دانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521A Critical Analysis of Quranic References to Bodily Resurrection by Agha Ali Modarresتحلیل نقدی استنادات قرآنی در نظریة معاد جسمانی آقاعلی مدرس93423156FAمحمد رضا ارشادی نیاJournal Article20150711Philosophical theorizing based on religious texts and the related rational interpretation of these texts are among the sublime objectives and a continuous tradition of religious philosophers in their intellectual pursuit. After Sadra, these objectives and traditions have been followed and Agha Ali Modarres is one of the outstanding scholars committed to them. He has referred to some verses in his special theory on bodily resurrection and his most important reference is this verse: “Say: He will revive them Who produced them at the first, for He is Knower of every creation (Ya Sin, 79)”. He believes that this verse is enough to prove that bodily resurrection is done to collect the body parts from the physical world and to transfer it to the other world to join the soul. Moreover, by referring to the verse 62 in <em>Chapter</em><em>Vaghe'e</em>, he rejects Ash'arites’ view on element resurrection because they tend to believe in returning of the soul to the physical world. The other verses he has referred to without any explanation are verse 10 in <em>Chapter “the Prophets</em>” and the verse 27 in <em>Chapter “The Romans, The Greeks” </em>based on whichhe considers his theory provable regarding the concepts of source and resurrection. This outstanding scholar follows Molla Sadra’s teachings as far as he refers to the Holy Text for consolidating the foundations of bodily resurrection. However, he tries to present a new approach in sublime philosophy that has made him well-known as the “founding philosopher”. In order to ascertain his success in having accurate references to verses in the Holy Quran, his interpretations should be analyzed carefully. In so doing, a reflection on the verses preceding and following the verse 79 in Ya Sin Chapter casts doubt on Agha Ali Modarres’s views in terms of their agreement with content of those verses.نظریهپردازی فلسفی بر وفاق متون دینی، و تفسیر مبتنی بر موازین عقلی از آن متون، از مقاصد عالیۀ حکمای متعالیه و سنت مستمر آنان در پهنۀ حکمتپردازی است. پس از صدرا، در همۀ ادوار این مهم دنبال شده و آقاعلی مدرس نیز از این توانایی بهرهمند و مقید به این سیره است. او در نظریۀ ویژهاش در بارۀ معاد جسمانی، به آیاتی چند استناد جستهاست. محوریترین متنی که او به آن عنایت ویژه دارد، این آیۀ کریمه است: «قل یحییها الذی انشأها اول مرّة و هو بکل خلق علیم» (یس۷۹). به نظر وی این آیه کافی است تا اثبات کند معاد بدنی با گردآوری اجزای عنصری بدن در دنیا و سوق آنها به آخرت برای پیوستن به روح، صورت میگیرد. وی در عین حال با استناد به آیه 62 سورۀ واقعه، دیدگاه اشاعره را دربارۀ معاد عنصری نمیپذیرد، زیرا آنها به برگشت روح به دنیا گرایش دارند. آیات دیگری که بدون هیچ شرح، مورد استناد ایشان است، آیۀ 104 سورۀ انبیا و آیۀ 27 سورۀ روم میباشد که از تنظیر مبدأ و معاد، نظریۀ خود را قابل اثبات میداند. این حکیم متعالی تا آنجا که برای استوارسازی مبانی معاد بدنی، به متون مقدس استناد میجوید، همان آموزههای صدرایی را دنبال میکند، اما در صدد است از مبانی متعالی، رهیافتی جدید و متغایر با رهاوردهای حکمت متعالیه ارائه دهد و همین قصد، او را به «حکیم مؤسس» مشتهر ساخته است. برای اطمینان از توفیق وی در وفاقطلبی رهیافتش با آموزههای قرآنی، باید با عیار ارزیابی، تلاش تفسیری وی را در کیفیت انطباق نظریهاش با آیات واکاوی کرد. در این راستا، کریمۀ محوری (یس79)، با تدبر مجموعی در آیات قبل و بعد آن، که در شبههزدایی از معاد جسمانی و پاسخ به مُنکِر آن وارد گشته، انطباق تام نظر آقاعلی مدرس را بر مفاد آیات، محل تردید قرار میدهد.https://phm.znu.ac.ir/article_23156_621f23cba214942f6f3caf58aa006a0e.