طاهره شفائی؛ یحیی قائدی
چکیده
هدف: از این پژوهش مروری نظاممند بر کاربرد تفکر مراقبتی و همبستههای آن در فلسفه اخلاقی است.
روش: روش پژوهش از نوع مطالعات مروری و کتابخانهای است. در این پژوهش از مقالات موجود در مورد موضوع مورد مطالعه ...
بیشتر
هدف: از این پژوهش مروری نظاممند بر کاربرد تفکر مراقبتی و همبستههای آن در فلسفه اخلاقی است.
روش: روش پژوهش از نوع مطالعات مروری و کتابخانهای است. در این پژوهش از مقالات موجود در مورد موضوع مورد مطالعه به منظور بررسی همهجانبه و نظاممند و جمعبندی مطالب استفاده شد. بدین منظور، مقالات سایتهای فارسی و انگلیسی در حوزه تفکر مراقبتی، مورد بررسی و مطالعه اجمالی قرار گرفت.
یافتهها: تفکر مراقبتی به عنوان جزء سوم از سه ضلعی تفکر خلاق و تفکر انتقادی در نظریه لیپمن دارای ابعاد مهمی چون تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر مبتنی بر عواطف، تفکر مبتنی بر هنجار، تفکر مبتنی بر فعالیت و تفکر مبتنی بر همدلی و پیشروی به سوی اخلاق و زندگی خوب است که ریشه در نظریههای رشد اخلاقی نظریهپردازانی چون کلبرگ دارد و میتواند در طراحی بستههای آموزشی رشد شناختی و سطوح تفکر (از جمله رشد اخلاقی کودک و نوجوان) نیز کاربردی باشد.
نتیجهگیری: تفکر مراقبتی با وجود ریشههای فلسفی آن دارای همبستههای روانشناختی و اخلاقی بسیار ساده و پراهمیتی هستند که در مجموع احساس مراقبت و همراهی و تفکر مثبت متعهدانه و مبتنی بر ارزش و عواطف و هنجارها را تشکیل میدهد.