دانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-52531220090823Syntax and Semantics of Quantified
Modal Logic in Kripke's Viewساختار نحوی و معنایی منطق موجهات محمولی از دیدگاه کریپکی113019501FAJournal Article20160428Saul kripke has constructed two distinct systems (1959&1963) to interpret Quantified Modal Logic. This article will have a review in syntax and semantics of these systems, and their efficiency to interpret Quantified Modal Logic.سول کریپکی برای تبیین منطق موجهات محمولی دو نظام جداگانه (در سالهای 1959م و 1963م) طراحی کرده است. در این مقاله با بررسی اجمالی ساختار نحوی و ساختار معنایی دو نظام مذکور، به مقایسه آنها و میزان کارآیی هرکدام در تبیین منطق موجهات محمولی پرداخته شدهاست.https://phm.znu.ac.ir/article_19501_1d07ce67c419bf4074737abfeae85ce7.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-52531220090823“Justice” and “Political Obligation”:
Analyzing Socratic Dialogue “Crito”عدالت و التزام سیاسی: تحلیلی محتوایی بر گفتگوی سقراطی «کریتو»315519502FAJournal Article20160428Many philosophers have studied “justice” and “political obligation” as core concepts of political philosophy. “Justice” is the focal notion of the good society that all philosophers attempt to explore and explain; and on the other hand, “political obligation” is the focal question in evaluating the legitimacy of the ruling system. Therefore, studying the relation a philosopher assigns to the two concepts, would lead one to a comprehensive assessment of his/her philosophical system. Focusing on <em>Crito</em>, thus, the present study attempts to review the relation Socrates assigns to Justice and Political Obligation. No matter a verdict is or is not just, in Socrates’ philosophy, one should obey the rule. For in his view, the most unjust would be to disobey a legal commandment."عدالت" و "التزام سیاسی" هر یک از زاویهای محور بحث فیلسوفان سیاسی در طول تاریخ اندیشه بودهاند. "عدالت" محور سامان نیک سیاسی است که هر فیلسوف سیاسی به دنبال تبیین و دستیابی به آن است. "التزام سیاسی" نیز محور پرسش از "مشروعیت" نظام سیاسی حاکم بر جامعهای است که رو به سوی وضعیت مطلوب خویش دارد. بررسی نسبت عدالت و التزام سیاسی در چارچوب فلسفی هر اندیشمند ما را به برداشتی جامع از نظریه فلسفی وی هدایت میکند. مقاله حاضر به دنبال آن است که با تمرکز بر گفتگوی "کریتو"، رابطه میان عدالت و التزام سیاسی در اندیشه سقراط را بررسی و تحلیل نماید.https://phm.znu.ac.ir/article_19502_4847aa8f39b265ee5b8c1ec2de60fb46.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-52531220090823Referential Theory of meaningنظریه ارجاعی معنا577119503FAJournal Article20160428<strong>Translator's introduction</strong>: Philosophy of language (philosophical linguistics) can be categorized in two main titles: philosophical semantics and philosophical pragmatics. the former contains tow theories: <strong>theory of meaning</strong> (consisting of nature of meaning, significance, synonymous, analyticity, entailment) and <strong>theory of reference</strong> (consisting of naming, truth, denotation, extension, values of variables ) latter contains tow theories: theory of speech - acts and theory of conversation. William G. Lycan accepts nearly mentioned subjects above, he holds that contemporary philosophy of language centers on the <strong>theory of meaning</strong> but also includes the theory of reference, the theory of truth , philosophical pragmatics, and the philosophy of linguistics.مباحث فلسفه زبان (زبانشناسی فلسفی) را زیر دو عنوان کلی <strong>معناشناسی</strong> فلسفی[1] و <strong>کارکردشناسی</strong> فلسفی[2] میتوان دسته بندی کرد. اولی دارای دو بخش عمده <strong>نظریه معنا</strong>[3] (شامل بحثهای مربوط به ماهیت معنا، معناداری، هم معنایی، تحلیلیت، و استلزام) و <strong>نظریه ارجاع</strong>[4] (شامل بحثهای مربوط به نامگذاری، صدق، دلالت، دامنه مصادیق و مقادیر متغیرها) و دومی نیز به دو بخش <strong>نظریه افعال گفتاری</strong> و <strong>نظریه مکالمه</strong> قابل تفکیک است. ویلیام جی لایکان، نویسنده مقاله، با کمی تفاوت این طبقه بندی را میپذیرد. او معتقد است[5] که غایت اصلی فلسفه زبان، <strong>نظریه معنا</strong> میباشد؛ اما چهار هدف فرعی و تبعی این فلسفه عبارتند از: <strong>نظریه ارجاع</strong> - که آنرا نباید با نظریه ارجاعی[6] (موضوع مقاله حاضر، یکی از نظریههای معنا) اشتباه کرد، <strong>نظریه صدق</strong>[7]، <strong>کارکردشناسی فلسفی</strong> و <strong>فلسفه زبانشناسی</strong>[8] - که آنرا نباید با فلسفه زبانی[9] اشتباه کرد.
