فلسفه اخلاق
1. وسواسِ ذهنی: تحلیلی بر اساسِ مفاهیمِ کینه‌توزی و بد‌ـ‌وجدانی نزدِ نیچه

کیوان انصاری؛ مالک حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.121121.1749

چکیده
  وسواسِ ذهنی عبارت است از افکاری ناخواسته که خارج از مهارِ فردِ مبتلا و به‌طورِ مکرّر در ذهن پدیدار می-شوند و ایجادِ اضطرابی نامعمول می‌نمایند. فرد، در واکنش، دست به اعمالِ وسواسی می‌زند که دافعِ اضطراب و چونان تمهیدی مراقبتی می‌نمایند، حال آن‌که فاقدِ تأثیری پایدار و، در حقیقت، نوعی حمله به خویش اند؛ این اعمال نه برخاسته از اراده‌ای ...  بیشتر

فلسفه اسلامی
2. ارزیابی نقش فقرگزینی در خداگونه شدن انسان از منظر مایستر اکهارت

ابراهیم رستمی؛ سید محمد قادری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.118542.1728

چکیده
  پژوهش حاضر با توجه به آثار اکهارت و با روش توصیفی ـ تحلیلی به نقش فقر گزینی در خداگونه شدن انسان پرداخته است اکهارت بر این باور بوده که مهمترین راه برای خداگونه شدن، وارستگی است و فقر بهترین راه برای رسیدن به وارستگی است. تعریف سه مؤلفه‌ای که وی از فقر ارائه می‌دهد عبارت است از : «هیچ نخواستن»، «هیچ ندانستن» و «هیچ نداشتن» . مراد از ...  بیشتر

کلام اسلامی
3. بررسی دلالت آیة «لاینال» بر عصمت انبیاء

حسین اترک

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.119061.1732

چکیده
  این مقاله در زمینة کلام اسلامی به بررسی دلالت یک آیة مهم قرآنی بر عصمت انبیاء می‌پردازد. دلایل عقلی و نقلی متعددی بر اعتقاد عصمت مطلق انبیاء از سوی متکلمان شیعی اقامه شده است. موضوع این مقاله بررسی دلالت آیة «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» است. بر اساس این آیه، عهد خداوند، نبوت یا امامت، به ظالمان نمی‌رسد. هر گناهی، صغیره یا کبیره، ...  بیشتر

فلسفه اسلامی
4. کاربست آموزه صرافت وجود در اثبات و تبیین وحدت وجود در دیدگاه آقاعلی مدرس

محمدرضا ارشادی نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.122988.1764

چکیده
  آموزه‌ صِرف‌الوجود از ابتکارات فلسفه اسلامی است، که در تاریخ فلسفه به ویژه حکمت متعالیه جایگاه پرنمودی دارد. حکمای متعالی با کاربست آن در مراحل مقدماتی توحید وجوب را به وحدت حقیقیه حقه و در مراحل نهایی توحید شخصی وجود را اثبات و تبیین کرده‌اند. در نقطه مقابل، برخی پژوهندگان آموزه صرف‌الوجود را با توحید شخصی متنافی پنداشته و تلاش ...  بیشتر

فلسفه اخلاق
5. تمایز حقوق از اخلاق در نظریه‌ی الزام حقوقیِ هانس کلسن

پرهام مهرآرام

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.127555.1793

چکیده
  کلسن نظریه‌ی خود را «نظریه‌ی ناب حقوقی» نامیده است. «ناب بودگیِ» این نظریه به معنای آغشته نشدن حقوق به هر امر غیرحقوقی است که خود مستلزم جدایی حقوق از اخلاق است. بر همین پایه کلسن می‌کوشد صورت ایدئالی را از حقوق ارائه دهد که از اخلاق متمایز باشد. او در دوران آغازین اندیشه‌هایش این صورت ایدئال را گزاره‌ای شرطی می داند که مخاطبانش ...  بیشتر

6. تأثیر مرگ‌اندیشی بر زندگی‌اصیل در اندیشه هایدگر

علی واحدپاک؛ امیرعباس علیزمانی؛ بابک عباسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.132381.1856

چکیده
  تحقیق حاضر متمرکز بر بررسی موضع هایدگر در قبال تأثیر مرگ‌اندیشی بر زندگی اصیل و نسبت میان مرگ، زندگی و اصالت است. برای نیل به این هدف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شد. دغدغه‌ی هایدگر پرسش از هستی با تحلیل بنیادین دازاین به‌مثابه‌ی زندگی محض در ساحت هستن به‌سوی مرگ است. اندیشیدن به مرگ بافهم ایستاده در نیست بودن دازاین و همچنین سایر ...  بیشتر

