تحلیل نظریۀ ذهن بسط‌یافته و لوازم آن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)،

3 دانشیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران. ایران

چکیده

نظریۀ ذهن بسط­یافته را در سال 1998 اندی کلارک و دیوید چالمرز، با تکیه بر مبانی جدیدی در فلسفۀ ذهن معاصر، مطرح کردند. متفکران این نظریه، با حفظ اصول ساختارگرایانه، از برون‌گرایی در محتوا به برون‌گرایی فعال منتقل می‌شوند. کارکردگرایی، اصل یکپارچگی علّی (سیستم یکپارچه)، اصل برابری و برون‌گرایی فعال مؤلفه‌های اصلی این نظریه هستند. در این نظریه بسط­یافتگی ذهن بر پایۀ بسط­یافتگی شناخت اثبات می‌شود. پذیرش یکپارچگی زبان و ذهن، بازتعریف نقش حافظه از بازنمایی به نقش خلاقانه، ارائۀ مفهوم معرفت‌شناسی بسط­یافته، پذیرش یکپارچگی ذهن با برخی ابزارهای الکترونیکی، پذیرش یکپارچگی عناصر فرهنگی با ذهن و پذیرش شناخت جمعی، ازجمله نظریات ارائه‌شده در پی تأثیر از نظریۀ ذهن بسط‌یافته هستند. این مقاله، با روشی تحلیلی، ابعاد مختلف این نظریه و لوازم آن را توضیح داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analysis Of Extended Mind And Its Implications

نویسندگان [English]

  • Ahmad Pourghasem Shadehi 1
  • Reza Akbari 2
  • Amir Abbas Alizamani 3
1 PhD student, department of comparative philosophy, philosophy and theology faculty, science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor of philosophy and kalam, faculty of theology, Islamic teachings and guidance, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
3 Associate professor, University of Tehran, Department of theology
چکیده [English]

The theory of Extended Mind (EM), which is based on new foundations in philosophy of mind, is proposed by Andy Crack and David Chalmers in 1998. They, with respect to functionalism, move from externalism in content to active externalism. Functionalism, coupling system (causal coupling system), parity principle and active externalism are the fundamental elements of the theory. Extended mind is concluded from the extended cognition. The coupling between mind and language, redefinition of memory from the mere reading of the information to creative role, extended epistemology, the coupling system between mind and technology, coupling between cultural elements and mind, and group cognition are such theories rooted in Extended Mind. The following article analytically explains the EM’s various dimensions and its consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mind
  • Extended Mind
  • Extended Cognition
  • Active Externalism
  • Parity Principle
  • Coupling System

منابع اوّلی

-          Kant, Immanuel. (1998). (CPR) Critique of Pure Reason, trans. Paul Guyer and Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press.

-          Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1977). (Differenz) Differenz der fichte’schen und schelling’schen Systems der Philosophie (1801). In Werke, volume 2. The Difference Between Fichte’s and Schelling’s System of Philosophy, trans. H. S. Harris and W. Cerf .Albany: State University of New York Press.

-          ------. (1977). (Phänomenologie) Die Phänomenologie des Geistes (1807). In Werke, volume 3. Phenomenology of Spirit, trans. A. V. Miller. Oxford: Oxford University Press).

-          ------. (2010) (Logik) Wissenschaft der Logik (1812–1816). In Werke, volumes 5 and 6. The Science of Logic, translated by George di Giovanni, New York: Cambridge University Press.

-          -------. (2010). (Enz) Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, erster Teil: Logik (1817/1827). In Werke, volume 8. Encyclopaedia of the Philosophical Sciences in Basic Outline. Part 1: Logic, translated and edited by Klaus Brinkmann and Daniel O. Dahlstrom, Cambridge: Cambridge University Press.

-          -------. (1955). (VGP) Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie. In Werke, volume 18, 19, 20. Hegel’s Lectures on the History of Philosophy, trans. E. S. Haldane, 3 vols. New York: The Humanities Press.

منابع ثانوی

-          Arndt, Andreas. (1994). Dialektik und Reflexion: Zur Rekonstruktion des Vernunftbegriffs. Hamburg: Meiner.

-          Bowman, Brady. (2013). Hegel’s Metaphysics of Absolute Negativity. Cambridge: Cambridge University Press.

-          Bristow, William. (2003). Hegel and Transformation of Philosophical Critique. Oxford: Oxford University Press.

-          Dangel, Tobias. (2013). Hegel und die Geistmetphyisk des Aristotels. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.

-          Ferrarin, Alfredo. (2001). Hegel and Aristotle. Cambridge: Cambridge University Press.

-          Forster, Michael N. (1989). Hegel and Skepticism. Cambridge, MA: Harvard University Press.

-          Franks, Paul. (2005). All or Nothing. Systematicity, Transcendental Arguments, and Skepticism in German Idealism. Cambridge, MA: Harvard University Press.

-          Houlgate, Stephen. (2015). I—Hegel's Critique of Kant, Aristotelian Society Supplementary Volume, 89 (1): 21-41.

-          Hötschl, Calixt. (1941). Das Absolute in Hegels Dialektik: Sein Wesen und seine Aufgabe im Hinblick auf Wesen und systematische Stellung Gottes als actus purus in der Aristotelischen Akt-Potenz-Metaphysik. Paderborn.

-          Longuenesse, Béatrice .(2007). Hegel’s Critique of Metaphysics. Cambridge: Cambridge University Pres.

-          Pippin, Robert. (1989). Hegel’s Idealism: the Satisfaction of Self-Consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.

-          Rockmore, Tom. (2005). Hegel, Idealism, and Analytic Philosophy. New Haven: Yale University Press.

-          ---------------------. (2007). Kant and Idealism. New Haven: Yale University Press.

-          Sedgwick, Sally. (2012). Hegel's Critique of Kant: From Dichotomy to Identity. Oxford: Oxford University Press.

-          Rotenstreich, Nathan. (1974). From Substance to Subject: Studies in Hegel. The Hague: Martinus Nijhoff.

-          Siep, Ludwig. (1991). Hegel's idea of a conceptual scheme. Inquiry 34(1): 63-76.

-          Stovall, Preston. (2007). Hegel's Realism: The Implicit Metaphysics of Self-Knowledge. The Review of Metaphysics (61) 1:  81-117.

-          Taylor, Charles. (1975). Hegel. Cambridge: Cambridge University Press.