<br clear="all" />
[1] .philosophical semantics.
[2]. philosophical pragmatics.
[3]. theory of meaning.
[4]. theory of reference.
[5].The Cambridge Dictionary of Philosophy, Robert Audi (ed.), Index: “philosophy of language”.
[6]. Referential Theory of meaning
[7]. Theory of truth.
[8]. philosophy of linguistics.
[9].linguistic philosophy.https://phm.znu.ac.ir/article_19503_0a4e31c6c3544673cf40ee4b4e5536bb.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-52531220090823Imam Sadigh(A) and Theosophyامام صادق(ع) و حکمت الهی739119504FAJournal Article20160428The main objective of this essay is to pay attention to the important influence of Shia Leaders' teachings on the creation and development of rational sciences, such as Theosophy and Islamic Theology through the study of the Theosophical words of Imam Sadigh(A) and their explanations and exegeses. These words intellectually discuss on the generalities of the universe, its beginning and end, the Unity of God, the knowledge of His most Beautiful Names, and His most transcendent attributes accurately. These sayings are based on the general debates of Theosophy, and are not explicable save in the light of the attained results of the general discusses of Islamic Wisdom.
As a result of this research, it will appear that why the Shia thinking has signified in the collection of what is defined as Islamic Wisdom, and that how the Shia scientific resources have built the structure of Theosophy, creating an intellectual and social atmosphere for Islamic philosophers to philosophize. Here, what pays the attention is the Theosophical creation of the Shia Twelve Leaders' words, specially Imam Sadigh(a), and their significance role in the philosophical meditations and contemplations in the next periods.هدف از نگارش این مقاله، توجّه دادن به نقش مهم و تعیینکننده تعالیم گرانبهای پیشوایان شیعه در پیدایش و گسترش علوم عقلی، اعمّ از حکمت الهی و کلام اسلامی از رهگذر مطالعه در احادیث حکمی حضرت امام صادق(ع) و شرح آنهاست؛ احادیثی که با روش عقلی و استدلالی درباره کلّیّات جهان هستی و آغاز و انجام آن و توحید ذات خداوند و معرفت اسمای حُسنا و صفات عُلیای او به دقیقترین وجه بحث میکند و پایه آنها بر ابحاث عامّه حکمت الهی نهاده شده و توجیه و تبیین آنها جز در پرتو نتایج حاصل از مباحث عامّه حکمت اسلامی امکانپذیر نیست.
در نتیجه این پژوهش، روشن خواهد شد که چرا اندیشه شیعی در مرتبهای ممتاز در مجموعه آنچه «حکمت اسلامی» نامیده شده است، اهمّیّت دارد و چگونه ذخایر علمی تشیّع، زمینه و ساختار حکمت الهی را فراهم کرده و موجب گردیده است تا فضای عقلانی و اجتماعیای به وجود آید که حکمای اسلامی در آن به تفکّر حکمی بپردازند. آنچه در اینجا جلب نظر میکند، خلاقیت حکمی سخنان ائمه هدی(ع) به ویژه امام صادق(ع) و نقش آنها در تأملات و ژرفاندیشی حکمی دورههای بعد است.https://phm.znu.ac.ir/article_19504_ead4a6c1429317d5bfb8d5d10662735c.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-52531220090823The Influnce of Islamic philosophy
upon Iranian Islamic Architecture (with emaphasis on Imam Mosque of Isfehan)بررسی تأثیر فلسفه اسلامیﺑر معماری سنتی ایران (با بررسی موردی معماری مسجد امام اصفهان)9313619505FAJournal Article20160428The mosque is an indicator of Islamic Architecture building, therefore necessary investigation, the mosque believing as true Holy, celestial in the material world and the land of the mosque contain his pure remains and ennoblement is in creased there by and it includes his mosque, by which its purity is in creased and its stations is raised by them both and it is elevated in esteem, honor and love in the heart of the Muslims. And we have taken care to present the most reliable narrations and the authentic waits. If we right, it is from Allah and a pert of His Grace and mercy and we think naught of Allah except good. The Islamic conquest of Persia in the 7th century led early Islamic architects to borrow and adopt some traditions and ways of the fallen Persian Empire. Islamic architecture thus borrows heavily from Persian architecture and in many ways can be called an extension and further evolution of Persian architecture. Many cities were based on precedents in Persia. Persian-style mosques are characterized by their tapered brick pillars, large arcades and arches each supported by several pillars. In Asia, elements of architecture were employed, but were later superseded by Persian designs.ازآنجاکه مسجدیکی ازشاخصﺗرین بناهای معماری اسلامیﺍست، مطالعه وپژوهش درباره آن ضروری به نظرمیﺭسد. مسجد نمایان کننده باورهای قدسی دردنیای مادی است که علاوه برتأمین مکان موردنیاز بازبان کنایه واشاره هنراز رازو رمز دین سخن میﮔوید، ﻭبه همین دلیل ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. واﮊه«مسجد» به معنی محل سجده است وبه مکانی گفته میﺷودکه مسلمانان درآن عبادات خویش وفریضه پرفیض نمازرا به جای میﺁورند. ازدیدگاه نمادگرایی، مسجدنمادحضرت حق است. این مقاله با تشریح ویژگیﻫای مسجد، ﻭتأثیر نماز بر معماری به تحلیلی درباره تأثیر دیدگاهﻫای فلسفه اسلامیﺑر معماری اصلیﺗرین فضای فرهنگی- مذهبی شهریعنی مسجد میﭘردازد.