7. بازخوانی مساله مواجهه با مرگ در نگاه اپیکوریان در عصر مدرن

سیدامیررضا مزاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.129720.1826

چکیده
  یکی از مهمترین مسائل فلسفی که همیشه همراه انسان بوده است ،مواجهه انسان با مرگ است. سنتهای مهم فلسفی به این مهم همواره به طور جدی پرداخته اند و تلاش کردند تا مرگ را به عنوان جدی ترین دغدغه انسان مورد تحلیل قرار دهند . اپیکوریان به عنوان یکی از مهمترین سنتهای فلسفی باستان درصدند تا آموزه های خود در مساله مرگ را با اتکا به خرد انسانی حل ...  بیشتر

8. در باب امکان استخراج یک نظریه‌ی معنای زندگی از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم ( با تمرکز بر تراکتاتوس) و چیستی آن

مهرداد صفری آبکسری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.129702.1825

چکیده
  در این نوشتار در وهله اول در جست‌وجوی نظریه معنای زندگی در ویتگنشتاین متقدم با تاکید بر رساله منطقی- فلسفی هستیم. اما خوانش‌هایی که تاکنون از رساله منطقی- فلسفی شده سخن‌گفتن از گزاره‌های فلسفی را میسر و ممکن نمی‌کند چون همه آنها به‌شکلی ظاهر فقرات 6.54 و 7 را پذیرفته‌اند که معنای ترک سخن‌گفتن از گزاره-های غیرعلمی است. بنابراین، سخن‌گفتن ...  بیشتر

9. مواجهه «خود» و «دیگری» در فلسفه اگزیستانس و صورتبندی آن با تأکید بر اندیشه مارتین بوبر

حمزه عالمی چراغعلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.129379.1819

چکیده
  موضوع «خود» و «دیگری» به یک معنا گویای مجادلات ذهن‌گرایی- تجربه‌گرایی در فلسفه معاصر غرب است. در این مجادلات گاه زمینه توجه به موضوع «دیگری» و گاه به‌فراموشی سپردن آن و حتی سیطره بر او فراهم می‌شد، اما با ظهور اگزیستانسیالیسم، موضوع «دیگری» و تأکید بر نقش آن در شناخت «خود»، مقام ثابتی در تفکر فلسفی و سپس ...  بیشتر

10. تحلیل وجودشناختی الهیات تمثیلی توماس آکویناس

مجتبی افشارپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.129188.1817

چکیده
  تحلیل صفات مشترک میان حق و خلق همواره نظریات گوناگونی را از جانب الهی‌دانان و سایرمتفکرین در حوزه الهیات برانگیخته است. از جمله مهمترین این نظریات الهیات تمثیلی قدیس توماس آکویناس است که از زمان طرح آن همیشه مورد توجه موافقان و مخالفان بوده است. آکویناس که با طرح حمل تمثیلی، راهی میانة اشتراک لفظی و اشتراک معنوی برای این دسته از صفات ...  بیشتر

11. نقد و بررسی دو نظریه انکار صفات حق‌تعالی و عینیت صفات با ذات از منظر فخر رازی

امیرحسین منصوری نوری؛ مسعود زین العابدین؛ علی قنواتی؛ عین الله خادمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.128698.1811

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال پاسخ‌گویی به این پرسش اصلی که: «فخر رازی چه نوع رابطه‌ای را بین ذات و صفات الهی معرفی می-نماید؟» شکل گرفته است، علت انتخاب فخر رازی نگاه غیر خطی او و پرداختن و احیاناً تمایل او به نظریات رقیب است. یافته‌های پژوهش عبارتند از این که: فخر رازی با فروکاست اغلب مباحث مربوط به صفات به مباحث لفظی، سعی بر این دارد که ...  بیشتر

12. تفسیر هایدگر از فرونسیس در کتاب سوفیست افلاطون با نگاهی به کتاب هستی و زمان

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.124226.1773

چکیده
  هایدگر در کتاب سوفیست افلاطون، به تفسیر کتاب ششم اخلاق نیکوماخوس ارسطو و به ویژه مبحث فرونسیس پرداخته است. وی در این کتاب به پنج نحوه‌ی کشف و گشودگی دازاین یعنی اپیستمه، تخنه، سوفیا، نوس و فرونسیس می‌پردازد. وی «اپیستمه و سوفیا» را از سنخ نحوه‌ی معرفتی و «فرونسیس و تخنه» را از سنخ نحوه‌ی حساب‌گر نفس دازاین دانسته است. ...  بیشتر

13. بررسیِ مقایسه‌ایِ نظرگاهِ ارسطو دربارۀ جایگاهِ «فضیلتِ اخلاقی» در «سعادتِ انسان» در اخلاقِ نیکوماخوس و اخلاقِ ائودِموس

حوریه باکویی کتریمی؛ مجید صدرمجلس؛ حسن فتحی؛ علی اکبر عبدل آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.112069.1656

چکیده
  ارسطو در دو رسالۀ اخلاقِ نیکوماخوس و اخلاقِ ائودموس «سعادت» را به «فعّالیّتِ فضیلت‌مندانه» تعریف می‌کند. او با پرداختن به علم‌النّفس و توجّه به فضیلتِ اجزای نفس́ می‌کوشد تا به تعریفِ نهاییِ «سعادت» و «فعّالیّتِ فضیلت‌مندانه» دست یابد. وی در اخلاقِ نیکوماخوس به این نتیجه می‌رسد که سعادتِ نهایی́ عبارت از ...  بیشتر

