دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
ریشههای غربی مکتب کیوتو
دوره 3، شماره 10 ، مرداد 1392، صفحه 7-30
چکیده
مکتب کیوتو به عنوان تنها فلسفۀ معاصر ژاپن، با الهام از اندیشههای بودیستی و عرفانی شرق و اندیشههای فلسفی فیلسوفان غربی مثل هگل، نیچه و هایدگر، همتراز با مکاتب بزرگ فلسفی جهان قد علم کرده است. پایهگذار ... بیشترملاصدرا، تفسیر یا تأویل
دوره 3، شماره 10 ، مرداد 1392، صفحه 21-53
چکیده
قرآن (طریق وحی) در کنار استدلالات عقلی و برهان و نیز تهذیب نفس و عرفان، یکی از مؤلفههای اصلی و در حقیقت مهمترین رکن حکمت متعالیه بهشمار میآید.. صدرالمتألهین به عنوان فیلسوف، مفسّر و عارف بزرگ جهان ... بیشتراندیشههای وجودی ملاصدرا در تقارب با عرفاء
دوره 3، شماره 10 ، مرداد 1392، صفحه 55-70
چکیده
یکی از مسائل مهم در باب هستی شناسی، مسئله علیت و رابطۀ حقتعالی با ممکنات است که دغدغۀ آن، مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار میدهد. معمولاً فلاسفه و متکلمین را از قائلین به علیت و عرفاء را از منکرین علیت ... بیشترجایگاه متافیزیک در فلسفه تحلیلی
دوره 3، شماره 10 ، مرداد 1392، صفحه 71-94
چکیده
هرگونه تلاشی در جهت تعیین ویژگیهای اصلی یک مکتب فلسفی که باعث وحدت فکری اعضاء آن بشود، کاری بسیار سخت و دشوار است. فلسفۀ تحلیلی نیز، بهعنوان یکی از مکاتب مهم قرن بیستم، که در آن شاخههای مختلفی همچون ... بیشترارزیابی منطقی جایگاه اصول اعلامیۀ حقوق بشر در حقوق و اخلاق
دوره 3، شماره 10 ، مرداد 1392، صفحه 95-125
چکیده
در پژوهش حاضر نگارنده کوشیده است از خاستگاهی منطقی، نسبت اخلاق، حقوق و منشور جهانی حقوق بشر را روشن نماید. گزارههای ارائهشده از جانب انسانها، بر دو گونۀ کلی «توصیفی» و «تجویزی»اند. اصول ... بیشترضعف اراده از دیدگاه دیویدسن
دوره 3، شماره 10 ، مرداد 1392، صفحه 127-153