دانشگاه زنجان
تأملات فلسفی
2228-5253
2588-3615
1
1
2009
03
21
شرطی لزومی در منطق جدید
7
46
FA
اسداله
فلاحی
دانشگاه
a@a.com
فارابی و ابنسینا در آثار خود برای شرطی متصل اقسام بسیاری برشمرده و مباحث متنوعی در آثار پیروان خود پدید آوردهاند. دو قسم مهم از این اقسام، عبارت است از «لزومی» و «اتفاقی» که هر کدام به اقسام جزئیتری تقسیم میشوند. در این مقاله، به شرطی لزومی و برخی از اقسام آن خواهیم پرداخت. چهار مبحث مهم درباره شرطی لزومی، عبارت است از 1. نسبت شرطی لزومی با شرطی اتفاقی و شرطی عام، 2. تجزیه و تحلیل اقسام شرطی لزومی، 3. تحلیل منطقی و صورتبندی آن در منطق جدید و بیان رابطه ضرورت با لزوم، 4. شرایط صدق شرطی لزومی. این مباحث، در نوشتههای چند دههی اخیر، به شیوههای گوناگون و گاه متضاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و حتی منطقهای سهارزشی را برای شرایط صدق متصل لزومی پیشنهاد کردهاند. در این مقاله، با نقل عبارات کلیدی از بزرگان منطق قدیم، به نقد تحلیلهای معاصران پرداخته و تحلیل خود از مباحث طرح شده را ارائه میدهیم.
شرطی لزومی,شرطی اتفاقی,لزوم,ضرورت,شرایط صدق,منطق سهارزشی
https://phm.znu.ac.ir/article_19496.html
https://phm.znu.ac.ir/article_19496_7f7cf0bed84d8f5af962693424c3c336.pdf
دانشگاه زنجان
تأملات فلسفی
2228-5253
2588-3615
1
1
2009
03
21
تلقی ریچارد رورتی از حقیقت به مثابهی هدف پژوهش
47
65
FA
محمد
اصغری
دانشگاه
aa@aa.com
این مقاله به تحلیل دیدگاه نئوپراگماتیستی رورتی درباره ی حقیقت عینی می پردازد. طبق نظر این فیلسوف هدف پژوهش برخلاف دیدگاه متفکران گذشته، کشفِ«حقیقت عینی»(objective truth) نیست. به نظر رورتی مفاهیمی مثل حقیقت، واقعیت و رئالیسم مفاهیمی مرتبط به هم هستند. لذا رد حقیقت عینی رد رئالیسم نیز تلقی می شود. حقیقت عینی در متافیزیک دارای خصلت ناانسانی، غیرتاریخی و فرا زمانی و مکانی است. اما این مقاله قصد دارد نشان دهد که برخی خصلت های حقیقت عینی در مورد مفهوم همبستگی و توافق بین الاذهانی نیز صادق است.
حقیقت عینی,پژوهش,رئالیسم,همبستگی,توافق بین الاذهانی و رورتی
https://phm.znu.ac.ir/article_19497.html
https://phm.znu.ac.ir/article_19497_96ec1fcef8141f278e76ab0a3bf942d5.pdf
دانشگاه زنجان
تأملات فلسفی
2228-5253
2588-3615
1
1
2009
03
21
امکان نقش تربیتی دین در دهکده جهانی
66
82
FA
رمضان
مهدوی آزادینی
دانشگاه
aa@aa.com
قرن حاضر با قدرت ارتباطی فوق العاده اش خود را از سایر قرون متمایز می نماید و از این جهت رابطه و نسبت خاصی با دین برقرار می نماید. قدرت ارتباطی فوق العاده در عصر حاضر چنان است که می توان از جهان کنونی به دهکده جهانی تعبیر نمود. جهانی که در آن مرز ها و حصارهای قرون گذشته یا از بین رفته و یا تاثیر خود را از دست داده است. . اینترنت و ماهواره. . . ابزارهایی اند که به روشنی نگرش دهکده ای بودن جهان حاضر را نشان می دهد. حال مساله این است در چنین دهکده ای چگونه می توان از تربیت دینی سخن گفت؟ تر بیت که به طور عام معادل ایجاد تغییرات مطلوب درانسان به وسیله یک نسل در نسل دیگر است به نظر میآید با ایجاد موانع و مرزها تحقق مییابد. به عبارت دیگر با دور نگاه داشتن فرد، تغییرات مطلوب در وی ایجاد میشد. اگر جهان به گونهای باشد که اقتضاء ذاتی آن بی خاصیت شدن مرزهــا باشد، درآن صورت آیا تربیت دینی میتواند امری ممکن تلقی گردد؟در تحقیق حاضر از نظریه امکان نقش تربیتی دین در عصری که هما نند دهکده فاقد مرز و حصار است دفاع خواهد شد. برای این هدف سعی می شود تا ظاهری بودن تعارض میان نقش تربیتی دین و عصر حاضر نشان داده شده و بیان خواهد شد تصور نادرست از تربیت دینی سبب می شود تا عصر کنونی با قدرت ارتباطیاش به عنوان چالشی برای نقش تربیتی دین ظاهر گردد.
