دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
معرفتشناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 7-25
چکیده
دکارت در رأس فیلسوفانی است که مسأله شناخت را با روشی نظام مند دنبال میکند و تمام سعی خود را به کار میبندد تا از روشهای پیشنهادیش تمام شناخت ها را استنتاج نموده و بدینوسیله به معرفت یقینی ... بیشتررابطة « اخلاق» و «الهیات» در فلسفة ایمانوئل لویناس
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 27-42
چکیده
این مقاله به تحلیل رابطة اخلاق و الهیات در تفکر لویناس میپردازد. لویناس با مطرح کردن مساله «همان» و «دیگری» در فلسفه خود، اخلاق را پایه فلسفة اولی یا الهیات خویش قرار میدهد. او با تفسیری ... بیشترپلورالیزم هستی شناختی و معرفت شناختی در فلسفه کارل یاسپرس
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 43-59
چکیده
کارل یاسپرس فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی در صدد است تا ناپیوستگی و شکافی را که در معرفتشناسی و هستیشناسی فلسفههای رایج پیشین وجود داشت با بازشناسی قلمرو هستی پر کند. اشتباه فلسفههای پیشین در ... بیشتررئالیسم در باب صدق در تقابل با دیدگاههای معرفتی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 61-73
چکیده
مفهوم صدق یکی از مفاهیم اصلی فلسفه است که در منطق، معناشناسی و متافیزیک نقشی محوری دارد. رابطة صدق و رئالیسم یکی از مباحث مهمی است که در فلسفة تحلیلی معاصر مورد توجه قرار دارد و در این ارتباط پرسش ... بیشترغرب و غربزدگی در اندیشه دکتر داوری؛ با تکیه بر ملاحظات اخذ و اقتباس مقولات غرب جدید
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 75-88
چکیده
یکی از مهمترین موضوعات اندیشه دکتر داوری، غرب و غربزدگی و شرایط مواجهه و اخذ و اقتباس از غرب است. وی در نگاه کلی گرایانه خود غرب را دارای هویتی میداند که در مواجهه با آن نمی توان گزینشی عمل کرد و مثلاً ... بیشترنظام اخلاق فضیلت مدار ابن مسکویه و سهم آموزه های دینی در شکل گیری آن
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 89-106
چکیده
بیشترخدا و اخلاق
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، صفحه 107-116