدین آشتیانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4
- ------. (1361). ایقاظ النائمین، با مقدمۀ محسن مؤیدی. تهران: انتشارات انجمن فلسفه و حکمت ایران.
5
- ------. (1362). تفسیر آیۀ مبارکۀ نور، تصحیح و تعلیق محمد خواجوی. تهران: انتشارات مولی.
6
- ------.(1364). تفسیر القرآن الکریم، تصحیح محمد خواجوی، 7 ج. قم: انتشارات بیدار.
7
- ------.(1376). المشاعر، تصحیح جلالالدین آشتیانی. تهران: امیرکبیر.
8
- ------. (1377الف). المظاهر الإلهیة، المحقق السید جلالالدین الآشتیانی. قم: بوستان کتاب.
9
- ------. (1378). سه رسالۀ فلسفی، تصحیح جلالالدین آشتیانی. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ سوم.
10
- ------. (1381). المبدأ و المعاد، تصحیح و تحقیق و مقدمۀ محمد ذبیحی و جعفر شانظری، 2 ج. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
11
- ------. (1384). مفاتیح الغیب، ترجمۀ محمد خواجوی. تهران: انتشارات مولی.
12
- ------. (1389). اسرار الآیات، تصحیح و تحقیق محمدعلی جاودان. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
13
- ------. (1391). عرشیه، ترجمه و تصحیح محمد خواجوی. تهران: انتشارات مولی.
14
- ------.(1383الف). الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعة، تصحیح و تحقیق و مقدمۀ مقصود محمدی، 9 ج. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
15
- ------. (1383ب). شرح اصول کافی، تصحیح و ترجمۀ محمد خواجوی، ج 1. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
16
- نصر، سیدحسین. (1387).صدرالمتألهین شیرازی و حکمت متعالیه، ترجمۀ حسین سوزنچی. تهران: نشر سهروردی، چاپ دوم.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط نفس و بدن از دیدگاه ابن میمون و اسپینوزا
در تفکر یهودی آدمی موجودی مرکّب از نفس و بدن است. موسی بن میمون ضمن تأثیرپذیری از اندیشمندان پیش از خود، خصوصاً ارسطو و ابنسینا، معتقد شد نهتنها انسانها بلکه تمامی مخلوقات عالم مادی- اعم از حیوانات، نباتات، مواد معدنی، افلاک و ستارهها ـ دارای دو بُعد متمایز بوده و از ماده و صورت ترکیبشدهاند؛ اما ازنظر اسپینوزا جدایی و مباینتی بین جسم و روح نیست و این دو، دو جنبه مختلف حقیقتی واحد هستند که باطن آن روح و ظاهر آن جسم است؛ یعنی هر موجودی، مرکب از روح و جسم است. هر دو فیلسوف یهودی، تمایز جوهری نفس و بدن را رد کرده ولی در تبیین رابطه آن دو، ابن میمون معتقد به تأثیر و تأثر متقابل نفس و بدن است؛ درحالیکه اسپینوزا رابطه میان آنها را همانند ارتباط تصورات با ذهن میداند.
https://phm.znu.ac.ir/article_27159_f9e13a7598aa8c73a29ec906bd4fe8dd.pdf
2017-06-22
181
206
نفس
ثنویت گرایی
عقل فعال
عقل مفارق
تصورات تام
عباس
فنی اصل
fanniasl@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
یوسف
نوظهور
nozehor@tabrizu.ac.ir
2
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ره
AUTHOR
مرتضی
شجاری
mortezashajari@gmail.com
3
استاد گروه فلسفه دانشگاه تبریز
AUTHOR
- ابنمیمون، موسی. (1972). دلالة الحائرین، قدّم له حسین آتای. آنکارا: مکتبة الثفافة الدینیه.
1
- ارسطو. (1366). دربارۀ نفس، ترجمۀ علیمراد داودی. تهران: انتشارات حکمت، چاپ دوم.
2
- ----. (1363). طبیعیات، ترجمۀ مهدی فرشاد. تهران: انتشارات امیرکبیر.
3
- اسپینوزا، باروخ. (1388). اخلاق، ترجمۀ دکتر محسن جهانگیری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4
- استراتن، پل. (1379). آشنایی با اسپینوزا، ترجمۀ شهرام حمزهای. تهران: نشر مرکز.
5
- اسکروتن، راجر. (1389). اسپینوزا، ترجمۀ اسماعیل سعادت. تهران: انتشارات طرح نو، چاپ دوم.
6
- افلاطون. (1380). دورۀ آثار افلاطون، ج 2، ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.
