نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه ساوه
چکیده
ارتباط انسان با خدا در حالی که یکی مخلوق و بسیار محدود و دیگری خالق و نامتناهی است، یکی از چالشهای فکری و فلسفی جدّی بشر بوده و هست و دیدگاهها و نظریات گوناگونی پیرامون آن مطرح شده است. با توجه به مبانی حکمت متعالیهی صدرایی میتوان نظریهای را با نام «اشتراک معنوی و تشکیک وجودی » طرح نمود؛ در این مشرب فکری قویم معنای اتصاف پذیری خدا به صفات جمال و کمال چون کلام و تکلم خدا این است که خداوند تمامی کمالات وجودی را به کاملترین نحو داراست و صفات سلبیه نیز چیزی جز سلب نقص، یا همان اثبات کمال، نیست. همچنین صفات خدا عین یکدیگر و عین ذات الهی دانسته میشود و باید توجه داشت که «وحدت تشکیکی حقیقت وجود»، اشتراک معنوی صفات الهی با صفات انسانی را در پی داشته و مستلزم اشتراک مصداقی خدا و انسان و افتادن در ورطهی تشبیه نمیباشد. در مشرب فکری صدرایی و تابعین آن خصوصاً علامه طباطبایی در دوره اخیر با تکیه بر «اشتراک معنوی مفهوم وجود» و «تشکیک حقیقت اصیل وجود» و «تفکیک مقام معنا از مقام مصداق» و با توجه به مراتب معنا و کاربرد الفاظ، بر اشتراک اصل معنای صفاتی همچون تکلم، علم، قدرت، حیات و ... در انسان و خدا تأکید کرده و انحصار معنا در مرتبهی مادی و جسمانی غیر صحیح و نامفهوم انگاشته شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Divine Words, Human Language and Comprehension in Sadra’s Philosophy (With an Emphasis on Allameh Tabatabaei’s Perspectives)
نویسنده [English]
- Mahmood Ghayoomzade
. Professor of Azad University, Saveh Branch
چکیده [English]
The relationship between God and human beings has been among the philosophical and intellectual complications, since the former is the creator and unlimited and the latter the creature and limited. Based on the principles of Sadra’s philosophy we can pose a theory called ‘Spiritual Commonality and Existence Doubt’. This grounded argument suggests that God has the Jamal and Kamal features or traits and that God perfectly has excellence in existence; negative attributes of God, on the other hand, are only to verify God’s completeness. God’s attributes are the same as his essence. Clearly, ‘doubting the unity of existing essence’ has the commonality of God’s attributes and human attributes and these are not the same. In Sadra’s and his followers’ thoughts, Allameh Tabatabaei in particular, on the bases of ‘virtual commonality existing concept’, ‘doubt in reality of existing essence’, ‘separation of stance of meaning from stance of example’ and based on the layers of meaning and usage in vocabulary, the emphasis is on the real meaning of attributes such as science, power, life, etc. in both God and human. Arguably, here the monopolization of meaning on a physical level is regarded as irrelevant.
کلیدواژهها [English]
- Divine Word
- Sadra’s philosophy
- Existence Doubt
- Absolute Completion
- Human Tongue