نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران

2 استادیار گروه فلسفه دین، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران

چکیده

یورگن مولتمان، الهی­دان پروتستان، تحت تأثیر جنگ‌های جهانی و دیگر حوادث سیاسی و اجتماعی قرن بیستم، به این نتیجه رسید که خوانش سنتی از آموزة فرجام جهان نمی‌تواند بستر مناسبی برای تحقق امید مسیحی به این امر باشد، زیرا نسبت به سازوکار موجود حاکم بر جهان بی‌تفاوت است. بر اساس دیدگاه مولتمان، خدای پدر، فرزند خویش را برای اصلاح  این سازوکار فرستاد ولی قدرتمندان جهان وی را به ‌صلیب کشیدند. با وجود این، خداوند با رستاخیز مسیح، آنان را ناکام گذاشت. به باور مولتمان، با تکیه بر عهد جدید می‌توان سازوکاری برای جهان (سازوکار موعود) در نظر گرفت که بستر مناسبی برای تحقق امید مسیحی برای فرجام جهان باشد. این سازوکار دارای مؤلفه‌هایی است که با تکیه بر آن­ها می‌توان به نیاز انسان معاصر پاسخ گفت. لذا فرجام‌شناسی مولتمان زمان‌مند، زمینه‌مند و شمول‌گراست. این فرجام‌شناسی در رویکرد خویش نسبت به نقد فرجام‌شناسی سنّتی، جامعیت متعلّق امید، شمولیت امید، صورت‌بندی اجتماعی پراکسیس امید و جایگاه مفهوم آینده در امید تاریخی، نوآوری‌های منحصربه­فردی در الهیات مسیحی قرن بیستم داشته است. با وجود این نکات، تردید در ایجاد امید روان­شناختی، ناسازگاری میان آموزة روح‌القدس و خصلت شگفتی امید مسیحی، تردید در توفیق روش‌شناختی تخیل الهیاتی، ابهام در سازوکار درهم کنش زمان خطی و زمان ابدی و ابهام در چگونگی تأثیر این امید در رفتار مؤمنان، این تفسیر از امید مسیحی را در محل تردید قرار می‌دهد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating Jürgen Moltmann’s Eschatology in Christian Theology

نویسندگان [English]

  • saman mahdever 1
  • mohammadreza bayat 2

1 Researcher

2 Faculty member

چکیده [English]

During the twentieth century, the theological tradition of eschatology was adversely affected by the outcomes of World Wars and social and political catastrophes, according to Protestant Jürgen Moltmann. In his view, God the Father sent His Son to transform the current order of the world radically, but powerful enemies crucified Him. God, however, thwarted their plan with the resurrection of Christ. Using the New Testament as a basis, Moltmann supports taking into account the promised order for the world that would allow the Christian hope to be realized. The new order contains dimensions that are applicable to contemporary problems. Moltmann’s eschatology is thus temporal, contextual, and inclusive. His eschatology has unique innovations in twentieth-century Christian theology, particularly in the way that he approaches the critique of traditional eschatology, the inclusion of hope, the social formulation of hope praxis, as well as the conceptualization of the future in his historical hope. Nevertheless, this eschatology is confronted with problems such as how psychological hope can be established, the inconsistency of his Pneumatology and the extraordinary nature of Christian hope, doubts about the methodological success of theological imagination, and ambiguity in the interaction between linear time and eternal time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jürgen Moltmann
  • Eschatology
  • Christian theology
  • Suffering
  • Hope
  • گرنز، استنلی جی. اولسن، راجر ای. (۱۳۹۰). الهیات مسیحی در قرن بیستم: خدا و جهان در عصر گذار. مترجمین: روبرت آسریان و میشل آقامالیان، تهران: نشر ماهی.
  • Beck, T. (2007). The Holy Spirit and the Renewal of All Things: Pneumatology in Paul and Jurgen Moltmann. Cambridge: James Clarke & Co.
  • Bultmann, R. (1951). Theology of the New Testament. Translated by: Kendrick Grobel. New York: Charles Scribner's Sons.
  • Bultmann, R. (1957). The presence of eternity: history and eschatology (Gifford lectures). New York: Harper.
  • Bultmann, R. (1958). Jesus Christ and Mythology. New York: Charles Scribner's Sons.
  • Chung, Sung Wook (2012). Jürgen Moltmann and Evangelical Theology: A Critical Engagement. Pickwick Publications.
  • Guttesen, P. (2011). Leaning into the Future: The Kingdom of God in the Theology of Juergen Moltmann and the Book of Revelation. James Clarke & Co.
  • Jenkins, Simon (2012). “In-Depth Interview with Jürgen Moltmann” | High Profiles - Available At: https://highprofiles.info/interview/jurgen-moltmann. Accessed: 2020-06-03.
  • Jo, Y. S. (2002). An Evaluation of Jürgen Moltmann’s View of Eschatological Time. Ph.D. Diss., the Southern Baptist Theological Seminary.
  • Kramer, E. J. D. (2016). Biblische Hoffnungsbilder Und Ihre Ethischen Auswirkungen in Der Eschatologie des Späten Jürgen Moltmann [Biblical Images of Hope and Their Ethical Implications in Jürgen Moltmann’s Later Theology]. Marburg: Evangelische Hochschule TABOR.
  • Lee, B. (2015). Celebrating God’s Cosmic Perichoresis: The Eschatological Panentheism of Jürgen Moltmann As A Resource for an Ecological Christian Worship. Pickwick Publications, an Imprint of Wipf and Stock Publishers (April 30, 2015).
  • McGrath, Alister (2016). The Christian Theology Reader. 5th Edition. Wiley-Blackwell.
  • Michaud, Derek (1999). Jürgen Moltmann, Boston Collaborative Encyclopedia of Western Theology, Available At: Http://People.Bu.Edu/Wwildman/Bce/Moltmann.Htm, Accessed: 2020-06-03.
  • Moltmann, Jürgen (1990). The Way of Jesus Christ: Christology in Messianic Dimensions. Translated by Margaret Kohl. London: SCM Press.
  • Moltmann, Jürgen (1993). The Trinity and the Kingdom: The Doctrine of God. Translated by Margaret Kohl. Minneapolis, MN: Fortress Press.
  • Moltmann, Jürgen (1996). The Coming of God: Christian Eschatology. Translated by Margaret Kohl. Minneapolis, MN: Fortress Press.
  • Moltmann, Jürgen (1999). God for a Secular Society: The Public Relevance of Theology. Translated by Margaret Kohl. London: SCM Press.
  • Tang, S. (1995). God's History in the Theology of Jürgen Moltmann. Ph.D. Diss., the University of St Andrews.