نسبت هنر با زندگی در تفکّر هیدگر: هنر به مثابه راه نجات
نسبت هنر با زندگی در تفکّر هیدگر: هنر به مثابه راه نجات

محسن کرمی؛ عاطفه وکیلی

دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، ، صفحه 419-447

https://doi.org/10.30470/phm.2022.546460.2162

چکیده
  نسبت هنر با زندگی همواره از مهمّ‌ترین مسائل مورد توجّه فیلسوفان هنر بوده است. مارتین هیدگر از فیلسوفان بزرگی است که هنر در اندیشه‌اش نقشی محوری به عهده دارد و، بنابراین، در جستار حاضر به کاوش در باب ...  بیشتر
فیلمسفه یا فیلم به مثابه‌ی فلسفه: جستاری در امکان فلسفه‌پردازی از طریق فیلم
فیلمسفه یا فیلم به مثابه‌ی فلسفه: جستاری در امکان فلسفه‌پردازی از طریق فیلم

محسن کرمی

دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 353-379

https://doi.org/10.30470/phm.2021.136600.1880

چکیده
  نسبت میان فیلم و فلسفه به آن سادگی‌ها که در بدو امر به نظر می‌رسد نیست. از سویی، فیلسوفان به بحث در باب ماهیّت فیلم می‌پردازند و مثلاً می‌پرسند که چه چیزی یک فیلم ضبط‌شده را به اثری هنری تبدیل می‌کند؟ ...  بیشتر
«کثرت‌گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر: جستاری نقّادانه
«کثرت‌گراییِ ارزشی» در نقدِ اخلاقیِ هنر: جستاری نقّادانه

محسن کرمی

دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 269-291

https://doi.org/10.30470/phm.2018.32200

چکیده
  مسأله‌یِ معیارِ داوری در نقدِ اخلاقیِ هنر از سرنوشت‌سازترین مسائل در این وادی است، یعنی این مسأله که کدام دسته از ارزش‌ها معیارِ داوری در بابِ آثارِ هنری اند و ارزشِ نهاییِ آن‌ها را تعیین می‌کنند. ...  بیشتر