دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 9
رابطه نور فرّه با نور عصمت از دیدگاه شیعی
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 7-26
چکیده
نور فره (خُرّه )، نوری است که از عالم نورانی بر نفوس کامل نوری اشراق کرده، بدان نفوس تأیید و رأی بخشیده و سبب ریاست صاحب آن بر دیگران می شود و نوری است که معطی تأیید است و مؤید مشروعیت حکومت. از سویی حقیقت ... بیشترتحلیل اعتبار و ارزش معرفتی برهانهای امکان و وجوب نزد ابن سینا و ملاصدرا
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 27-43
چکیده
برهان امکان و وجوب که گاهی به اختصار از آن به برهان "امکان" تعبیر می شود، یکی از استوارترین براهین عقلی بر اثبات وجود خداوند است. این برهان، در میان حکمای اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار است و از آن، به عنوان ... بیشترلزوم توجه به موصوف عدالت در تعریف عدالت
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 45-66
چکیده
«عدالت» صفت نیکویی است که موصوفهای متعددی به آن تعلق میگیرند. این موصوفها به سه دستهی کلی شخص انسانی، وضع اجتماعی و جامعه قابل تقسیم هستند. هر یک از این موصوفها دارای شرایط و ویژگیهای خاصی هستند ... بیشترتکافوء ادله در حقانیت ادیان ازنظر ابن حزم اندلسی
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 67-86
چکیده
وجود تنوع دینی در حوزه مطالعات دینی، از مسائل مهمی است که محققین این حوزه ضرورتا به آن توجه دارند. این مطالعه باطرح مباحثی نظیر حقانیت ادیان ،نجات پیروان ادیان ورویکردپیروان یک دین به مطالعه پیرامون ... بیشترنقد و بررسی نظریهی اولویت دموکراسی بر فلسفه )تقدم آزادی بر حقیقت)در اندیشة ریچارد رورتی
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 87-111
چکیده
رورتی در صدد است تا در مقام یک درمانگر مسائل فلسفی (therapeutic philosopher) به نقد مقولات مختلف فلسفی و نقد دسته بندی های مختلف میان علوم مبادرت ورزد.او که خود را نه در مقام یک فیلسوف بلکه درمقام یک نقادادبی معرفی ... بیشتررهیافت معرفت شناسی به عالم برزخ و عالم خیال از دیدگاه ابن عربی
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 113-139
چکیده
ابن عربی، برزخ را به معنای حدّ فاصل بین دو چیز می داند که معرفت آن امری عقلانی است امّا وجود آن امری خیالی است. وی مراتب وجودیِ برزخ را به برزخ نزولی (اعیان ثابته) و برزخ صعودی (برزخ پس از مرگ) تقسیم می کند.به ... بیشترمبانی انسان شناسی شیخ اشراق و تأثیر آن در حقوق بشر
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 141-161
چکیده
انسان شناسی، علمی است که به جایگاه انسان در هستی، و ارتباط او با طبیعت و جامعه میپردازد. انسان شناسی حقوق بشر به این موضوع میپردازد که فرهنگهای مختلف به حقوق بشر چگونه نگاه میکنند. حقوق بشر به معنای ... بیشترنظریهی امر الهی از دیدگاه ویلیام اُکام
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 163-184
چکیده
نظریهی امر الهی از جمله نظریات بحثانگیز در فلسفهی اخلاق بوده که در دوران معاصر نیز همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. در دوران معاصر، این نظریه از جهات مختلف معناشناختی، معرفتشناختی و وجودشناختی ... بیشترنمود اندیشههای اخلاقی در ساختار فضایی خانههای سنتی ایران مورد مطالعه: تکریم مهمان
دوره 2، شماره 7.8 ، آذر 1389، صفحه 185-203