دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موضوعات = حکمت متعالیه
تعداد مقالات: 18
بررسی تطبیقی مبانی هستی شناسی مکانیک کوانتومی دیوید بوهم با مبانی حکمت صدرایی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1401
چکیده
مبانی هستیشناسی مکانیک کوانتومی دیوید بوهم در قالب مـفاهیمی مخالف با رویکرد فلسفی رایج در مکانیک کوانتومی (تعبیر کپنهاگی) مورد توجه فیلسوفان علم بوده است. این پژوهش میکوشد با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، ... بیشترهنر، حقیقت، ابتذال (بازاندیشی حقیقت هنر در مبانی صدرایی)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1401
چکیده
دنیای مدرن با ورود بهتمامی ساحات زیست بشر و جایدادن خود در متن واقعیت، چنان عرصه را بر امر متعالی تنگ کرده که گویا ردپایی از آن در متن وقایع برجای نماندهاست. در راستای برونرفت از بحران پدیدآمده، ... بیشترحرکت بُرداری جوهر؛ تکملهای بر حرکت جوهری ملاصدرا «نظریۀ حکیم متألّه استاد عابدی شاهرودی»
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1401
چکیده
مسئلۀ«حرکت» از جمله مسائلی است که از همان آغاز و شگلگیری فلسفه در ایران و یونان، شکل گرفت و مورد توجه و تاکید فیلسوفان واقع شد و از این رو، رسالهها و کتابهای بسیاری در این باره نوشتهاند. یکی ... بیشترتحلیل ملاک ثانویت معقول و بررسی معقول اول یا ثانی بودن وجود
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402
چکیده
"عروض و اتصافِ خارجی یا ذهنی" ملاک مشهوری برای تقسیم معقولات به "اولی و ثانویِ منطقی و ثانویِ فلسفی" است. این ملاک علاوه بر عدم وضوح معنایی، حاکی از معنایی دو سویه است، یعنی متکی به "عارض-معروض" و یا "صفت-موصوف" ... بیشترجایگاه انتخاب عقلانی در افعال اختیاری انسان از دیدگاه صدرالمتألهین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 تیر 1402
چکیده
ملاصدرا نفس ناطقه را دارای شئون ادراکی و اجرایی میداند. انسان میتواند در مسیر اندیشه تا عمل با حضور عقل عملی هنگام تزاحمهایی که احیاناً بین قوه ناطقه و سایر قوای نفس به وجود میآید انتخاب صحیح داشته ... بیشترسه مرتبه «تقدم و تاخر» بر مبنای سه سیر فلسفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 تیر 1402
چکیده
بعد از پذیرش تحقق سه سیر فلسفی (یعنی اصالت ماهیت، اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی) در حکمتِ صدرایی، به دلایل و قراینِ مختلفی میتوان نشان داد که مبحثِ «تقدم و تاخر» از لازمههای سه ... بیشتراز تصرّف تا عشق: فهم کار معمار در مکتب صدرایی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، ، صفحه 17-49
چکیده
مکتب صدرایی قابلیت بالایی برای پاسخگویی به پرسشهای حوزة معماری در زمینههای مختلف دارد. این نوشته نیز در تلاش است تا کار معمار را بر مبنای این مکتب با استفاده از منظومة مفاهیمی که از کلام ملاصدرا ... بیشترقیاس نظریه عدم تطابق ذهن و عین با قول به شبح و ثمرات آن
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 55-76
چکیده
عدم تطابق ذهن و خارج یکی از مباحث چالشی است که بسیاری از حکما آن را نمیپذیرند و شاید غالب حکما بر این امر متفق باشند که همان چیزی که انسان ادراک میکند، مطابق با واقع است. در مقابل اگر نظریه عدم تطابق ... بیشتراستعاره های جهتی محیط محاط در نظام فلسفی ملاصدرا
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 301-330
چکیده
