دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 14
سعد و نحس ایام و تبیین سینوی خواجه طوسی از آن
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 15-40
چکیده
بحث اوضاع فلکی و موقعیت ستارگان و همچنین نحوه قرار گرفتن آنها و متعاقباً سعدی و نحسی روزها مسألهای است که از دیرباز توجه مردم را به خود جلب کرده است. بسیاری از مردمان بر این باورند ک اوضاع فلکی نقش تعیینکننده ... بیشترتبیین دیگرگرایی از منظر رویکرد عقلانی نیگل و رویکرد تجربی بتسون
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 47-74
چکیده
همواره پیبردن به غایت و انگیزه رفتارهای انسان از مسائل قابل توجه روانشناسان و فلاسفه اخلاق بوده است. خودگرایان انگیزه تمامی اقدامات خیرخواهانه انسان را دستیابی به نفع شخصی تلقی میکنند. در مقابل، ... بیشتربررسی مدل زبان شناسی کلام عقلی اسلامی
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 81-100
چکیده
به رغم توجه جدی فلاسفه ی غربی به زبان دین که پس از وقوع چرخش زبانی اتفاق افتاد، در میان مباحث کلام اسلامی، پژوهش مستقلی حول محور مدل زبان شناسیِ کلام عقلی اسلامی، شکل نگرفته است. این در حالی است که مدل ... بیشترتأویلات حِکمی حکیم سبزواری از مطهرات (مطالعه موردی آب)
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 107-129
چکیده
سبزواری یکی از حکمای تاثیر گذار دوره قاجار است. ویژگی روش حِکمی سبزواری که در روش تأویلی او نیز تأثیر گذار بوده است، همراهی حکمت متعالیه و حکمت اشراق است. وی در یک تغییر روشی در صدد است تا با تفسیر باطنی ... بیشترنقش اعیان ثابته بر اختیار انسان از منظر ملاصدرا
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 137-160
چکیده
اعیان ثابته در مباحث هستیشناسی عرفانی، کلید فهم بسیاری از مباحث قضا و قدر، جبر و اختیار، علم پیشین خدا و امثال آن است. صدرالمتألهین در حلّ برخی مسائل فلسفی خود اعیان ثابته را به کار گرفته است. پذیرش نظریه ... بیشتربررسی و نقد نظریهی سویین برن درباره علم مطلق خدا
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 169-193
چکیده
«علم مطلق» وصفی از خداباوری کلاسیک است که چگونگی فهم آن بر سایر آموزههای خداباوری کلاسیک، همانند تغییرناپذیری، اختیار خداوند، و اختیار انسان تأثیرگذار است. سویینبرن، فیلسوف انگلیسی معاصر ... بیشتربررسی تطبیقی رابطه علّی نفس و بدن از نگاه ملاصدرا و فاستر
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 201-221
چکیده
تبیین چگونگی ارتباط نفس و بدن از بحثهایی است که پس از پذیرش دوگانگی آن دو مطرح میشود. یکی از انواع ارتباط بین نفس و بدن، پذیرش علیت بین آن دو و تاثیر و تاثر بین آنهاست. ملاصدرا بدن را علت مادی نفس میداند ... بیشترپیتر سینگر و «استعداد درک درد و رنج حیوانات» بعنوان ملاکِ اخلاقی توجه برابر به منافع حیوان و انسان
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 227-249
چکیده
یکی از مهمترین دلایل مدافعان حق حیات حیوانات و لزوم تغییر رفتار نامناسب با آنان، «استعداد درک درد و رنج» در حیوانات است. پیتر سینگر از مدافعان اصلی این استدلال و با تاکید بر لزوم توجه برابر به حیوان ... بیشتر"سرگشتگی فاعل اخلاقی در بستر عدم قطعیت و تردید"
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 259-286
چکیده
این جستار پژوهشی درباره عدم قطعیت هنجاری با تقریرهای مختلف و بررسی لوازم آن است. به این منظور عدم قطعیت در حیطه هستیشناسی، معرفتشناسی، اجتماعی و حالات روانی را شرحی مختصر داده و با استفاده از روش تحقیق ... بیشترخودِ دیگر من: کشف بنیاد اخلاقی متافیزیک در اندیشه ارسطو
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 293-316
چکیده
تفسیر غالب از نسبت میان متافیزیک و امر اخلاقی و عملی در آموزههای ارسطو، تفسیر تفکیکی است. طبق این تفسیر، ارسطو عقل و حکمت نظری را از عمل جدا میداند و از دید او میان متافیزیک و حکمت عملی، ارتباطی نیست. ... بیشترالهیات طبیعی معاصر و خدای رخنه ها
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 325-352
چکیده
الهیات طبیعی در دوره معاصر وارد مرحله جدیدی شده و بر شواهد تجربی و یافتهها یا تنگناهای تبیینی علوم جدید در این پروژه تأکید تام میشود. از سوی دیگر، خداباوری زخمخورده راهبردی است که در آن از مجهولات ... بیشترمطالعۀ انتقادی جایگاه عقل شهودی در خلق و فهم هنر سنتی از منظر سنتگرایان
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 359-384
چکیده
سنتگرایی یکی از جریانهایی است به طور مستقیم در برابر باورهای تجددگرایانه قرار میگیرد. دیدگاه سنتگرایان در طول تاریخ اندیشه، تبدیل به یک نظام فکری منسجم شده است. یکی از زمینههایی که در این اندیشه ... بیشترناطبیعیگرایی در اخلاق و ابهامهای آن
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 391-415
چکیده
برخی اندیشمندان معتقدند که ارزش اخلاقی هویت خاص خود را دارد و قابل تحویل به امور غیر اخلاقی نیست. جرج مور با اظهار چنین اندیشهای، نتیجۀ خاص بودن ارزش اخلاقی را این میداند که قابل بررسی در علوم طبیعی ... بیشترپیوند حق و اخلاق در فلسفهی کانت: آموزهی وابستگی
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، صفحه 423-457