7
- اکوان، محمد؛ توکلی، مهناز. (1388). چیستیو جاودانگینفساز منظرملاصدراو اسپینوزا. فصلنامۀ پژوهش ادبی، شمارۀ 16.
8
- بریه، امیل. (1385). تاریخ فلسفۀ قرن هفدهم، ترجمۀ اسماعیل سعادت. تهران: انتشارات هرمس، چاپ اول.
9
- پارکینسون، جورج هنری ردکلیف. (1381). عقل و تجربه ازنظر اسپینوزا، ترجمۀ محمدعلی عبداللهی. قم: بوستان کتاب.
10
- -----------. (1386). نظریۀ شناخت اسپینوزا، ترجمۀ سید مسعود سیف. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
11
- چایدستر، دیوید. (1380). شور جاودانگی، ترجمۀ غلامحسین توکلی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ فاضل، چاپ اول.
12
- خراسانی، شرفالدین. (1370). نخستین فیلسوفان یونان. تهران: شرکت انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ دوم.
13
- راسل، برتراند. (1388). تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ نجف دریابندری. نشر الکترونیکی، ج 1.
14
- سپهر، هوشنگ. (1392). پیدایش و تکوینِ خرد در تاریخ و زمینههای اجتماعیِ آن، ج 1. انتشارات پروسه.
15
- فراست، اس. ای. (1394)، درسهای اساسی فلاسفه بزرگ، ترجمه منوچهر شادان، انتشارات بهجت، چاپ سوم.
16
- کاپلستون، فردریک چارلز. (1390). تاریخ فلسفه، ج 4، ترجمۀ غلامرضا اعوانی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
17
- کلباسی اشتری، حسن. (1378). باروخ اسپینوزا و مسئلۀ ثنویت. نشریۀ زبان و ادب. پائیز و زمستان: شمارۀ 9 و 10 و 11 و 12 و 13.
18
- مصطفی ابراهیم، ابراهیم. (2001). الفلسفة الحدیثة من دیکارت الی هیوم. اسکندریه: دارالوفا.
19
- نیکالایویچ، الکساندر. آفانا سیف. (1359)، اصول فلسفۀ مارکسیسم،ترجمه حزب توده ایران، تهران: نشر ارس.
20
- ولفسون، هاری آسترین. (1368). مروری بر نتایج اساسی فلسفه اسپینوزا، ترجمۀ احمد خوانساری، مجلۀ کیهان اندیشه. خرداد و تیر، شمارۀ 24،(ص. 74 تا 88).
21
- دورانت، ویلیام جیمز. (1369). تاریخ فلسفه، ترجمۀ عباس زریاب. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ هشتم.
22
- هالینگ ویل، ر.ج. (1370). مبانی و تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ. تهران: انتشارات کیهان، چاپ دوم.
23
- هریس، ارول. (1389). طرح اجمالی فلسفۀ اسپینوزا، ترجمۀ مصطفی شهر آیینی. تهران: نشر نی.
24
- یاسپرس، کارل. (1387). اسپینوزا (فلسفه، الهیات و سیاست)، ترجمۀ حسن لطفی. انتشارات طرح نو، چاپ سوم.
25
- Cohen, Rev. A (1927), the Teachings of Maimonides, London. George Rutledge and sons, LTD.
26
- Nadler, Steven (2002), Eternity and Immortality in Spinoza’s Ethics, The Renaissance A Short History, Paul Johnson, Oxford: Midwest Studies in Philosophy, vol. 26, 224-244.
27
- Fullerton, George Stuart (1899), On Spinozistic immortality, Philadelphia: University of Pennsylvania, Americana.
28
- Jacobs, Joseph & Broydé, Isaac (1901–1906), "Moses Ben Maimon", Jewish Encyclopedia article by The Executive Committee of the Editorial Board, and Jacob Zallel Lauterbach.
29
- Maimonides’, Rabbi Moshe (2003), Treatise on Tzedakah (GIFTS FOR THE POOR), Translation and Introduction by Joseph B. Meszler, Edited by Marc Lee Raphael, Department of Religion The College of William and Mary Williamsburg, Virginia.
30
- ------------, (2007), Mishneh Torah, ‘Hilchot Yesodei Hatorah’, Published by The Nesher Hagodol Legacy Foundation, Boston.
31
- Nadler, Steven (2001), Spinoza's Heresy: Immortality and the Jewish Mind, Oxford University Press, Reviewed by Martin Lin, University of Toronto.
32
- Ranter, Joseph (2010), The Philosophy of Spinoza, Tudor Publishing Company, Printed in the United States of America.
