نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

-پژوهشگر مرکز علم و الهیات، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی. -استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات

چکیده

ارگانوئیدهای مغزی انسانی، اندام‌واره‌های بیولوژیکی هستند که در ظرف‌های آزمایشگاهی کشت می‌شوند و ساختاری شبیه جنین نابالغ دارند. یکی از مسائل اصلی درباره جایگاه اخلاقی این موجودات است. جایگاه اخلاقی ارگانوئیدهای مغزی در سلسله مراتب اخلاقی کجاست و خط قرمز محققان برای استفاده از آنها در آزمایش‌هایشان کجاست. بحث از جایگاه اخلاقی ارگانوئیدها با بحث از آگاهی آنها پیوند دارد. پرسش اصلی این مقاله این است که آیا آگاهی پدیداری می‌تواند تضمین کننده جایگاه اخلاقی این موجودات باشد یا خیر؟ در این جا پاسخ خواهیم داد صرف آگاهی پدیداری نمی‌تواند مشخص کننده جایگاه اخلاقی یک موجود باشد. علاوه بر این، شروطی مثل داشتن یک ویژگی اخلاقی، شباهت ساختاری با مغز جنین و یا بودن در دایره ارتباطات مهم انسانی که به عنوان شروط داشتن جایگاه اخلاقی ارگانوئیدهای مغزی ذکر می‌شود، در نهایت چیزی بیشتری از اینکه آگاهی پدیداری را شرط کافی برای داشتن جایگاه اخلاقی برای موجودی بدانیم ندارند. بنابراین این شروط نیز نمی‌توانند راهنمای خوبی برای تعیین یک چارچوب اخلاقی برای استفاده از ارگانوئیدهای مغزی باشند. در نهایت هدف این تحقیق این است که نشان دهد شرط دارا بودن آگاهی پدیداری، نمی‌تواند تضمینی برای داشتن چارچوب اخلاقی مثمرثمر درباره ارگانوئیدهای مغزی انسانی باشد و نیازمند چیزی بیشتر از صرف آگاهی پدیداری هستیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Moral Status of Cerebral Organoids and Phenomenal Consciousness

نویسنده [English]

  • Abolfazl Sabramiz

-Researcher at Center for Science and Theology, Institute for Science and Technology Studies, Shahid Beheshti University. -Assistant professor at Institute for Humanities and Social Studies (IHSS) .

چکیده [English]

