دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = هایدگر
تعداد مقالات: 7
تأثیر مرگاندیشی بر زندگیاصیل در اندیشه هایدگر
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، ، صفحه 41-73
چکیده
تحقیق حاضر متمرکز بر بررسی موضع هایدگر در قبال تأثیر مرگاندیشی بر زندگی اصیل و نسبت میان مرگ، زندگی و اصالت است. برای نیل به این هدف از روش توصیفی تحلیلی استفاده شد. دغدغهی هایدگر پرسش از هستی با تحلیل ... بیشترتفسیر هایدگر از فرونسیس در کتاب سوفیست افلاطون با نگاهی به کتاب هستی و زمان
دوره 11، شماره 26 ، شهریور 1400، ، صفحه 163-191
چکیده
هایدگر در کتاب سوفیست افلاطون، به تفسیر کتاب ششم اخلاق نیکوماخوس ارسطو و به ویژه مبحث فرونسیس پرداخته است. وی در این کتاب به پنج نحوهی کشف و گشودگی دازاین یعنی اپیستمه، تخنه، سوفیا، نوس و فرونسیس میپردازد. ... بیشتربازتفسیر مفهوم رخدادِ از آنِ خودکننده نزد هایدگر با تکیه بر مفهوم تفکر
دوره 7، شماره 19 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-35
چکیده
این پژوهش برآن است تا با واکاوی مفهوم رخدادِ از آن خودکننده در فلسفهی هایدگر، تفسیری تازه از آن ارائه دهد. برای این منظور سه اثر از هایدگر، که نمایندهی سه رویکرد وی به مفهوم رخداد است، مورد توجه خواهد ... بیشتردیالکتیک حقیقت و شیء در فلسفهی هایدگر
دوره 5، شماره 15 ، آذر 1394، ، صفحه 147-177
چکیده
حقیقت، پرسشبرانگیزترین مسألة فلسفی است که اندیشة فیلسوفان را همواره به خود جلبکردهاست. مارتین هایدگر با تعریف حقیقت به نامستوری (الثیا)، حقیقت را از معیار سنجش صدق و کذب گزاره خارج کرده و به آن ... بیشترتفسیری انتقادی بر دیدگاه هایدگر در باب حقیقت افلاطونی با تکیه بر مفهوم مثال خیر
دوره 5، شماره 14 ، تیر 1394، ، صفحه 167-197
چکیده
هایدگر در مقالهی نظریهی افلاطون درباب حقیقت ادعا میکند که افلاطون با مطرح کردن نظریهی مُثُل، مفهوم سنتی حقیقت به مثابهی ناپوشیدگی (aletheia) را نادیده میگیرد و آن را به مطابقت اشیا و صور مثالی فرو ... بیشترموضوعِ محاورۀ سوفسطائی: سوفسطائی یا فیلسوف؟ بررسی دیدگاه هایدگر در درسگفتار سوفسطائیِ افلاطون
دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1393، ، صفحه 93-119
چکیده
مشهور است که افلاطون در آغاز محاورۀ سوفسطایی و محاورۀ سیاستمدار وعده میدهد که میخواهد سه محاوره به نامهای سوفسطایی، سیاستمدار و فیلسوف بنویسد. دو محاورۀ اول نوشته میشود و اکنون در دسترس است؛ اما ... بیشتربررسی مفهوم عدم در فلسفۀ هایدگر و نیشیدا
دوره 3، شماره 11 ، آذر 1392، ، صفحه 135-161