33
- Roth, Leon (1963), Spinoza,Descartes & Maimonides, New York, Copyright status reviewed by UF staff – s.
34
- Robinson, Howard (2011), Dualism, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, editor: Edward N. Zalta, on the World Wide Web:https://plato.stanford.edu/
35
entries/dualism/
36
- Turner, William (2007), History of Philosophy, V3, Global Vision Publishing House, University of Notre Dame.
37
- Wolf, Abraham (1941), Spinoza s Short Treatise on God, Man & His Well Being, translated and Edited Abraham Wolf, London, Adam and Charles. Blake.
38
ORIGINAL_ARTICLE
چیستی فلسفه تطبیقی؛ بررسی تحلیلی
برای نظام یافتن مطالعات تطبیقی در فلسفه، ضروری است تصویری روشن از چیستی فلسفهی تطبیقی وجود داشته باشد. برای به دست آوردن این تصویر روشن، باید مؤلفههای معتبر در تعریف فلسفهی تطبیقی از دیدگاه پژوهشگران این رشته شناخته شود. مهمترین مفهوم در فلسفهی تطبیقی، مقایسه است. مقایسه در فلسفهی تطبیقی مفهومی محوری است. البته این مفهوم، غایتِ فلسفهی تطبیقی نیست، بلکه ابزاری برای رساندن پژوهشگر به هدف خود از فلسفهی تطبیقی است. افزون بر آن، مقایسه در فلسفهی تطبیقی بین سنتهای متفاوت فلسفی و به صورت بنیادین انجام میشود. با توجه به ملاحظات یادشده میتوان این تعریف را برای فلسفهی تطبیقی پیشنهاد کرد: فلسفهی تطبیقی، مطالعهی مقایسهای بنیادین و برونسیستمی سنتها یا نظریات فلسفی، با استفاده از روشهای معهود فلسفی و با هدف دستیابی به چشماندازهای تعریفشده برای این فلسفه است. در صورتی که اعتبار قید برونسیستمی پذیرفته نشود، میتوان با حذف این قید، تعریفی عامتر پیشنهاد کرد، یعنی: مطالعهی مقایسهایِ بنیادین نظریات فلسفی، با استفاده از روشهای معهود فلسفی و با هدف دستیابی به چشماندازهای تعریفشده برای این فلسفه است.
https://phm.znu.ac.ir/article_27160_efb82418efa3977ce9d459fb7ab1c3d6.pdf
2017-06-22
207
240
فلسفهی تطبیقی
مطالعات تطبیقی
فلسفه
مقایسه
سنتهای فلسفی
احمد
لهراسبی
lohrasby@gmail.com
1
بدون سمت
LEAD_AUTHOR
- آپیا، آنتونی. (1387). درآمدی بر فلسفه معاصر غرب، ترجمۀ حسین واله. تهران: گام نو.
1
- ایلخانی، محمد. (1387). «روششناسی در فلسفۀ تطبیقی»، مجموعه مقالات نشست تخصصی مطالعات تطبیقی، به کوشش حسین کلباسی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
- داوری اردکانی، رضا. (1391). فلسفۀ تطبیقی چیست؟ تهران: سخن.
3
- طیبحسینی، محمود. (1389). «تفسیر تطبیقى: تفسیر کاربردى، مطالعۀ مقایسهاى تفاسیر مختلف با قرآن و عهدین»، دائرة المعارف قرآن کریم، ج 8. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
4
- فرامرز قراملکی، احد. (1385). روششناسی مطالعات دینی (تحریری نو)، ویراست 2. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
5
- قیّم، عبدالنبی. (1384). فرهنگ معاصر عربی – فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
6
- کاکایی، قاسم. (1393). «فلسفۀ تطبیقی چیست؟»، نشریۀ حکمت اسلامی. شمارۀ 34 (آذر و دی).
7
- ندا، طه. (1383). ادبیات تطبیقی، ترجمۀ هادی نظری منظم. تهران: نشر نی.
8
- Fleming, Jesse. (June 2003). "Comparative Philosophy: Its Aims and Methods", Journal of Chinese Philosophy. 30:2, 259–270.
9
- Kaipayil, Joseph. (1995). The Epistemology of Comparative Philosophy; A Critique with Reference to P.T. Raju's Views. Centre for Indian and Inter-Religious Studies Rome.
10
- Krishna, Daya. (2014). "Comparative Philosophy: What It Is and What It Ought To Be", Interpreting across Boundaries. July, Princeton University Press.
11
- Nasr, Seyyed Hossein. (1973). "The Significance of Comparative Philosophy for the Study of Islamic Philosophy", Studies in Comparative Religion. autumn. Vol. 7, No. 4.