مسجدایرانی باحیاطی که نمادبهشت است و4ایوان بامقرنس های آن به عنوان سرچشمه های ابدی، تشکیل 4رودخانه بهشتی را میﺩهد. با سقف آسمانی آن که، با انعکاس در آب های ازلی حوض مطهر کننده، کره ای دربرگیرنده تمام گیتی راتشکیل میﺩهدودرواقع آب عنصری است که میﺗواندبانورترکیب شود وازآنجاکه توانایی عبورروشنایی را از خود دارد به عنصری مقدس تبدیل شده است. آب ﻭ نور به مثابه عناصر هویت بخش با یکدیگر ترکیب میﺷوند وبنیان فضای زیبایی رادرمعماری پایهﺭیزی میﻛند.https://phm.znu.ac.ir/article_19505_f8ee57203005e8476d22d68f9251a559.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-52531220090823The relationship between Divine Fate and knowledge
of God and determination and free will from
Sadra’s point of viewرابطه قضا و قدر با علم پیشین الهی و جبر و اختیار از دیدگاه صدرالمتالهین13816119506FAJournal Article20160428One of the important issues in divine religions, especially Islam is "fate". Fate is one of the complex issues of theology. How can we believe in fate and at the some time believe in free will in human beings?
Some philosophers and theologians believe in divine fate and put some limitation for human free will. But others believe in divine fate and at the some time believe in proper free will for human beings.
The third group have attempted to prove the divine fate behind the free actions of human beings. The purpose of this paper is to examine the different views in this regard and consider Sadra’s view in this issue.یکی از مسائلی که در ادیان آسمانی و بخصوص دین مقدس اسلام در زمینه خداشناسی مطرح شده و متکلمین و فلاسفه الهی به تبیین عقلانی و فلسفی آن پرداختهاند، مسأله «قضا و قدر» است که یکی از پیچیدهترین مسائل الهیات به شمار میرود و محور اصلی غموض آن را رابطه آن با اختیار انسان در فعالیتهای اختیاریش تشکیل میدهد؛ یعنی، چگونه می توان از یک سوی به قضا و قدر الهی معتقد شد و از سوی دیگر اراده آزاد انسان و نقش آن را در تعیین سرنوشت خودش پذیرفت؟ دراینجاست که بعضی شمول قضا و قدر الهی را نسبت به افعال اختیاری انسان پذیرفتهاند، ولی اختیار حقیقی انسان را نفی کردهاند، و برخی دیگر دایره قضا و قدر را به امور غیر اختیاری محدود کردهاند و افعال اختیاری انسان را خارج از محدوده قضا و قدر شمردهاند. و گروه سومی در مقام جمع بین شمول قضا و قدر نسبت به افعال اختیاری انسان و اثبات اختیار و انتخاب وی در تعیین سرنوشت خویش برآمدهاند.
بدیهی است که علم یا اراده الهی (خواه علم در مقام و مرتبه ذات و یا علم در مرتبه فعل آن چنان که حکما معتقدند) از آن جهت قضای الهی نامیده میشود که مؤثر در وجود و ایجاد اشیاء است و حکم به وجود اشیاء است و اشیاء به موجب آن ضرورت و حتمیت پیدا میکنند، و همچنین علم الهی (و یا مرتبهای از علم الهی) از آن جهت قدر نامیده میشود که حدود اشیاء و اندازه آنها بدان منتسب است.
بنابراین «قضای علمی» عبارت است از علمی الهی که منشأ حتمیت و ضرورت اشیاء است، و «قدر علمی» عبارت است از علمی که منشأ حدود و اندازه اشیاء است.
با توجه به مطالب بالا، یکی از معانی که برای قضا و قدر لحاظ شده عبارت است از علم ازلی و پیشین الهی به تمامی اشیاء و حوادث. بر اساس این معنی از قضا و قدر، خداوند به تمامی حوادث و رویدادها از روز ازل عالم و آگاه بوده است و علم الهی نیز واقع نما بوده و قابل تغییر ویا تخلف نمی باشد، لذا وقوع حوادث مطابق با علم ازلی حتمی بوده و امکان تغییر و یا خلاف آن وجود ندارد، که به این معنا از قضا و قدر، قضا و قدر علمی گفته اند.https://phm.znu.ac.ir/article_19506_af4b477b4cfc5a58a6a11e8d5a39ce19.pdf