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521A Survey of Moral Relativism from the Perspective of Allameh Tabatabaeiنقد و بررسی نسبیگرایی اخلاقی از منظر علامه طباطبایی355823157FAعبد الله صلواتیJournal Article20150807Moral relativism does not acknowledge any universal moral principle and regards ethics as subject to the cultural purposes and changing circumstances. Allameh Tabatabaei reviews and critiques an account of moral relativism in <em>Al-Mizan</em>. The question this paper addresses is the way Tabatabaei critiques moral relativism. The paper surveys the three types of fallacy elaborated by Tabatabaei to reject relativists’ claim: 1. Fallacy of confusion between moral principle and matters of fact; 2. Fallacy of confusion between generalization and continued existence; 3. Fallacy of confusion between objective and hypothetical. Also, it seems that Tabatabaei’s stand in critiquing moral relativists, is moral intuitionism which is based on the innate disposition. This Intuitionism is confirmed, interpreted and elaborated by reason and religion.علامه طباطبایی در <em>المیزان</em>، روایتی از نسبیگرایی اخلاقی را مطرح کرده، به نقد و بررسی آن میپردازد؛ نسبینگریای که به هیچ اصل اخلاقی جهانشمولی باور ندارد و اخلاق را تابع اهداف و شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی میداند. پرسش پایة این جستار این است: علامه طباطبایی چگونه و بر پایة چه پایگاه فکریای نسبینگری اخلاقی را نقد میکند؟ دستاورد پژوهش حاضر این است که علامه سه نوع مغالطه را در ادعای نسبیگرایان تشخیص میدهد که عبارتاند از: 1. مغالطة خلط میان اصل اخلاقی و امور ناظر به واقع؛ 2. مغالطة خلط میان اطلاق مفهومی (=کلیت) و اطلاق وجودی (= دوام)؛ 3. مغالطة خلط میان امر عینی و فرضی. همچنین، به نظر میرسد: پایگاه فکری علامه طباطبایی در نقد نسبیگرایان اخلاقی، شهودگرایی اخلاقیِ مُستنَد به فطرت است؛ شهودگراییای که از سوی عقل و نقل، تأیید و تفسیر و تبیین شده است و نقل و عقل در حل تعارض میان شهودات متعارض به ما کمک میکنند.https://phm.znu.ac.ir/article_23157_b94586293b46d892425937ae212a02b5.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521A Comparison of the Theory of Nature of Intellect with Avicenna’s Idea of Hanging Manمقایسۀ نظریۀ فطرت عقل با انسان معلق در اندیشۀ سینوی598323158FAمهناز امیرخانیزهره توازیانیملیحه پورصالح امیریJournal Article20151210Applying the presence science and intuition are of high importance in Ibn Sina’s thought. The theory of Hanging Man is a remarkable example of applying intuition. Corresponding to this theory is the theory of human nature. Similarities between these two theories, including their applying of the same words for referring to the presence science, has encouraged the authors to compare the two theories. The results of this comparison show the priority of the theory of Hanging Man to the theory of nature in a linear relationship in terms of principles, consequences and criteria. In this context, the theory of Hanging Man belongs to the ontology domain while the theory of human nature belongs to the epistemology domain. The contemplation on the criteria for perceptions of the soul shows that Razi’s criteria epistemologically precede to Ibn Sina’s criteria, because Razi’s criteria are based on the medium or the lack of medium in the recognition of primary premises. In this regard, the firm foundationalism of Fakhre Razi, Khajeh Tosi, and Allameh Helly, which is based on specifying primary premises as the only kind of evident and justified to self, can be based on cognitive of the soul perceptions and perceptions of the soul and the post-soul.