دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 14
نقد و بررسی دو نظریه انکار صفات حقتعالی و عینیت صفات با ذات از منظر فخر رازی
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 11-40
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی که: «فخر رازی چه نوع رابطهای را بین ذات و صفات الهی معرفی می-نماید؟» شکل گرفته است، علت انتخاب فخر رازی نگاه غیر خطی او و پرداختن و احیاناً تمایل او ... بیشترتأثیر مرگاندیشی بر زندگیاصیل در اندیشه هایدگر
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 41-73
چکیده
تحقیق حاضر متمرکز بر بررسی موضع هایدگر در قبال تأثیر مرگاندیشی بر زندگی اصیل و نسبت میان مرگ، زندگی و اصالت است. برای نیل به این هدف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شد. دغدغهی هایدگر پرسش از هستی با تحلیل ... بیشتربررسیِ مقایسهایِ نظرگاهِ ارسطو دربارۀ جایگاهِ «فضیلتِ اخلاقی» در «سعادتِ انسان» در اخلاقِ نیکوماخوس و اخلاقِ ائودِموس
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 75-104
چکیده
ارسطو در دو رسالۀ اخلاقِ نیکوماخوس و اخلاقِ ائودموس «سعادت» را به «فعّالیّتِ فضیلتمندانه» تعریف میکند. او با پرداختن به علمالنّفس و توجّه به فضیلتِ اجزای نفس́ میکوشد تا به تعریفِ نهاییِ ... بیشترکاربست آموزه صرافت وجود در اثبات و تبیین وحدت وجود در دیدگاه آقاعلی مدرس
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 105-130
چکیده
آموزه صِرفالوجود از ابتکارات فلسفه اسلامی است، که در تاریخ فلسفه به ویژه حکمت متعالیه جایگاه پرنمودی دارد. حکمای متعالی با کاربست آن در مراحل مقدماتی توحید وجوب را به وحدت حقیقیه حقه و در مراحل نهایی ... بیشترجایگاه دیگری در ساختگشایی سوبژکتیویته و اخلاق: لکان و لویناس
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 131-162
چکیده
دغدغه و هدف اصلی در این مقاله بررسی و مقایسة جایگاه مفاهیم سوبژکتیویته، دیگربودگی و اخلاق در اندیشة لکان و لویناس است. نحوة مواجهة این دو متفکر به موضوعات مذکور با نقد و به چالش کشیدن سوبژکتیویسم عقلانی ... بیشترتفسیر هایدگر از فرونسیس در کتاب سوفیست افلاطون با نگاهی به کتاب هستی و زمان
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 163-191
چکیده
هایدگر در کتاب سوفیست افلاطون، به تفسیر کتاب ششم اخلاق نیکوماخوس ارسطو و به ویژه مبحث فرونسیس پرداخته است. وی در این کتاب به پنج نحوهی کشف و گشودگی دازاین یعنی اپیستمه، تخنه، سوفیا، نوس و فرونسیس میپردازد. ... بیشتربررسی دلالت آیة «لاینال» بر عصمت انبیا
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 193-222
چکیده
این مقاله در زمینة کلام اسلامی به بررسی دلالت یک آیة مهم قرآنی بر عصمت انبیاء میپردازد. دلایل عقلی و نقلی متعددی بر اعتقاد عصمت مطلق انبیاء از سوی متکلمان شیعی اقامه شده است. موضوع این مقاله بررسی دلالت ... بیشتربازنگری در رابطۀ اخلاق هنجاری و کاربردی (در پرتو بحران کرونا)
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 223-250
چکیده
نظریههای مختلف در اخلاق هنجاری، معیارهای متفاوتی برای فعل اخلاقی ارائه میدهند. در عین حال تصور غالب این است که به کار بستن هر یک از نظریههای اخلاق هنجاری میتواند مسائل اخلاقی عملی را حل کند. بدین ... بیشتروسواسِ ذهنی: تحلیلی بر اساسِ مفاهیمِ کینهتوزی و بدـوجدانی نزدِ نیچه
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 251-278
چکیده
وسواسِ ذهنی عبارت است از افکاری ناخواسته که خارج از مهارِ فردِ مبتلا و بهطورِ مکرّر در ذهن پدیدار می-شوند و ایجادِ اضطرابی نامعمول مینمایند. فرد، در واکنش، دست به اعمالِ وسواسی میزند که دافعِ اضطراب ... بیشترارزیابی نقش فقرگزینی در خداگونه شدن انسان از منظر مایستر اکهارت
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 279-305
چکیده
پژوهش حاضر با توجه به آثار اکهارت و با روش توصیفی ـ تحلیلی به نقش فقر گزینی در خداگونه شدن انسان پرداخته است اکهارت بر این باور بوده که مهمترین راه برای خداگونه شدن، وارستگی است و فقر بهترین راه برای رسیدن ... بیشتربررسی نگرش سودگروانه به دین در سپهر حکمت ازتحلیلی، انتقادی و تطبیقی نگرش اینجهانی به دین تا واکاوی نگرش جامعنگر
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 307-337
چکیده
نگرش سودانگارانه به دین، بیشتر، رویکردی نوظهور و متعلق به اندیشمندان جهان غرب به ویژه با تلقی عملگروانه دینشناختی انگاشته میشود. گرچه چنین نگرشی به دین حاصل برخی نحلههای فکری است که برای حقانیت ... بیشترتمایز حقوق از اخلاق در نظریهی الزام حقوقیِ هانس کلسن
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 339-379
چکیده
کلسن نظریهی خود را «نظریهی ناب حقوقی» نامیده است. «ناب بودگیِ» این نظریه به معنای آغشته نشدن حقوق به هر امر غیرحقوقی است که خود مستلزم جدایی حقوق از اخلاق است. بر همین پایه کلسن میکوشد ... بیشترمواجهه «خود» و «دیگری» در فلسفه اگزیستانس و صورتبندی آن با تأکید بر اندیشه مارتین بوبر
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 373-409
چکیده
موضوع «خود» و «دیگری» به یک معنا گویای مجادلات ذهنگرایی- تجربهگرایی در فلسفه معاصر غرب است. در این مجادلات گاه زمینه توجه به موضوع «دیگری» و گاه بهفراموشی سپردن آن و حتی سیطره بر ... بیشترتحلیل وجودشناختی الهیات تمثیلی توماس آکویناس
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، صفحه 411-441