خودآگاهی و تبیین استنتاج گرایانه کسام از آن
خودآگاهی و تبیین استنتاج گرایانه کسام از آن

زهرا سرکارپور؛ زهرا خزاعی؛ محسن جوادی

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 11-44

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34349

چکیده
  فیلسوفان در پاسخ به این سؤال که چگونه حالات ذهنی خودمان را می دانیم، تبیین های متعددی ارائه کرده اند.کسام در پاسخ به این سؤال، نظریه استنتاج گرایی را مطرح کرده است. به اعتقاد او بر خلاف آنچه شهوداً احساس ...  بیشتر
ارزش اخلاقی صدق:بازسازی دیدگاه کانت از منظر عقلانیت نقاد
ارزش اخلاقی صدق:بازسازی دیدگاه کانت از منظر عقلانیت نقاد

علیرضا منصوری

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 45-60

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34350

چکیده
  چکیده: هدف علم مسئلۀ مورد مناقشه بین رئالیست‌ها و مخالفانشان است. رئالیست‌ها معتقدند هدف علم دستیابی به نظریه‌هایی است که توصیف و تبیین صادقی از جهان به‌دست دهند. برای پاسخ به این مسئله که چرا باید ...  بیشتر
چگونگـی آگاهـی از معدومـات از منظر فلسفة اسلامـی و فلسفة هوسـرل
چگونگـی آگاهـی از معدومـات از منظر فلسفة اسلامـی و فلسفة هوسـرل

سید محمد تقی شاکری

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 61-90

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34351

چکیده
  مسئلة مورد بحث در نوشتار حاضر این است که علم و آگاهی آدمی چگونه به امور معدوم و ممتنع و ناموجود در خارج تعلق می‌گیرد؟ باور به یک شیء ناموجود چگونه ممکن است؟ این معضل معرفت‌شناختی برای متفکران اسلامی ...  بیشتر
تاثیر مبانی هستی شناسی صدرا در تبیین مساله دعا
تاثیر مبانی هستی شناسی صدرا در تبیین مساله دعا

مروه دولت آبادی؛ عین الله خادمی؛ محمد اسماعیل قاسمی طوسی

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 91-117

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34352

چکیده
  دعا یکی از عالی ترین مضامین الهی است که همیشه مورد توجه بشریت بوده است و هر انسانی به فراخور میزان درک فقر ذاتی خویش به معناشناسی و مسائل پیرامون آن پرداخته است. در نگرش به مسأله دعا از نظر ملاصدرا، نباید ...  بیشتر
تحلیل و بررسی سازگاری رمز پردازی با حکمت متعالیه صدرایی
تحلیل و بررسی سازگاری رمز پردازی با حکمت متعالیه صدرایی

احمدرضا هنری؛ طاهره کمالی زاده؛ ایرج داداشی

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 119-147

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34353

چکیده
  نگاه رمزی به عالم میراث ارزشمند تمدن‌های کهن بشری است که در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز جایگاه خاص خود را داشته است. عرفا و حکمای مسلمان همواره از این شیوه برای ارائه تعالیم خود بهره برده‌اند. رمزپردازی ...  بیشتر
ذهنی بودن جوهریت و عرضیّت در فلسفه صدرایی
ذهنی بودن جوهریت و عرضیّت در فلسفه صدرایی

سید علی علم الهدا

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 149-168

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34354

چکیده
  در این مقاله نشان داده می‌شود در تفکّر صدرایی " وجود" هم نقش تبیین چگونگی کثرت در افراد یک ماهیت نوعیه را برعهده دارد و هم اینکه براساس نظریه حرکت جوهری لازم نیست عرض های یک ذات نقش تبیین چگونگی تحقق حرکت ...  بیشتر
مسأله شرّ و فاعلیت خدادر جهان
مسأله شرّ و فاعلیت خدادر جهان

حسین یزدی؛ حسین اترک

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 169-200

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34355

چکیده
  چکیده: این مقاله به یکی از مسائل مهم و چالش‌برانگیز در علم کلام و فلسفه دین یعنی مسأله شرّ می‌پردازد. سئوال اصلی این است که چرا با وجود خداوند عالم قادر خیرخواه مطلق ما همچنان شاهد وجود شروری در عالم ...  بیشتر
معنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور)
معنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور)

ذوالفقار ناصری

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 201-227

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34356

چکیده
  «نگاه دینی» و «نگاه سکولار»، دو نظام معنایی متفاوت برای حیات انسان ترسیم می‎کنند و پایه‎گذار دو سپهر کاملاً مختلف در زندگی انسان هستند. زندگی انسان در هر دو بستر دینی و سکولار، ویژگی‎هایی ...  بیشتر
بررسی و نقد دیدگاه پیتر سینگر درباره اخلاقی بودن سقط جنین
بررسی و نقد دیدگاه پیتر سینگر درباره اخلاقی بودن سقط جنین

فاطمه جمشیدی؛ علیرضا آل بویه؛ فاطمه تیزقدم

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 229-254

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34357

چکیده
  پیتر سینگر از فیلسوفان اخلاق پرآوزه‌ای است که به خصوص در اخلاق کاربردی و حقوق حیوانات آثار بسیاری از او منتشر شده است و بسیار مورد توجه و نقد و بررسی قرار گرفته است. او در دفاع تمام عیار از حقوق حیوانات ...  بیشتر
حکمت عملی از نظر آکویناس
حکمت عملی از نظر آکویناس

فاطمه اصلی بیگی؛ مجید ملایوسفی

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، صفحه 255-277

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34358

چکیده
  آکویناس بر این باور بود که طبیعت انسان مشتمل بر غایاتی ذاتی است که از نظمی پیروی می‌کنند که وی آن را قانون طبیعی می‌نامید. از نظر وی هم عقل نظری و هم عقل عملی دارای مبادی بدیهی‌ای هستند که بی نیاز از اثبات ...  بیشتر