نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه حکیم سبزواری
2 مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
3 گروه اخلاق، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
چکیده
فناوری اطلاعات روابط میان انسانها در سراسر دنیا را ممکن ساخته است. ازاینرو، نظریهپردازان اخلاقِ اطلاعات، مانند چارلز اِس، تلاش میکنند تا یک نظریۀ اخلاقی جهانی ارائه دهند. چارلز اس معتقد است این نظریه جهانی در ساحت فرا اخلاق به نوعی پلورالیسم، به نام پلورالیسم تفسیری، و در ساحت هنجاری به اخلاق مراقبت، فضیلت و کنفسیوس نیاز دارد. مقالۀ حاضر، با روش کتابخانه ای و تحلیل مفهومی، قصد دارد ضمن معرفیِ دیدگاه چارلز اس، برخی از مهمترین شکافهای نظری در پروژۀ او را نشان دهد. پلورالیسم تفسیریِ او مشکلِ نسبیگرایی در رابطه با داوری دربارۀ دیگری را حل نمیکند. همچنین، دلایل اِس در دفاع از پلورالیسم تفسیری مبتنی بر دو فرض نادرست است. اول اینکه او فرض کرده است تفاوتهای فرهنگی لزوماً تفاوتهای اخلاقی را نتیجه میدهد؛ ثانیاً او استدلال میکند پلورالیسم نظریۀ پذیرفتهای در همۀ سنتهای اخلاقی جهان است. در ساحت هنجاری نیز دفاع اس از نظریههای اخلاقِ مراقبت، فضیلت و کنفسیوس، در مقابلِ پیامد گرایی و وظیفه گرایی، موجه نیست. چالش های مذکور کل پروژۀ اس را کنار نمی گذارد؛ بلکه مسیرهای آتی پژوهش را، جهت تقویت آن، روشن مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Global Information Ethics: Analysis and Critique of Charles Ess View
نویسندگان [English]
- mohammad amin baradaran nikou 1
- Arash Mousavi 2
- Keivan Alasti 3
1 National Research Institute for Science Policy
2 National Research Institute for Science Policy
3 National Research Institute for Science Policy
چکیده [English]
Information technology makes possible the relationship between people around the world. Hence, the information ethics theorists, such as Charles Ess, are trying to propose a global ethical theory. Ess believes that this global theory in the field of meta-ethics requires some kind of pluralism, in the name of interpretive pluralism, and in the normative field of care ethics, virtue ethics and confucian ethics. This paper, by using library research method and conceptual analysis, while introducing the view of Charles Ess, illustrates some of the most important theoretical gaps in his project. His interpretive pluralism does not solve the problem of relativism in relation to ethical judgment about “the other”. Also, his defense of interpretive pluralism based on two incorrect assumptions. First, he has supposed that cultural differences necessarily entail ethical differences; secondly, he argues that pluralism is an accepted theory in all ethical approaches of the world. In the normative field, the defense of the ethics of care, virtue and Confucius, in contrast to consequentialism and deontologism, is not justified. The critiques do not falsify the whole project, proposing a global information ethics; these clarify the future paths of research to strengthen it.
کلیدواژهها [English]
- Information Technology Ethics
- Applied Ethics
- Interpretive Pluralism
- Virtue Ethics