دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 14
بررسی شأن معرفتی حافظه از دیدگاه متیو فرایس و علامه محمد حسین طباطبایی
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
ادراک حسی، عقل، گواهی و دروننگری از منابع بنیادین باور هستند. اینکه حافظه از منابع اساسی باور باشد، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. این نوشتار بر آن است تا با رویکردی تحلیلی به تطبیق دیدگاه فرایس و علامهطباطبایی ... بیشترتحلیل نوپراگماتیستی ریچارد رورتی از «خودآفرینی» در فلسفه تعلیم و تربیت
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در قرن حاضر یکی از نظریه پردازان حیطه فلسفه تعلیم و تربیت ریچارد رورتی، فیلسوف نئوپراگماتیست آمریکایی، با نقد تفکر فلسفی گذشته درباره تعلیم و تربیت به مساله «خودآفرینی» ... بیشترلویناس و خوانش تلمودی متن مقدس: پاسخی به بحران خودآیینی انسان مدرن
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
در این پژوهش بر آن هستیم که با تمرکز بر آثار الهیاتی و فلسفی امانوئل لویناس، مفهوم یهودی وحی و اسلوب تفسیری تلمود را بیابیم و امکان جمع خودآیینی انسان و سنت را در نگاه او بررسی کنیم. لویناس فیلسوف منتقد ... بیشترنقد بومگرای «درونروانگی» و «همانندی» در دنیای معنوی سوئدنبرگ
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
نظریۀ انتقادی بومگرا، پیوندهای موجود در جهان طبیعی و فعالیتهای انسانی را بررسی میکند. با درنظرگرفتن برداشتهای گوناگون فلسفی از فلاسفۀ مختلف، وجود و بقای آگاهی انتقادی زیستمحیطی در ناخودآگاه ... بیشترتحلیلی انتقادی بر شر نظام مند از منظر آگاهی بدنمند
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
چکیده: «شرِ سیستماتیک» تعبیر یوجین ناگاساوا از عنوان شری است که وی در مقاله «مساله شر برای خداناباوران» از آن پرده برداری نموده است. ادعای وی این است که شر نه تنها اختصاص به بلایای طبیعی و فجایع ... بیشترحدوث و قدم عالم از منظر کندی
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
حدوث و قدم عالم، از مسائل مهمی است که همواره در فلسفه و کلام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. نگارنده با هدف تبیین و ارزیابی نظریه کندی – که نخسین فیلسوف اسلامی است- با تتبع در آثار وی، به سه دلیل بر اثبات ... بیشترهنر، حقیقت، ابتذال (بازاندیشی حقیقت هنر در مبانی صدرایی)
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
دنیای مدرن با ورود بهتمامی ساحات زیست بشر و جایدادن خود در متن واقعیت، چنان عرصه را بر امر متعالی تنگ کرده که گویا ردپایی از آن در متن وقایع برجای نماندهاست. در راستای برونرفت از بحران پدیدآمده، ... بیشتربررسی تفکر مراقبتی و همبستههای آن در فلسفه اخلاقی
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
هدف: از این پژوهش مروری نظاممند بر کاربرد تفکر مراقبتی و همبستههای آن در فلسفه اخلاقی است.روش: روش پژوهش از نوع مطالعات مروری و کتابخانهای است. در این پژوهش از مقالات موجود در مورد موضوع مورد مطالعه ... بیشتربررسی تطبیقی مبانی هستی شناسی مکانیک کوانتومی دیوید بوهم با مبانی حکمت صدرایی
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
مبانی هستیشناسی مکانیک کوانتومی دیوید بوهم در قالب مـفاهیمی مخالف با رویکرد فلسفی رایج در مکانیک کوانتومی (تعبیر کپنهاگی) مورد توجه فیلسوفان علم بوده است. این پژوهش میکوشد با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، ... بیشترحقیقت میزان علوم و اعمال از نظر ملاصدرا و مبانی فلسفی آن
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
یکی از مهم ترین مسائل مربوط به قیامت مواقف مختلفی است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است و متکلمان و فیلسوفان با مبانی خاص خود به دنبال فهم صحیح از آن هستند. در این میان بیشتر متکلمان تبیین مادی گرایانه ... بیشترتحلیل امکان و علل آکراسیای شناختی در آینه نفس شناسی حکمت متعالیه ملاصدرا
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی امکان و علل عمده آکراسیایِ باور (یا شناختی) بر اساس نظام حکمت متعالیه ملاصدرا مورد بحث قرار میگیرد. آکراسیایِ شناختی یا آکراسیای باور، به معنای «باور انسان به ... بیشترارزیابی انتقادات کروسیوس به نظریه جهانهای ممکن لایبنیتس
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
دغدغه لایبنیتس در طرح نظریهی بهترین جهان ممکن، دفاع از صفات مطلق الهی در برابر شبهه شرور بود. از نظر او با توجه به صفات مطلق الهی، جهان ممکن کنونی که اقتضای صفات خداوند است، میبایست بهترین جهان ممکن ... بیشتردیگردوستی مبتنی بر محبت به خود در نظریه «فیلیا» نیکوماخس ارسطو
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402
چکیده
ارسطو در تحلیل «فیلیا» در نیکوماخس، دیگرخواهی را به «روابط محبتآمیز فرد با خودش» مبتنی ساخته است و از شکوه خودخواهی در نیل به اودایمونیا سخن میگوید. مؤیدات دیگری نیز بر خوددوستی و شواهدی ... بیشترشکاف عدالت در نظریه امید کانت
دوره 13، شماره 31 ، اسفند 1402