کاربرد علم حضوری و شهود نزد ابنسینا از اهمیت درخور توجهی برخوردار است؛ به همین دلیل، نظریۀ انسان معلقِ وی نمونۀ بارز کاربرد مقام شهود محسوب میشود. متناظر با این نظریه میتوان از نظریۀ دیگری یاد کرد که به نظریۀ فطرت شهرت دارد. شباهت دو نظریۀ یادشده در این مقام و استفاده از الفاظ مشابه مبنی بر توجه به مقام، فی نفسه نگارندگان را به مقایسۀ تطبیقی میان این دو نظریه برانگیختهاست. نتیجۀ اجمالی این تحقیق، تقدم نظریۀ انسان معلق بر نظریۀ فطرت، آن هم در یک ارتباط طولی، از حیث مبانی و لوازم و ملاکهای این دو نظریه است. در مجموع میتوان گفت که نظریۀ انسان معلق، در اثبات جوهریّت نفس، به حیطۀ نفسشناسی و نظریۀ فطرت، در مقام تمایز میان بدیهیات یقینی با سطح عامه، به حوزۀ معرفتشناسی مربوط میشود. تأمل در ملاک ادراکات نفسی نشان میدهد که ملاک فخر رازی، مبنی بر وسط یا عدم وسط در تشخیص قضایای اوّلی و غیراوّلی، بر ملاک ابنسینا تقدم معرفتی دارد. بدین ترتیب میتوان مبناگروی سختگیرانۀ فخر رازی، علامه حلی و خواجه نصیرالدین طوسی، مبنی بر تعیین اولیات به عنوان تنها قسم بدیهی و موجه به خود، را با ارجاع به مقام انفسی و ادراکات مقام نفس و پسانفس مدلل کرد.https://phm.znu.ac.ir/article_23158_cd7f87e9508aab2ecfb7c698515dba69.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521A Critical Assessment of Descartes’ Anti-Teleologism in Physicsبررسی انتقادی غایتگریزی دکارت در فیزیک8511723159FAمهدی سلیمانی خورموجیمجید ملایوسفیعلی صداقتJournal Article20150806Descartes strictly asserts that he deduces his physical principles from his own metaphysic. While some scholars believe that his claim is exaggerative (or even misleading), some others take it as plausible (or even determining). This study, with regard to the latter, aims to explain Descartes’ anti-teleologism in physics based on his metaphysical principles. The authors suggest five different explanations. (1) Descartes’ approach to epistemic validity of propositions concerning external object requires his anti-teleologism; (2) for Descartes, our understanding fails to recognize any possible limit that belongs to indefinite subjects; that is why we cannot appropriately pursue the telos of natural object. (3) According to Descartes, contrary to Aristotelian tradition, we cannot always conclude telos from mechanism. (4) Assuming a telos for natural object, if it refers to “where the motion leads” or to “that for the sake of which the motion is being leaded”, is either self-contradictory or inconsistent with Descartes’ metaphysical principles. It is so, even if our assumption refers to “an end which the object is consciously pursuing” or to “one which the object is unconsciously pursuing”. (5) The role of non-deceiving God in Descartes’ metaphysics demands his anti-teleologism. At the end, authors explain how we must understand Descartes’ usage of “conclusion” if we are to get a consistent reading of his physics.