دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = ابنسینا
تعداد مقالات: 8
ارزیابی آراء ابنسینا دربارهی فردیت بر اساس اینباوری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402
چکیده
چکیدهوجود ویژگی اینبودگی در اشیاء، از جمله راهحلهایی است که برای حل مسئلهی تمایز و مسئلهی فردیت در اشیاء ارائهشده است. باور به وجود چنین ویژگیای به فلسفه دانس اسکاتس باز میگردد. اغلب اندیشهی ... بیشتردیدگاه ابنسینا در باب پیوستگی میان سعادت ناشی از ادراکات با احوال مغز انسان
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 85-106
چکیده
ابنسینا در ایراد مباحث مربوط به سعادت ناشی از ادراک انسان بر نقش محوری «ادراک» تأکید دارد. از نظر او ادراکات انسان اعم از حسی، خیالی و عقلی، سعادت متناسب با خود را به دنبال دارد. از آنجا که وضعیت ... بیشترتقریر ابتکاری نصیرالدّین طوسی از برهان صدّیقین و بازتابهای آن در کلام اسلامی
دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 321-343
چکیده
در میان برهانهای خداشناسیِ ارائهشده در فلسفه و کلام اسلامی «برهان صدّیقین» به سبب ویژگیهای خاصّ خود جایگاهی منحصر به فرد دارد. این برهان که نخستینبار از سوی ابنسینا مطرح شد، با اقبال فیلسوفان ... بیشتربررسی روند دگرگونی خودآگاهی مدنظر ارسطو در آرای ابنسینا و آکوئیناس
دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 449-476
چکیده
در فلسفۀ مشائی، دو دیدگاه درخصوص خودآگاهی بهچشم میخورد؛ دیدگاهی که خودآگاهی را به چیزی جز ذات فاعلِ شناسا مشروط میکند و رأیی که میگوید بهمحض پیدایش ذات فاعل شناسا، بی هیچ قیدی، خودآگاهی نیز ... بیشترانفعالِ نفس و تغییرِ ذاتِ مدرِک: مسألهای ارسطویی، ردیهای سینوی و دفاعیهای صدرایی
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، ، صفحه 349-374
چکیده
نفس در فلسفهی ارسطویی به عنوان قوهی مدرِک شناخته شده و از آنجا که ادراک نوعی استحاله به شمار میرود، مسألهی تبیین تغییرِ نفس از جایگاهی خاص برخوردار است. ارسطو خود در فصل پنجم کتاب دوم دربارهی ... بیشتربررسی اختلافنظر ابنسینا و متکلمان اتمیست دربارهی روایی کاربرد ایدهآلسازیهای ریاضیاتی در طبیعیات
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، ، صفحه 365-394
چکیده
در این مقاله برای نشاندادن تقابلنظر ابنسینا و دو گروه از متکلمان مسلمان دربارهی اعتبار کاربرد آزمایش فکری ایدهآل ریاضیاتی در پژوهشهای طبیعی، دو نمونهی سنگ آسیا و کره و سطح صاف را مدنظر قرار ... بیشترمقایسۀ نظریۀ فطرت عقل با انسان معلق در اندیشۀ سینوی
دوره 6، شماره 16 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-83
چکیده
کاربرد علم حضوری و شهود نزد ابنسینا از اهمیت درخور توجهی برخوردار است؛ به همین دلیل، نظریۀ انسان معلقِ وی نمونۀ بارز کاربرد مقام شهود محسوب میشود. متناظر با این نظریه میتوان از نظریۀ دیگری یاد ... بیشتربررسی مفاهیم «غنی» و «فقیر» از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
دوره 3، شماره 11 ، آذر 1392، ، صفحه 7-20