دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 9
کلام الهی، زبان و فاهمۀ بشری در حکمت صدرایی (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 11-37
چکیده
ارتباط انسان با خدا در حالی که یکی مخلوق و بسیار محدود و دیگری خالق و نامتناهی است، یکی از چالشهای فکری و فلسفی جدّی بشر بوده و هست و دیدگاهها و نظریات گوناگونی پیرامون آن مطرح شده است. با توجه به مبانی ... بیشترمبانی اشراقی ابنابیجمهور احسائی در تحلیل صفات الهی
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 39-60
چکیده
حکمت اشراقی سهروردی، با توجه به قرابت اندیشة شیعی و اشراقی، همراه با شکوفایی اندیشة شیعی در تفکر علمای امامیه بسط و تداوم یافت. ابنابیجمهور احسایی حکیم و متکلم برجستۀ شیعی قرن نهم هجری (متوفای ابتدای ... بیشترخودآگاهی بهمثابۀ خداآگاهی در اندیشۀ ملاصدرا
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 61-76
چکیده
نحوۀ ارتباط انسان با پیرامون خویش که ذهن هر اندیشندهای را به خود مشغول میدارد، در فلسفه عمدتاً ارتباط «من» و «او» یا «خود» و «دیگری» تعبیر میشود. «من» با ادراک از «من» ... بیشتربررسی تفسیر هیدگر در باب جایگاه و مرتبة تفکر یونانیان در فلسفة هگل
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 77-102
چکیده
در این مقاله کوشش شده است تا به تبیین درس گفتار هیدگر تحت عنوان «هگل و یونانیان» در بررسی مقام و منزلت فلسفۀ یونانیان در تفکر هگل پرداخته شود. در این بحث ضمن ارائۀ شرح مبسوطی از آرای هیدگر در این درس ... بیشترلَری لاودن و استقراء بدبینانه
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 103-134
چکیده
واقعگرایان، با تکیه بر برهان «معجزه ممنوعِ» خود، میگویند که بهترین تبیین برای موفقیت فوقالعادۀ تئوریهای علمی این است که آنها (تقریباً) صادق هستند؛ اما لَری لاودن، با انتشار مقالهای در سال ... بیشترالگوی مبناگرایی فیلسوفان مسلمان: تحلیل بازگشت و ابتنای گزارههای غیرپایه به گزارههای پایه
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 135-154
چکیده
معرفتشناسی در ناحیة توجیه که از جانب معرفتشناسان امروزین در دو قالب کلّیِ مبناگروی و انسجامگروی ارائه شده است، در روابط میان باورها و گزارهها پژوهش میکند. در این جستار، ابتدا به تقریر معرفتشناسان ... بیشترتأملی بر معنای مرگاندیشی در فلسفة هایدگر
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 155-186
چکیده
مقالة حاضر سعی میکند تا مسألة مرگ را از دریچة تازة هستیشناسی تودستی مورد بررسی قرار دهد. منظور ما از هستیشناسی تودستی نحوهای از مواجهه با هستندههای تودستی (هستیهای ابزاری) و افقهای انضمامی حیات ... بیشترپراگماتیسم و فلسفة تحلیلی
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 187-217
چکیده
پراگماتیسم در طبقهبندی فلسفۀ معاصر به دو سنت تحلیلی و قارهای، جایگاه بینابینی دارد و البته قرابت آن به فلسفۀ تحلیلی بیشتر است. پیوند میان پراگماتیسم و فلسفۀ تحلیلی را در نیمۀ نخست قرن بیستم می توان ... بیشترتبیین آثار تشکیکپذیری معرفت در حکمت متعالیه در گسترۀ تعریف فلسفه، نظریۀ صدق و زبانشناسی
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، صفحه 219-240