دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 15
بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 11-29
چکیده
بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر چکیده بحث اسماء و صفات و کیفیت ارتباط آن با ذات الهی از اهم مباحث توحیدی و در این میان مسئلهی عینیت یا زیادت صفات با ذات خداوند همواره ... بیشتراهمیت میانجیگری اخلاق کانتی بین حق انتزاعی و حیات اخلاقی و ضرورت گذار از اخلاق به حیاتاخلاقی درکتاب مبانی فلسفه حق هگل
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 31-59
چکیده
همانطور که هگل در پیشگفتار کتاب مبانی فلسفه حق بیان کردهاست؛ بحث مرکزی در این اثر، از بین بردن خودسرانگی اراده است که همان معنای عامیانه آزادی است. هگل در صدد ردیابی تحقق مفهوم آزادی به عنوان ایده در ... بیشترنقش شهودات در حکم اخلاقی از نظر جاناتان هایت
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 61-94
چکیده
چکیده در روانشناسی اخلاق، تحقیق دربارۀ حکم اخلاقی برای دههها تحت تاثیر عقلگرایی بوده است. از نظر عقلگرایان، حکم اخلاقی از طریق عقل/استدلال به دست میآید؛ هیجانات و شهودها هیچ نقشی در حکم اخلاقی ... بیشتربازخوانی برهان نبوت سینوی بر اساس نظریه اعتبار علامه طباطبایی (ره)
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 95-119
چکیده
چکیده: در این مقاله با روش تحلیلی توصیفی ابتدا برهان نبوت سینوی در آثار ابن سینا مرور می شود و سپس تحلیل بدیع علامه طباطبایی از آن براساس نظریه اعتبار عرضه می گردد. از نظر ابن سینا انسان موجودی مدنی بالطبع ... بیشترمسئله تصادف اخلاقی تاملی در دیدگاه مایکل مور
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 121-150
چکیده
نیگل و ویلیامز معضل "تصادف اخلاقی" را محصول تعارض میان باور به اصل کنترل و فعالیتهای اخلاقی میدانند. برخی معتقدند که این مسئلهای واقعی و حلناشده در فلسفه معاصر است اما همه با این سخن موافق نیستند. ... بیشترمعطوف بودن اخلاق به عینیت و عینیتگرایی دربارهی اخلاق
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 151-182
چکیده
بستر کاوش مقالهی پیش رو، بحث عینیت اخلاق است که در حوزهی فرااخلاق مطرح میشود. اتخاذ موضع دربارهی این که آیا اخلاق عینی هست یا نه (و اگر عینی است، از چگونه عینیتی برخوردار است) کانون بحثهای هستیشناختی ... بیشتربررسی انتقادی تفسیر آقا علی مدرس و تابعان از نظریۀ «اصالت وجود» ملاصدرا
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 183-208
چکیده
دیدگاه ملاصدرا دربارۀ اصالت وجود به صورتهای مختلفی تفسیر شده است. در تفسیر رایج از نظریۀ اصالت وجود، ماهیت امری کاملاً ذهنی و وابسته به فاعل شناسا است و چون در واقعیت خارجی حاضر نیست، نمیتواند به نحو ... بیشترافلاطون علیه شاعران: عمومی و خصوصی در اندیشه های اخلاقی افلاطون و نمایشنامهنویسان
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 209-232
چکیده
نمایشنامههای یونان باستان و محاورات افلاطون دو منبع مهم و رقیب برای دستیابی به دیدگاههای یونانیان باستان درباره اخلاق و انتخابهای اخلاقی است. در واقع، همین رقابت و اختلاف نظر دلیل دشمنی افلاطون ... بیشترحل بحران معنویت از منظر سیدحسین نصر و ارزیابی آن
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 233-260
چکیده
از دیدگاه نصر و سنتگرایان ریشه اصلی بحران معنویت درکنار نهادن وچشمپوشی ازسنت است؛چراکه سنت اصلیترین منبع معنویت است. پس سنت هم آبشخور معنویت است و هم بازگشت بدان، زداینده بحرانها و از جمله بحران ... بیشتربررسی انتقادی نظریه تفکیک مقام گردآوری از مقام داوری در باب متدولوژی فلسفه ملاصدرا
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 261-279
چکیده
در میان دیدگاه های مختلف پیرامون روش شناسی فلسفه ملاصدرا، باورمندان به نظریه تفکیک مقام گردآوری از مقام داوری بر این عقیده اند که ملاصدرا صرفاً در مقام گردآوری از کشف و نقل استفاده کرده است. پژوهش حاضر ... بیشتراشه در مفهوم اکمال و ارتباط آن با هنر
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 281-312
چکیده
دوران تاریخ ایرانِ پیش از ورود اسلام، از لحاظ معرفتشناسی عمدتا" تحت فراروایتی بنام کیش مزدیسنا قراردارد که برتمام شئون زندگی اجتماعی، سیاسی وفرهنگی آن سایه افکندهاست. برمبنای دکترین کیش مزدیسنا ... بیشتربررسی مقایسهای آرای هایدگر و کربن در باب «فهم در ساحت حضور»
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 313-348
چکیده
مارتین هایدگر فیلسوف پدیدارشناس آلمانی را باید یکی از مهمترین منتقدان فلسفۀ سوبژکتیو غرب در نظر آورد که به جای تأکید بر انفکاک پذیرفته شدۀ فاعل شناسا و مورد شناسایی، که به طور خاص در نظریۀ تناظری صدق ... بیشترانفعالِ نفس و تغییرِ ذاتِ مدرِک: مسألهای ارسطویی، ردیهای سینوی و دفاعیهای صدرایی
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 349-374
چکیده
نفس در فلسفهی ارسطویی به عنوان قوهی مدرِک شناخته شده و از آنجا که ادراک نوعی استحاله به شمار میرود، مسألهی تبیین تغییرِ نفس از جایگاهی خاص برخوردار است. ارسطو خود در فصل پنجم کتاب دوم دربارهی ... بیشترنسبت علم و اراده ی الهی در مکتب کلامی حله
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، صفحه 375-404