با آنکه برخی دکارتپژوهان، ادعای صریح وی مبنی بر استنتاج فیزیک از متافیزیکش را اغراقآمیز (یا حتی گمراهکننده) میدانند، برخی دیگر از آنان، ادعای او را جدی (یا حتی تعیینکننده) میدانند. این مقاله با تکیه بر آراء گروه دوم، سعی دارد تا غایتگریزی دکارت در فیزیک را بر اساس مبانی متافیزیکیاش تبیین کند. مؤلفان پنج تبیین متفاوت را پیشنهاد میدهند. (1) غایتگریزی، اقتضای راهکار وی دربارۀ اعتبارِ معرفتیِ قضایایِ ناظر به شیء خارجی است؛ (2) در دیدگاه دکارت، فاهمۀمان نمیتواند حد احتمالی امور نامحدود را کشف کند و همین نیز مانع از پیگیری غایت شیء طبیعی بهنحو درخوری میشود؛ (3) بهعقیدۀ وی، برخلاف سنت ارسطویی، همیشه نمیتوان از کارکرد، غایت را نتیجه گرفت؛ (4) فرضِ غایتمندی شیء طبیعی، چه ناظر به «ما الیه الحرکه» باشد و چه ناظر به «ما لِاَجلِه الحرکه»، خواه آگاهانه باشد و خواه ناآگاهانه، یا با خودش ناسازگارست یا با مبانی متافیزیکی دکارت؛ (5) نقشِ خدایِ نافریبکار نزد دکارت، غایتگریزی وی را ایجاب میکند. در پایان نیز مؤلفان توضیح میدهند که به چه معنایی، دکارت، مبانی فیزیکش را از مبانی متافیزیکیاش استنتاج کرده است.https://phm.znu.ac.ir/article_23159_4a6b19a2f8fa864aa84b35d79e3118fc.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521A Comparative Analysis of the Epistemological Foundations of Action Research from the Perspective of Critical and Interpretive Philosophyتحلیل تطبیقی بنیادهای معرفتشناختی اقدامپژوهی از منظر فلسفۀ انتقادی و تفسیری12114623160FAسوسن کشاورزاستاد یار علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی تهرانعلی احمدیمدرس فرهنگیان -دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیتمحمود مهر محمدیدانشگاه تربیت مدرسیحیی قائدیدانشگاه خوارزمیJournal Article20160102The main objective of this study is to investigate the epistemological foundations of action research from the perspective of the critical and interpretative philosophy. To this end, the ideas of Stephan Kemis and Wilfered Carr (members of the intelligentsia committee of critical philosophy) and John Dewey and Richard Rorty, (members of interpretive philosophy) were studied. The method used in this research is Comparative analysis. We draw on the pattern of the Polish Z.F. George Beredy, which consists of four steps: description, interpretation, neighboring and comparison. It became clear that the two philosophical approaches emphasize the link between opinion and action in action research, dialectical connection between them and their endeavor on the recovery of the probable gap between opinion and action in action research. The observed differences were related to the relativity of truth from the perspective of interpretive philosophy and the reliance of the critical philosophy of Kanty’s on transcendental wisdom. Another outcome was that the main concern of interpretative philosophy was the increase of efficiency through experience and the main concern of critical philosophy was the teaching of reflexive thought. هدف اصلی این پژوهش بررسی بنیادهای معرفتشناختی اقدامپژوهی از منظر فلسفۀ انتقادی و تفسیری است. برای رسیدن به هدف مذکور نظریات ویلفرد کار و استفان کمیس، از اندیشمندان فلسفۀ انتقادی، و جان دیویی و ریچارد رورتی، از اندیشمندان فلسفۀ تفسیری، بهعنوان نمایندگان این دو فلسفه، مورد بررسی قرار گرفت. روش این پژوهش تحلیل تطبیقی است. الگوی استفادهشده در این زمینه الگوی جرج زی. اف. بردی لهستانی است که چهار مرحلۀ توصیف، تفسیر، همجوارسازی و مقایسه را در مطالعات تطبیقی شامل میشود. از جمله یافتههای این پژوهش عبارت است از تأکید هر دو رویکرد فلسفی بر پیوند بین نظر و عمل در اقدامپژوهی، ارتباط دیالکتیکی و منظم بین عمل و نظر در آن و تلاش هر دو رویکرد فلسفی برای ترمیم شکاف احتمالی بین نظر و عمل در اقدامپژوهی. تفاوتهایی که مشاهده شد مربوط به نسبی بودن حقیقت از منظر فلسفۀ تفسیری و تکیۀ فلسفۀ انتقادی بر عقل استعلایی کانتی بود. یافتۀ دیگر اینکه دغدغۀ اصلی فلسفۀ تفسیری، افزایش کارایی از طریق تجربه و انجام دادن، و دغدغۀ اصلی فلسفۀ انتقادی آموزش تفکر بازتابی است. https://phm.znu.ac.ir/article_23160_cb0f821aac98b32403ec248562cd4bc2.