کارکرد معرفتی قوه خیال در حصول مفاهیم فلسفی از منظر علامه طباطبایی و دیوید هیوم
کارکرد معرفتی قوه خیال در حصول مفاهیم فلسفی از منظر علامه طباطبایی و دیوید هیوم

زهرا حاتمی نعمتی؛ حسین نوروزی؛ سید ابراهیم آقازاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1402

https://doi.org/10.30470/phm.2023.2005438.2416

چکیده
  چکیده مقاله حاضر با هدف تبیین نقش و جایگاه معرفتی قوه خیال درگسترۀ بخش عظیمی از معلومات و محتوای ذهنی یعنی مفاهیم فلسفی و با تاکید بر آراء علامه طباطبایی و دیوید هیوم مورد ارزیابی مقایسه ای قرار گرفته ...  بیشتر
رهیافتی هستی شناسانه به علم حضوری از نگاه صدرالمتألهین
رهیافتی هستی شناسانه به علم حضوری از نگاه صدرالمتألهین

محمد جواد پاشایی

دوره 9، شماره 23 ، اسفند 1398، ، صفحه 225-246

https://doi.org/10.30470/phm.2020.38510

چکیده
  شناخت حضوری شناختی است که در آن، معلوم، حقیقت شیء بوده و خود بعینه نزد عالم حاضر می-گردد. هرچند این معرفت در هر دو ساحت معرفت شناختی و هستی شناختی امکان بررسی دارد، لکن تامل در بعد هستی شناختی آن، ضرورت ...  بیشتر
مقایسۀ‌ نظریۀ فطرت عقل با انسان معلق در اندیشۀ‌ سینوی
مقایسۀ‌ نظریۀ فطرت عقل با انسان معلق در اندیشۀ‌ سینوی

مهناز امیرخانی؛ زهره توازیانی؛ ملیحه پورصالح امیری

دوره 6، شماره 16 ، خرداد 1395، ، صفحه 59-83

چکیده
  کاربرد علم حضوری و شهود نزد ابن‌سینا از اهمیت درخور توجهی برخوردار است؛ به همین دلیل، نظریۀ انسان‌ معلقِ وی نمونۀ بارز کاربرد مقام شهود محسوب می‌شود. متناظر با این نظریه می‌توان از نظریۀ دیگری یاد ...  بیشتر
معرفت‌شناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
معرفت‌شناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388، ، صفحه 7-25

چکیده
  دکارت در رأس فیلسوفانی است که مسأله شناخت را با روشی نظام مند دنبال می‌کند و تمام سعی خود را به کار می‌بندد تا از روشهای پیشنهادیش  تمام شناخت ها را  استنتاج نموده  و بدینوسیله  به معرفت یقینی ...  بیشتر