12
- Ni, Peimin. (2006) "Traversing the Territory of Comparative Philosophy", in: The SACP Forum for Asian and Comparative Philosophy, 23 / 46, http://www.sacpweb.org.
13
- Overgaard, Søren, Paul Gilbert and Stephen Burwood. (2013). An introduction to metaphilosophy, Cambridge University Press.
14
- Panikkar, Raimundo. (2014), "What Is Comparative Philosophy Comparing?", Interpreting across Boundaries. July, Princeton University Press
15
- Pearsall, Judy (ed.). (2001). The concise Oxford dictionary. Oxford University Press, 10th edition.
16
- Raju, P.T. (1970). Lectures on Comparative Philosophy. Poona: University of Poona.
17
- ________. (1962), Introduction to Comparative Philosophy. Lincoln: University of Nebraska Press.
18
- Scharfstein, Ben-Ami. (1998), A Comparative History of World Philosophy: From the Upanishads to Kant. State University of New York Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
کارکردهای تفکر نقدی در اخلاق از منظر آر. اِم. هِر
آر. اِم. هِر، فیلسوف اخلاق معاصر، بر این عقیده است که برای پاسخگویی به پرسش های اخلاقی، ما نیازمند تفکیک دو سطح از یکدیگر هستیم. سطح تفکر شهودی و سطح تفکر نقدی. از نظر هِر، سطح تفکر شهودی، دارای اصول بسیار سادهای می باشد که افراد بصورت منفعلانه در تربیت اخلاقی آموخته اند. لیکن به علت تنوع موقعیت ها، و شرایط منحصر به فردی که افراد در طول زندگی با آن مواجه می شوند، تفکر شهودی کارکردی ندارد. با این اوصاف، فرد باید وارد عرصۀ تفکر نقدی شود. ورود به سطح تفکر نقدی، فاعلان اخلاقی را در تصمیم گیری ها، به عنوان عاملی فعال و به سوی خلاقیت توأم با عقلانیت، رهنمود می نماید. از کارکردهای درخور تفکر نقدی، می توان به حل معضلات اخلاقی، اصلاحات اخلاقی در جامعه، پرهیز از نسبیت گرایی در اخلاق، واقعیت پذیری وتن دادن به محدودیت معرفت انسان، اصلاح توصیهگرایی و آشتی میان مکاتب فایده گرایی و وظیفه گرایی، اشاره نمود.
https://phm.znu.ac.ir/article_27161_9f1fab499091a60564604254d63c7c6e.pdf
2017-06-22
241
268
آر. اِم. هِر
سطح تفکر نقدی
سطح تفکر شهودی
فایده گرایی
معضلات اخلاقی
مرتضی
زارع گنجارودی
mortezazg@gmail.com
1
مدرس معارف دانشگاه
LEAD_AUTHOR
ربابه
منافی
robabemanafi@yahoo.com
2
مدرس معارف
AUTHOR
مهدی
زمانی
3
دانشیار فلسفه دانشگاه پیام نور اصفهان
AUTHOR
- پویمان، لویی. (1378). درآمدی بر فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ شهرام ارشد نژاد. تهران: نشرگیل.
1
- سبحانی، جعفر. (1393). اندیشۀ اسلامی 2. قم: نشر معارف، چاپ بیستوپنجم.
2
- فرانکنا، ویلیام. (1389). فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ هادی صادقی. قم: نشرکتاب طه، چاپ سوم.
3
- گنسلر، هری. جی. (1392). درآمدی جدید به فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ حمیده بحرینی. تهران: آسمان خیال، چاپ چهارم.
4
- هیر، ریچارد مروین. (1393). زبان اخلاق، ترجمۀ امیر دیوانی. قم: نشر کتاب طه، چاپ دوم.
5
- Hare. R. M. (1978). Moral Conflicts, the tanner lecture on Human values, delivered at the Utah State University.
6
- --------------. (1981). Moral Thinking, Its Levels, Method, and Point. Oxford University, New York, ISBN 0-19-824660 Pbk.
7
- --------------. (1989). Essays in ethical theory. Oxford University press.
8
- Kant, Immanuel. (1971). Prolegomena, manchester university press, to any futuremetaphysics.
9
- Kant, Immanuel. (1994). The Categorical Imperative, in P Singer (ed), Ethics. Oxford University Press.
10
- KEKES, J. (1989). "Moral Tradition and Individuality". New Jersey: Princeton, Princeton University Press, p. 90-100.
11
- McNaughton, David A. (1988). Moral Vision. Blackwell Publishing. ISBN 0-631-15945-2.
12