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521Errors of John Mackie's Error Theoryخطاهای نظریة خطای جان مکی14517123161FAمهدی اخوانسید مهدی کشمیریحامد مرآتیJournal Article20151007This paper tries to describe, analyze and critique John Mackie’s metaethical views. Mackie’s metaethical views and his skeptical stand, along with his ideas on the philosophy of religion, are highly influenced by the English philosopher, David Hume. However, his ideas, at least on the realm of ethics, are more complex than those of Hume’s and thus more difficult to challenge. Mackie’s ideas, regardless of their similarities to other skeptical views in Ethics, have their own complications, so much so that some of critics who work on various aspects of moral nihilism have failed to fully address it. Hence alternative arguments are needed in order to defend moral knowledge and critique Error Theory. This paper argues that first, some of Mackie’s arguments are fundamentally distorted, and second, even if they were not, they hardly result in moral nihilism.این مقاله میکوشد آرای فرااخلاقی فیلسوف اخلاق معاصر جی. ال. مکی (موسوم به <em>نظریۀ خطا</em>) را توصیف و تحلیل و نهایتاً سنجش انتقادی کند. نظرات فرااخلاقی و موضع شکاکانه مکی در خصوص احکام و گزارههای اخلاقی نیز، همچون آرای او در حوزۀ فلسفۀ دین، عمدتاً متأثر از نظرات فیلسوف انگلیسی، دیوید هیوم، و شرحوبسطیافتۀ آنهاست؛ با این تفاوت که نظرات او، دستکم در قلمرو اخلاق، پیچیدهتر از آرای هیوم است و در نتیجه نقد وارد بر آن نیز دشوارتر است. رأی و نظر او، در کنار اشتراکاتی که با دیگر قرائتهای شکاکانه در حوزۀ اخلاق دارد، تفاوتهایی نیز با آنها دارد که موجب میشود برخی انتقاداتی که به دیگر روایتها از نیهیلیسم اخلاقی وارد میشود، بر نظریۀ خطای او کارگر نیفتد؛ بنابراین ما ناگزیریم که استدلالهای جداگانهای در دفاع از <em>معرفت اخلاقی</em> و نیز در نقد نظریۀ خطا بیاوریم. نگارنده بر آن است که استدلالهایی که جان مکی به سود مدعایش میآورد، اولاً مخدوشاند و ثانیاً، بر فرض صحت، ادعای وی را که همان <em>نیستانگاری اخلاقی </em>است، نتیجه نمیدهند.https://phm.znu.ac.ir/article_23161_e682f2bd6f093fb0cad1a8ec1933b8cb.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521Acceptability of Visual Proofs in Mathematicsمقبولیّت اثباتهای تصویری در ریاضیات17320623162FAحسین بیاتJournal Article20161220Most mathematicians are reluctant to accept the visual proof as a genuine type of mathematical proof. In this paper, I paraphrase 10, common or new, objections to this type of proof and evaluate them separately and critically. On each of the objections, indeed, at least one of these central features is absent from the visual proofs: formality, symbolicness, rigority, reliability, surveyability, universality, legitimacy, self-sufficiency, uniformity, and fertility.<br /> The paper argues that none of these objections are accurate. So the rejection of this kind of proofs is mostly due to psychological and sociological factors, especially domination of formalistic attitude among the mathematics community, rather than logical, or methodological reasons. There are not any strong reasons to reject these kinds of proofs, as a pattern of reasoning in mathematics; on the contrary, there are good reasons to accept and recognize them. An awareness of the role of this type of proof in the mathematics as a whole, no less and no more, is of critical importance.