14. فیلمسفه یا فیلم به مثابه‌ی فلسفه: جستاری در امکان فلسفه‌پردازی از طریق فیلم

محسن کرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2021.136600.1880

چکیده
  نسبت میان فیلم و فلسفه به آن سادگی‌ها که در بدو امر به نظر می‌رسد نیست. از سویی، فیلسوفان به بحث در باب ماهیّت فیلم می‌پردازند و مثلاً می‌پرسند که چه چیزی یک فیلم ضبط‌شده را به اثری هنری تبدیل می‌کند؟ و، از سوی دیگر، پاره‌ای از فیلم‌سازان می‌کوشند تا از مضامین فلسفی در آثارشان استفاده کنند و، به تعبیری، فیلم فلسفی بسازند. امّا ...  بیشتر

فلسفه اخلاق
15. انگیزش درست و نادرست: استدلالی علیه نظریه هیومیِ انگیزش

محمد حیدرپور؛ حسین دباغ

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2021.136108.1873

چکیده
  چکیدهنظریه هیومی انگیزش حالات شناختی نظیر باور را فاقد قوت انگیزشی میداند و تأکید میکند برای اینکه فاعل برای انجام فعلی برانگیخته شود، لازم است که نه تنها یک میل پیشین مثلاً به Φ داشته باشد بلکه همچنین این باور را هم داشته باشد که با انجام عمل Ψ، میل پیشین به Φ برآورده خواهد شد. این نظریه تقریرهای مختلفی ممکن است داشته باشد، اما ...  بیشتر

فلسفه دین
16. بررسی و نقد نظریه‌ی سویین برن درباره علم مطلق خدا

طیبه شاددل؛ منصور ایمانپور؛ حسین اترک

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2021.137853.1890

چکیده
  چکیدهبررسی و نقد نظریه‌ی سویین برن درباره علم مطلق خداچکیده«علم مطلق» وصفی از خداباوری کلاسیک است که چگونگی فهم آن بر سایر آموزه‌های خداباوری کلاسیک، همانند تغییرناپذیری، اختیار خداوند، و اختیار انسان تأثیر‌گذار است. سویین‌برن، فیلسوف انگلیسی معاصر دین، بر این نظر است که تلقی کلاسیک علم مطلق، نگاه منسجمی نیست و با اختیار ...  بیشتر

فلسفه اخلاق
17. جایگاه دیگری در ساخت‌گشایی سوبژکتیویته و اخلاق: لکان و لویناس

بیان کریمی؛ محمد اصغری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2021.141729.1917

چکیده
  دغدغه و هدف اصلی در این مقاله بررسی و مقایسة جایگاه مفاهیم سوبژکتیویته، دیگربودگی و اخلاق در اندیشة لکان و لویناس است. نحوة مواجهة این دو متفکر به موضوعات مذکور با نقد و به چالش کشیدن سوبژکتیویسم عقلانی و اخلاق فلسفة مدرن همراه بوده است. بر همین اساس مرکززدایی از سوژة خودبنیاد، تقدم دیگری در شکل‌گیری سوبژکتیویته و بازتعریف اخلاق ...  بیشتر

18. رابطۀ فلسفه و دین در مسیح شناسی بوئثیوس با تکیه بر رسائل کلامی و تسلّای فلسفه

مریم سالم؛ سیده فاطمه نورانی خطیبانی؛ میترا (زهرا) پورسینا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2021.137711.1887

چکیده
  پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی درصدد تبیین رابطۀ فلسفه و دین در مسیح‌شناسی بوئثیوس است. بدین منظور در رسائل کلامی به عنوان نمایندۀ دیدگاه‌های کلامی بوئثیوس سه کار صورت می‌پذیرد: 1. تعیین و تبیین مسئلۀ کلامی‌ای که بوئثیوس در مسیح‌شناسی به دنبال پاسخ به آن بود. 2. تبیین مؤلفه‌هایی همچون: تبیین عقلانی «تثلیث» به کمک مقولۀ رابطه، ...  بیشتر

فلسفه دین
19. الاهیات دیجیتال و معاد جسمانی با نگاه انتقادی بر آرای فرانک تیپلر

محمدحسین مرادی نسب؛ علی شیروانی هرندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2021.139526.1905

چکیده
  شتاب روز افزون علوم کامپیوتری به ویژه در زمینه‌ی هوش مصنوعی، به شکل‌گیری الاهیاتی نوپا منجر شد که از آن به الاهیات دیجیتال تعبیر می‌گردد. الاهیات دیجیتال با تعاریفی نو از انسان، روح، زندگی و نظایر آن، همه‌ی پدیده‌های عالم را از منظر علوم کامپیوتری به نظاره نشسته است. فرانک تیپلر با ارائه نظریه‌‌ی نقطه اُمگا و تعریفی دیجیتالی از ...  بیشتر