تربیت,تربیت دینی,دهکده جهانی,انقلاب ارتباطات,تصور قرنطینهای,تصور غیر مکانیکی
https://phm.znu.ac.ir/article_19498.html
https://phm.znu.ac.ir/article_19498_28cfd33a2036f805ff32f3518daf0d66.pdf
دانشگاه زنجان
تأملات فلسفی
2228-5253
2588-3615
1
1
2009
03
21
رویکرد کلامی ـ فلسفی به مسأله عینیت صفات و بررسی دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا در خصوص آن
83
101
FA
زهره
توازیانی
دانشگاه
aa@aa.com
مسأله صفات در حوزه کلام و فلسفه و در بحث مربوط به خدا از جدیترین مسائل حوزه الهیات است. این مسأله در دو حوزه "ربط صفات با ذات خداوندی" و "ربط صفات با یکدیگر" قابل طرح است. یک بار میتوان سؤال کرد که آیا اساساً خداوند را میتواند وصفی باشد یا نه؟ و یک بار هم میتوان سؤال کرد که اوصاف چه نسبتی با ذات و با یکدیگر دارند؟ تلاشهای کلامی و فلسفی عمدتاً در دو نگاه تعطیل و تشبیه سامان پذیرفته است، بعضی به دلایلی قائل به تعطیل بحث صفات شده و بعضی نیز در مرز تعطیل و تشبیه همچنان گرفتارند. وآنها هم که قائل به تشبیهاند گرفتاریشان کم نیست. در این مقاله سعی بر آن است تا نشان داده شود چگونه حکیمان ما در تبیین مسأله صفات به زحمت افتادهاند و از این میان ملاصدرا و ابن سینا دو حکیمی هستند که بیش از دیگران به مسأله صفات عنایت داشتهاند. ملاصدرا به عینیت مصداقی صفات با ذات و با یکدیگر معتقد است و ابن سینا به چیزی فراتر از عینیت مصداقی اندیشیده است. او در صفات خدا به عینیت مفهومی قائل است. هر یک از این دو نگاه لوازم و توابعی دارد که این نوشتار در راستای آن نگارش یافته است و در پایان به این نتیجه رسیده است که نه تنها عینیت مفهومی توجیه خرسند کنندهای از صفات به دست نمیدهد بلکه عینیت مصداقی هم در جای خود، معذوراتی دارد.
صفات,عینیت مصداقی,عینیت مفهومی,خدا
https://phm.znu.ac.ir/article_19499.html
https://phm.znu.ac.ir/article_19499_6b058f57647477f99a0e820cc3b42599.pdf
دانشگاه زنجان
تأملات فلسفی
2228-5253
2588-3615
1
1
2009
03
21
بررسی تحلیلی تطوّر مفهوم نفس از افلاطون تا ملاصدرا
102
125
FA
ملیحه
صابری نجف آبادی
انشگاه
aa@aa.com
در حالیکه افلاطون، بر اساس اعتقادش به جهان ایده ها، نفس را مربوط به جهانی دیگر و امری مفارق از بدن معرفی می کند، ارسطو که توجه خود را به تفحص و چگونگی کارکرد واقعی موجودات این جهان معطوف داشته، بر نظر ورزی محض در باره ماهیت و سرشت آن ها تاکید دارد. وی در تعریف نفس نیز به تحلیل مو جو دات جاندار پرداخته و نفس را صورت بدن معرفی میکند. در اندیشه فلوطین، نفس جزئی از نفس کلی است که یکی از اقانیم سه گانه است و یک رویش به قلمرو نوس است و روی دیگرش به عالم خاکی و بدن مرتبط است به طوریکه حلقه اتصال جهان معنوی و مادی است. ابن سینا بر اساس دغدغههای دینی اش دراثبات جاودانگی به صورت روحانی، نفس را ا مری مجرد و کمال بدن معرفی می کند. سهروردی، فیلسوف اشراق مسلک جهان اسلام، با الهام از دید گاه فلوطین و حکمای ایران باستان نفس را موجودی معنوی واز انوار مدبره دانسته به آن نور اسفهبدیه نام نهاد که مسئو لیت فرماندهی دژ (بدن ) را به عهده دارد. همه این فلاسفه در نحوه ارتباط نفس با بدن با معضلات و تناقضاتی روبرو بوده اند. ملاصدرا با تاثیر از این متفکران و بر اساس مبانی ابداعی اش در حکمت متعالیه تعریف خود را از نفس به گو نه ای دیگر ارائه میدهد که در عین صحت واستحکام از مشکلات مر بوطه مبراست.
نفس,بدن,کمال,فعلیت,حیثیت تعلقی,وحدت,حرکت جوهری
https://phm.znu.ac.ir/article_19500.html
https://phm.znu.ac.ir/article_19500_8ed252d09174aa0c8f85a71a28af5585.pdf