جهات جغرافیایی یکی از مهمترین مولفه های شناختی و زبانی انسان است که در معنای تحت الفظی شان به نسبت میان اجسام در عالم طبیعت اشاره دارند. جهت محیط – محاط به رابطه دو جسم اشاره دارد که مرزهای خارجی جسم ... بیشتررویکردی نو به مسئله آغازمندی زمانی عالم در چهارچوب فلسفه صدرایی
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 471-502
چکیده
در تاریخ جهان اسلام، غالباً متکلّمین بر حدوث زمانی عالم و فلاسفه بر قدم آن اصرار داشتهاند. در این میان،ملاصدرا بر اساس نظریه حرکت جوهری، معتقد به حدوث زمانی تجدّدی و آنبهآن عالم جسمانی است، ولی در ... بیشترنقش اعیان ثابته بر اختیار انسان از منظر ملاصدرا
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 137-160
چکیده
اعیان ثابته در مباحث هستیشناسی عرفانی، کلید فهم بسیاری از مباحث قضا و قدر، جبر و اختیار، علم پیشین خدا و امثال آن است. صدرالمتألهین در حلّ برخی مسائل فلسفی خود اعیان ثابته را به کار گرفته است. پذیرش نظریه ... بیشتربررسی تطبیقی رابطه علّی نفس و بدن از نگاه ملاصدرا و فاستر
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 201-221
چکیده
تبیین چگونگی ارتباط نفس و بدن از بحثهایی است که پس از پذیرش دوگانگی آن دو مطرح میشود. یکی از انواع ارتباط بین نفس و بدن، پذیرش علیت بین آن دو و تاثیر و تاثر بین آنهاست. ملاصدرا بدن را علت مادی نفس میداند ... بیشترتاثیر مبانی هستی شناسی صدرا در تبیین مساله دعا
دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 91-117
چکیده
دعا یکی از عالی ترین مضامین الهی است که همیشه مورد توجه بشریت بوده است و هر انسانی به فراخور میزان درک فقر ذاتی خویش به معناشناسی و مسائل پیرامون آن پرداخته است. در نگرش به مسأله دعا از نظر ملاصدرا، نباید ... بیشترتحلیل و بررسی سازگاری رمز پردازی با حکمت متعالیه صدرایی
دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 119-147
چکیده
نگاه رمزی به عالم میراث ارزشمند تمدنهای کهن بشری است که در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز جایگاه خاص خود را داشته است. عرفا و حکمای مسلمان همواره از این شیوه برای ارائه تعالیم خود بهره بردهاند. رمزپردازی ... بیشترذهنی بودن جوهریت و عرضیّت در فلسفه صدرایی
دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 149-168
چکیده
در این مقاله نشان داده میشود در تفکّر صدرایی " وجود" هم نقش تبیین چگونگی کثرت در افراد یک ماهیت نوعیه را برعهده دارد و هم اینکه براساس نظریه حرکت جوهری لازم نیست عرض های یک ذات نقش تبیین چگونگی تحقق حرکت ... بیشترنظریه معرفت گزاره ای صدرالمتالهین
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 41-67
چکیده
چیستی معرفت گزارهای در معرفتشناسی معاصر ازمسائل مهم است. نظریه رایج در میان معرفت شناسان، معرفت گزارهای را «باور صادق موجه» میشمرد، اما این نظریه با معضلی به نام «مشکل گتیه» مواجه شد. ... بیشترتسلسل در علل مادی و مسئله عدم تناهی زمان در فلسفه ملاصدرا
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 249-268
چکیده
ملاصدرا معتقد است که تسلسل در همه ی علت ها محال است و از جمله ی این علت ها علت مادی است. البته وی برخی ترتب های مادی را از این تسلسل محال استثنا می کند. بررسی ویژگی های اجزای زمان نشان می دهد که اجزای زمان ... بیشترکلام الهی، زبان و فاهمۀ بشری در حکمت صدرایی (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، ، صفحه 11-37