دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موضوعات = فلسفه اسلامی
تعداد مقالات: 59
بررسی جایگاه انرگیا و انتلخیا در اندیشه ارسطو
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 145-170
چکیده
مفهوم کمال در اندیشه ارسطو در مابعدالطبیعه با کلماتی مانند انرگیا و انتلخیا بیان میشود هر دو در انگلیسی بهactuality ترجمه شده است. ارسطو در مباحث مختلف از «انرگیا» و «انتلخیا» سخن گفته است: در ... بیشترکارکردهای هستیشناختیِ علّیّت تحلیلی در فلسفهی اسلامی
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 225-248
چکیده
فیلسوفان مسلمان در برخی از مواضع که کثرت وجودی (خارجی) برقرار نیست، علّیت را متحقّق دانستهاند، که ملاصدرا این قسم علّیت را به تحلیل عقلانی میداند. علّیت جوهر برای عرض، ماده برای صورت، ماهیت برای ... بیشترتسلسل در علل مادی و مسئله عدم تناهی زمان در فلسفه ملاصدرا
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 249-268
چکیده
ملاصدرا معتقد است که تسلسل در همه ی علت ها محال است و از جمله ی این علت ها علت مادی است. البته وی برخی ترتب های مادی را از این تسلسل محال استثنا می کند. بررسی ویژگی های اجزای زمان نشان می دهد که اجزای زمان ... بیشتراحسائی، قول به اصلیین یا اصالت ماهیّت
دوره 7، شماره 19 ، اسفند 1396، ، صفحه 167-191
چکیده
چکیده با توجه به ظاهر برخی کلمات احسائی، قول به اصالت توأمان وجود و ماهیت را به او نسبت داده اند. اما به راستی آیا احسایی قائل به اصالت وجود و ماهیت با هم بوده یا اصالت ماهیتی بوده است؟ آیا تصور وی از اصالت ... بیشترقلمرو و جایگاه عقل و عقل گرایان درمقالات شمس تبریزی
دوره 7، شماره 18 ، تیر 1396، ، صفحه 75-102
چکیده
بررسی نقش وجایگاه تفکرفلسفی ونگاه عقلانی در موضوعات معرفت شناختی تاریخ گذشته ما یکی از مهم ترین مباحث همیشگی فرهنگ تاریخی ما بوده است که علیرغم مخالفان و موافقان بسیار در باب حیطه کار ومیزان کارایی آن ... بیشتر«انسان سالکِ صدرایی»: بازخوانی رهیافت چندوجهی ملاصدرا به سلوک انسان
دوره 7، شماره 18 ، تیر 1396، ، صفحه 157-180
چکیده
ملاصدرا در آثار برجسته خود به طور گسترده و ثابت به مسئلۀ انسان و سیر تعالی او پرداخته است. «انسان سالک»، محور نظریهی او در این باب را تشکیل میدهد که در ساختمان معنایی حکمت صدرایی از بسامد و اهمیت ... بیشترارتباط نفس و بدن از دیدگاه ابن میمون و اسپینوزا
دوره 7، شماره 18 ، تیر 1396، ، صفحه 181-206
چکیده
در تفکر یهودی آدمی موجودی مرکّب از نفس و بدن است. موسی بن میمون ضمن تأثیرپذیری از اندیشمندان پیش از خود، خصوصاً ارسطو و ابنسینا، معتقد شد نهتنها انسانها بلکه تمامی مخلوقات عالم مادی- اعم از حیوانات، نباتات، ... بیشترکلام الهی، زبان و فاهمۀ بشری در حکمت صدرایی (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، ، صفحه 11-37
چکیده
ارتباط انسان با خدا در حالی که یکی مخلوق و بسیار محدود و دیگری خالق و نامتناهی است، یکی از چالشهای فکری و فلسفی جدّی بشر بوده و هست و دیدگاهها و نظریات گوناگونی پیرامون آن مطرح شده است. با توجه به مبانی ... بیشترمبانی اشراقی ابنابیجمهور احسائی در تحلیل صفات الهی
دوره 6، شماره 17 ، آذر 1395، ، صفحه 39-60