اغلب ریاضیدانان اثباتهای تصویری را بهعنوان یک نوع اصیل از اثباتهای ریاضیاتی نمیپذیرند یا در پذیرش آنها تردید دارند. در این مقاله ده ایراد متداول یا احتمالی وارد بر این نوع اثباتها صورتبندی شده و جداگانه مورد ارزیابی نقادانه قرارگرفته است. در هریک از این ایرادها ادعا میشود که اثباتهای تصویری فاقد یکی از ویژگیهایی هستند که برای اثباتهای ریاضیاتی اساسیاند یا باید اساسی باشند: صوری بودن، نمادی بودن، دقیق بودن، اعتمادپذیری، وارسیپذیری، کلی بودن، مشروعیّت، خودبسندگی، فراگیر بودن و زایا بودن. اما به نظر میرسد که هیچ کدام از این ایرادها وارد نیست و بنابراین نپذیرفتن این نوع از اثباتها بیشتر معلول عوامل روانشناختی و جامعهشناختی، بهخصوص غلبۀ تلقی صورتگرایانه در جامعۀ ریاضی و القاء آموزههای صورتگرایانه در نظام های آموزش ریاضی است تا دلایل منطقی یا روششناختی. ما نه تنها دلایل قوی بر رد کلی و پیشینی این نوع اثبات، بهعنوان یک الگوی استنتاجی در ریاضیات، نداریم بلکه دلایل خوبی برای به رسمیت شناختن آن داریم. آنچه در اینجا حائز اهمیّت است آگاهی از نقشی است که این نوع از اثباتها در کل ریاضیات دارد یا باید داشته باشد، نه کمتر و نه بیشتر.https://phm.znu.ac.ir/article_23162_d28610bb34cd84624ee032385bf0235e.pdfدانشگاه زنجانتأملات فلسفی2228-525361620160521Justice and Gender in Plato's Utopia: a review of Plato's view on womenعدالت و جنسیّت در آرمانشهر افلاطون: بررسی نگرش افلاطون دربارة زنان20723323164FAزهرا توفیقیعلی اکبر عبدلآبادیJournal Article20151009Plato’s commentators have had different interpretations of his view on women; because they have faced with the inconsistent, complexed and fragmented pieces in dealing with Plato’s works on the issue. On the one hand, Plato held a few social rights for women and marginalized them. On the other hand, when elaborating his utopia, he accorded important social roles to women and, therefore, considered them equal to men, in terms of nature and talent. What we seek in this paper, is to understand Plato’s motive and purpose for discussing on the issue, especially because he has adopted a monistic view in his ethics and politics, which is dependent on his metaphysical views. Thus, we will try to examine Plato’s philosophical views of women and their different interpretations till our times, with a look at the socio-historical world of ancient Greece. Finally, we conclude that Plato has regarded the happiness of society as a justice which has the one form in all human beings, without considering their gender and their abilities. Therefore, his concern has not been increasing the women’s rights.مفسّران آثار افلاطون تفسیر واحدی از نگرش وی دربارۀ زنان به دست ندادهاند؛ زیرا در بررسی آثار افلاطون با قطعاتی ناسازگار، پیچیده و پراکنده در این باره روبهرو شدهاند. از یک سو، افلاطون برای زنان حقوق اجتماعی محدودی قائل بود و آنان را موجوداتی ناتوان و حقیر میدانست. از سوی دیگر، او در چینش آرمانشهر خود برای رسیدن به عدالت، نقشهای اجتماعی مهمّی برای زنان همچون مردان قائل بود و نیز آنان را از حیث استعداد و طبیعت با مردان یکی میدانست. آنچه در این میان اهمّیّت دارد و ما در این مقاله در جستوجوی آنیم، انگیزه و هدف افلاطون از پرداختن به این موضوع است؛ خاصّه اینکه ما رویکردی وحدتگروانه در اخلاقشناسی و سیاستشناسی افلاطونی را شاهدیم که مبتنی بر آرای مابعدالطّبیعی اوست. به این ترتیب، در این مقاله، از چشماندازی تاریخیـاجتماعی به دورة یونان باستان، نظرگاههای فلسفی افلاطون دربارۀ زنان و تفسیرهای متفاوتی را که در روزگار ما از آنها شده است، بررسی میکنیم. در پایان، به این نتیجه میرسیم که افلاطون سعادت جامعه را در عدالتی میدید که در همة انسانها، بدون در نظر گرفتن جنسیّت و توانایی آنان، صورت واحدی دارد؛ و، ازاینرو، دغدغة او بالا بردن حقوق اجتماعی زنان نبوده است.https://phm.znu.ac.ir/article_23164_08a25c46befe142abd713a54b2e2c7ed.pdf