Human cerebral organoids are biological organs that are cultured in laboratory dishes and can mimic the human brain. One of the main issues in this area is about the moral status of these creatures. Where is the moral status of cerebral organoids in the ethical hierarchy, and to what extent can researchers use them for their experiments? The discussion of the moral status of organoids is connected to the discussion of their consciousness. The main question of this article is whether phenomenal consciousness can guarantee the moral status of these beings or not? We will answer that mere phenomenal consciousness cannot determine the moral status of a being. In addition, conditions such as to possess a certain morally relevant characteristic, structural resemblance to the fetal brain, or being in the network of significant and appropriate relationships, which are cited as conditions for the moral status of cerebral organoids, they ultimately have nothing more than to consider phenomenal consciousness as a sufficient condition for having a moral status for a creature. Therefore, these conditions cannot be a good guide to determine an ethical framework for the use of cerebral organoids. Ultimately, the goal of this study is to show that the condition of having phenomenal consciousness cannot guarantee an efficient moral frame for human cerebral organoids, and that we need more than just phenomenal consciousness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cerebral organoids
  • Phenomenal consciousness
  • Moral status
  • Metaphysic
  • دکارت، رنه. (1381). تأملات در فلسفۀ اولی، ترجمة احمداحمدی. تهران: سمت، چاپ سوم.
  • کانت، ایمانوئل. (1369)، بنیاد مابعد‌الطبیعه اخلاق، ترجمۀ حمید عنایت و علی قیصری. تهران: خوارزمی.
  • Bitar, M. (2020). Are Brain Organoids Equivalent to Philosophical Zombies? In org. pp. 1-15.
  • Block, N. (1995a). Some concepts of consciousness. Sciences18(2), 1-28.
  • Block, N. (1995b). On a confusion about a function of consciousness. Behavioral and brain sciences18(2), 227-247.
  • Bricker, A. M. (2019). There are Actual Brains in Vats Now. Logos & Episteme, 10(2), 135-145.
  • Chapman, A. R. (2019). Brain Models in a Dish: Ethical Issues in Developing Brain Organoids. AJOB neuroscience, 10(3), 113-115.
  • Fagan, M. B. (2017). Stem cell lineages: between cell and organism. Philosophy, Theory, and Practice in Biology9(6), 1-23.
  • Farahany, N. A., Greely, H. T., Hyman, S., Koch, C., Grady, C., Pașca, S. P., ... & Song, H. (2018). The ethics of experimenting with human brain tissue. Nature. 556(7702). 429-432.
  • Ide, K., Matsuoka, N., & Fujita, M. (2021). Ethical Aspects of Brain Organoid Research in News Reports: An Exploratory Descriptive Analysis. Medicina, 57(6), 532. Pp 1-7.
  • Koplin, J., & Massie, J. (2021). Lessons from Frankenstein 200 years on: brain organoids, chimaeras and other ‘monsters’. Journal of medical ethics47(8), 567-571.
  • Koplin, J. J., & Savulescu, J. (2019). Moral limits of brain organoid research. Journal of Law, Medicine & Ethics, 47(4), 760-767.
  • Kriegel, U. (2019). The value of consciousness. Analysis, 79(3), 503-520.
  • Lancaster, M. A., & Knoblich, J. A. (2014). Organogenesis in a dish: modeling development and disease using organoid technologies. Science, 345(6194), 283-293.
  • Lavazza, A. (2021). Potential ethical problems with human cerebral organoids: consciousness and moral status of future brains in a dish. Brain Research, 1750, 147146.
  • Lavazza, A., & Pizzetti, F. G. (2020). Human cerebral organoids as a new legal and ethical challenge. Journal of Law and the Biosciences, 7(1), Pp 1-22.
  • Lavazza, A., & Massimini, M. (2018a). Cerebral organoids: ethical issues and consciousness assessment. Journal of Medical Ethics, 44(9), 606-610.
  • Lavazza, A., & Massimini, M. (2018b). Cerebral organoids and consciousness: how far are we willing to go?. Journal of medical ethics, 44(9), 613-614.
  • Levy, N. (2014). The value of consciousness. Journal of Consciousness Studies21(1-2), 127-138.
  • Levy, N., & Savulescu, J. (2009). Moral significance of phenomenal consciousness. Progress in Brain Research177, 361-370.
  • Melton, D. (2014). ‘Stemness’: definitions, criteria, and standards. In Essentials of stem cell biology (pp. 7-17). Academic Press.
  • Nagel, T. (1974). What is it like to be a bat?. The Philosophical Review83, 435-50.
  • Putnam, H. (1981). Brains in a Vat. Knowledge: Critical Concepts1, 192-207.
  • Setia, H., & Muotri, A. R. (2019, November). Brain organoids as a model system for human neurodevelopment and disease. In Seminars in cell & developmental biology (Vol. 95, pp. 93-97). Academic Press.
  • Sharma, A., Zuk, P., & Scott, C. T. (2021). Scientific and Ethical Uncertainties in Brain Organoid Research. The American Journal of Bioethics, 21(1), 48-51.
  • Shepherd, J., & Levy, N. (2020). Chapter Consciousness and Morality. The Oxford Handbook of the Philosophy of Consciousness.
  • Shepherd, J. (2018). Ethical (and epistemological) issues regarding consciousness in cerebral organoids. Journal of Medical Ethics44(9), 611-612.
  • Stoeklé, H. C., Ivasilevitch, A., Marignac, G., & Hervé, C. (2021). Creation and use of organoids in biomedical research and healthcare: the bioethical and metabioethical issues. Cell Adhesion & Migration15(1), 285-294.
  • Tononi, G., Boly, M., Massimini, M., & Koch, C. (2016). Integrated information theory: from consciousness to its physical substrate. Nature Reviews Neuroscience, 17(7), 450-461.
  • The Warnock Committee, 1984, British Medical Journal, Vol 289, 238-239.
  • Trujillo, C. A., Gao, R., Negraes, P. D., Gu, J., Buchanan, J., Preissl, S., ... & Muotri, A. R. (2019). Complex oscillatory waves emerging from cortical organoids model early human brain network development. Cell stem cell, 25(4), 558-569.