دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = ارسطو
تعداد مقالات: 9
دیگردوستی مبتنی بر محبت به خود در نظریه «فیلیا» نیکوماخس ارسطو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1401
چکیده
ارسطو در تحلیل «فیلیا» در نیکوماخس، دیگرخواهی را به «روابط محبتآمیز فرد با خودش» مبتنی ساخته است و از شکوه خودخواهی در نیل به اودایمونیا سخن میگوید. مؤیدات دیگری نیز بر خوددوستی و شواهدی ... بیشترپیوند کنش و شخصیت اخلاقی در فن شعر ارسطو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1401
چکیده
از دیدگاه ارسطو شخصیتتراژدی باید از نظر اخلاقی خوب، یعنی فضیلتمند باشد و برای اینکه بتواند در مسیر سعادت قرار گیرد، باید طی کنش انتخابگرانه و آگاهانه، قاعدۀ حد وسط اخلاقی را رعایت کند. بر همین مبنا، ... بیشترجنبههای اخلاقی عواطف ترس و شفقت در فن شعر ارسطو با تأکید بر کتاب پژوهشی دربارهی فن شعر ارسطو اثر استیون هالیول
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 229-259
چکیده
این مقاله جنبههای اخلاقی عواطف ترس و شفقت در رسالهی فن شعر ارسطو را مورد مطالعه قرار داده است. ارسطو در رسالهی فنخطابه ترس و شفقت را عواطفی خودخواهانه و دیگرخواهانه معرفی کرده که در نتیجهی پیش ... بیشترخودِ دیگر من: کشف بنیاد اخلاقی متافیزیک در اندیشه ارسطو
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 293-316
چکیده
تفسیر غالب از نسبت میان متافیزیک و امر اخلاقی و عملی در آموزههای ارسطو، تفسیر تفکیکی است. طبق این تفسیر، ارسطو عقل و حکمت نظری را از عمل جدا میداند و از دید او میان متافیزیک و حکمت عملی، ارتباطی نیست. ... بیشتربررسی روند دگرگونی خودآگاهی مدنظر ارسطو در آرای ابنسینا و آکوئیناس
دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 449-476
چکیده
در فلسفۀ مشائی، دو دیدگاه درخصوص خودآگاهی بهچشم میخورد؛ دیدگاهی که خودآگاهی را به چیزی جز ذات فاعلِ شناسا مشروط میکند و رأیی که میگوید بهمحض پیدایش ذات فاعل شناسا، بی هیچ قیدی، خودآگاهی نیز ... بیشترانفعالِ نفس و تغییرِ ذاتِ مدرِک: مسألهای ارسطویی، ردیهای سینوی و دفاعیهای صدرایی
دوره 10، شماره 25 ، بهمن 1399، ، صفحه 349-374
چکیده
نفس در فلسفهی ارسطویی به عنوان قوهی مدرِک شناخته شده و از آنجا که ادراک نوعی استحاله به شمار میرود، مسألهی تبیین تغییرِ نفس از جایگاهی خاص برخوردار است. ارسطو خود در فصل پنجم کتاب دوم دربارهی ... بیشترلایبنیتس و تمایز جوهر خدا و مُناد
دوره 9، شماره 23 ، اسفند 1398، ، صفحه 73-100
چکیده
لایب نیتس فیلسوفی عقلگراست که فلسفه اش نظاممند ، منسجم ولی متفاوت با سایر عقلگرایان است . اکثر عقلگرایان ، مخالف دیدگاه ارسطو هستند. در این مقاله اختلاف منظر آنها با ارسطو و دیدگاه مدرسی ... بیشترحکمت عملی از نظر آکویناس
دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 255-277
چکیده
آکویناس بر این باور بود که طبیعت انسان مشتمل بر غایاتی ذاتی است که از نظمی پیروی میکنند که وی آن را قانون طبیعی مینامید. از نظر وی هم عقل نظری و هم عقل عملی دارای مبادی بدیهیای هستند که بی نیاز از اثبات ... بیشترمسأله معرفت، جدال ارسطو و درایور
دوره 3، شماره 11 ، آذر 1392، ، صفحه 73-95