دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
بازتفسیر مفهوم رخدادِ از آنِ خودکننده نزد هایدگر با تکیه بر مفهوم تفکر
چکیده
این پژوهش برآن است تا با واکاوی مفهوم رخدادِ از آن خودکننده در فلسفهی هایدگر، تفسیری تازه از آن ارائه دهد. برای این منظور سه اثر از هایدگر، که نمایندهی سه رویکرد وی به مفهوم رخداد است، مورد توجه خواهد ... بیشترشرطی لزومی در منطق جدید
چکیده
فارابی و ابنسینا در آثار خود برای شرطی متصل اقسام بسیاری برشمرده و مباحث متنوعی در آثار پیروان خود پدید آوردهاند. دو قسم مهم از این اقسام، عبارت است از «لزومی» و «اتفاقی» که هر کدام به اقسام ... بیشتررویکرد الگومحور در فهم چیستی دو دستگاه متافیزیکی: افلاطون و ارسطو
چکیده
دستگاههای متافیزیکی، بخشی مهم و قابل توجه ازمجموعه تاریخ فلسفه را به خود اختصاص دادهاند. یک پرسش اساسی در مورد نظامهای متافیزیکی کلاسیکی میتواند این باشد که آیا میتوان الگو ومدل کلی و واحدی را ... بیشترمعرفتشناسی در نظام فلسفی دکارت و سهروردی
چکیده
دکارت در رأس فیلسوفانی است که مسأله شناخت را با روشی نظام مند دنبال میکند و تمام سعی خود را به کار میبندد تا از روشهای پیشنهادیش تمام شناخت ها را استنتاج نموده و بدینوسیله به معرفت یقینی ... بیشترسرنوشت اخروی غیرمسلمانان از دیدگاه متکلمان اسلامی
چکیده
چه سرنوشتی در آخرت در انتظار پیروان سایر ادیان خواهد بود؟ آیا سرنوشت اُخروی غیرمسلمانان تابع نحوهی عملکردشان در دنیا است یا اینکه سرنوشت اخروی آنها بدون ارتباط با اعمال دنیویشان، دوزخ خواهد بود؟ ... بیشترآیا فایدهگرایی، همان لذتگرایی است؟ بررسی دیدگاه بنتام و میل
چکیده
اگر قائل به تقسیم موضوعات مربوط به فلسفهی اخلاق، به سه شاخهی اخلاق توصیفی؛ هنجاری یا دستوری؛ و اخلاق تحلیلی یا فرااخلاق باشیم، بیگمان نظریهی نتیجهگرایی و وظیفهگرایی را باید زیرمجموعهی ... بیشتررابطه نور فرّه با نور عصمت از دیدگاه شیعی
چکیده
نور فره (خُرّه )، نوری است که از عالم نورانی بر نفوس کامل نوری اشراق کرده، بدان نفوس تأیید و رأی بخشیده و سبب ریاست صاحب آن بر دیگران می شود و نوری است که معطی تأیید است و مؤید مشروعیت حکومت. از سویی حقیقت ... بیشترتقریری جدید از وظیفهگرایی نتیجهگرا
چکیده
مقاله حاضر در زمینۀ اخلاق هنجاری است که تلاش دارد نظریهای نو دربارۀ معیار درستی و نادرستی اعمال ارائه دهد. تقریرهای سنّتی نظریههای نتیجهگرایی (که معیار درستی عمل را خوبی نتایج آن میداند) و وظیفهگرایی ... بیشترریشههای غربی مکتب کیوتو
چکیده
مکتب کیوتو به عنوان تنها فلسفۀ معاصر ژاپن، با الهام از اندیشههای بودیستی و عرفانی شرق و اندیشههای فلسفی فیلسوفان غربی مثل هگل، نیچه و هایدگر، همتراز با مکاتب بزرگ فلسفی جهان قد علم کرده است. پایهگذار ... بیشتربررسی مفاهیم «غنی» و «فقیر» از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
چکیده
اصطلاح «فقیر» و «غنی» نخستینبار در مباحث دینی، کلامی و عرفانی مطرح شد. پس از آن برخی فلاسفۀ مسلمان نیز این عناوین را در فلسفه وارد کرده، به تحلیل آنها پرداختهاند. «غنی مطلق» از نظر ... بیشتربررسی و نقد دیدگاه اصالت زمان شخصگرای برایتمن
چکیده
موضوع این مقاله بررسی و نقد دیدگاه اصالت زمان شخصگرای برایتمن است. در این تحقیق با روش توصیفی- انتقادی، نخست فلسفۀ شخصگرایی معرفی گردیده، سپس دیدگاه اصالت زمان شخصگرای برایتمن و چیستی شخص بررسی ... بیشترتأثیر اعتقادات فلسفی ابنسینا بر غزالی در تجرد نفس
چکیده
غزالی در دورهای از تاریخ فکر و اندیشۀ اسلامی زندگی میکند که بسیاری از متفکران در رویکرد کلامی خود، داد و ستدهای گونهگونی با فلسفه به نمایش میگذارند. در این ایام بیشتر متکلمان با بهرهگیری از ... بیشترنقد و بررسی برهان معجزه بر اثبات وجود خدا از دیدگاه فیلسوفان دین مغرب زمین
چکیده
خداباوران معجزه را دلیلی برای اثبات وجود خدا میدانند. در طرف مقابل، خداناباوران نقدهایی علیه دلالتگری معجزه بر اثبات وجود خدا مطرح میکنند که بیشتر به وقوع پیوستن تاریخی معجزات را محل تردید قرار ... بیشترالگوشناسی نگارش الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة با تکیه بر مباحث عام وجود
چکیده
کتاب الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، از اوّلین تالیفات صدرالمتألّهین است. این کتاب دارای تمام ابواب فلسفی است و صدرالمتألّهین تا آخر عمر خویش در بخشهای مختلف آن دخلوتصرف نمودهاست. ... بیشترتحلیل نقدی استنادات قرآنی در نظریة معاد جسمانی آقاعلی مدرس
چکیده
نظریهپردازی فلسفی بر وفاق متون دینی، و تفسیر مبتنی بر موازین عقلی از آن متون، از مقاصد عالیۀ حکمای متعالیه و سنت مستمر آنان در پهنۀ حکمتپردازی است. پس از صدرا، در همۀ ادوار این مهم دنبال شده و آقاعلی ... بیشترکلام الهی، زبان و فاهمۀ بشری در حکمت صدرایی (با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)
چکیده
ارتباط انسان با خدا در حالی که یکی مخلوق و بسیار محدود و دیگری خالق و نامتناهی است، یکی از چالشهای فکری و فلسفی جدّی بشر بوده و هست و دیدگاهها و نظریات گوناگونی پیرامون آن مطرح شده است. با توجه به مبانی ... بیشترتحلیل نظریۀ ذهن بسطیافته و لوازم آن