بررسی سازگاری درونی صفات خدا در الهیات مسیحی بر مبنای پذیرش تاثرپذیری یا تاثرناپذیری خدا
بررسی سازگاری درونی صفات خدا در الهیات مسیحی بر مبنای پذیرش تاثرپذیری یا تاثرناپذیری خدا

زینب سادات میرشمسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1400

https://doi.org/10.30470/phm.2022.538983.2073

چکیده
  تعارض میان وجوب وجود ، اکتفای بالذات و تغییر ناپذیری خدا با علم مطلق و توجه خدا به بندگان و در نهایت عاطفه مندی خدا از موضوعاتی است که مورد توجه جدی فلاسفه و متکلمین قرار گرفته است . با توجه به اینکه در ...  بیشتر
نقد نئوداروینیسم ماده‌گرایانه با تکیه بر آراء تامس نیگل
نقد نئوداروینیسم ماده‌گرایانه با تکیه بر آراء تامس نیگل

صمد حسینی؛ عباس یزدانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1400

https://doi.org/10.30470/phm.2022.539785.2079

چکیده
  مطابق با تلقی نئوداروینیست­های ماده­گرا، حیات و همۀ امور مربوط به آن صرفاً نتیجۀ عملکرد قوانین مادی بوده و هیچ عامل غیرمادی یا ماورائی در ایجاد آن دخالتی نداشته است. از این رو، برای ارائه تبیینی جامع ...  بیشتر
تکثر ادیان و جستجوی عدالت الهی
تکثر ادیان و جستجوی عدالت الهی

قدرت اله قربانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1400

https://doi.org/10.30470/phm.2022.546049.2147

چکیده
  دنیای کنونی مملو از ادیانی است که آموزه‌ها و پیروان گوناگونی دارند. ضمن اینکه میان ادیان الهی و غیرالهی، یا خداباور و غیرخداباور، برخی اشتراکات و اختلافات قابل توجهی وجود دارد. چنین کثرتی با نظر به بسط ...  بیشتر
بررسیِ انتقادیِ تئودیسۀ مریلین مک‌کُرد آدامز در آینۀ مقایسۀ انتقادیِ با تئودیسۀ عملی
بررسیِ انتقادیِ تئودیسۀ مریلین مک‌کُرد آدامز در آینۀ مقایسۀ انتقادیِ با تئودیسۀ عملی

جعفر فلاحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1401

https://doi.org/10.30470/phm.2022.553662.2215

چکیده
  مریلین مَک‌کُرد آدامز، متاله و فیلسوفِ تحلیلیِ معاصر، تئودیسه‌ای ارائه می‌کند که بر مبنای آن انسان‌های رنج‌کشیده نوعی جبرانِ اندام‌وار - در برابرِ جبرانِ افزایشی - برای رنجِ خود در این جهان و خصوصاً ...  بیشتر
پاسخ های دینی به مسأله‌ی وجودی شر
پاسخ های دینی به مسأله‌ی وجودی شر

عباسعلی منصوری؛ اسداله آژیر؛ سید فضل اله روشن

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1401

https://doi.org/10.30470/phm.2022.557887.2245

چکیده
  مسأله شر صورتبندیهای مختلفی دارد که یکی از آنها مسأله وجودی شر نام دارد؛ به این معنا که وقتی شرها و رنجهای دنیا به صورت بالفعل دامنگیر انسان میشوند، آدمی از نظر روانی قادر نیست به رابطة سابق خود با خدا ...  بیشتر
تحلیلی انتقادی بر شر نظام مند از منظر آگاهی بدنمند
تحلیلی انتقادی بر شر نظام مند از منظر آگاهی بدنمند

حسین سخنور؛ غلامحسین خدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1401

https://doi.org/10.30470/phm.2022.552348.2204

چکیده
  چکیده: «شرِ سیستماتیک» تعبیر یوجین ناگاساوا از عنوان شری است که وی در مقاله «مساله شر برای خداناباوران» از آن پرده برداری نموده است. ادعای وی این است که شر نه تنها اختصاص به بلایای طبیعی و فجایع ...  بیشتر
ارزیابی انتقادات کروسیوس به نظریه جهان‌های ممکن لایب‌نیتس
ارزیابی انتقادات کروسیوس به نظریه جهان‌های ممکن لایب‌نیتس

بهروز اسدی؛ محمد کرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مهر 1401

https://doi.org/10.30470/phm.2022.552418.2205

چکیده
  دغدغه لایب‌نیتس در طرح نظریه‌ی بهترین جهان ممکن، دفاع از صفات مطلق الهی در برابر شبهه شرور بود. از نظر او با توجه به صفات مطلق الهی، جهان ممکن کنونی که اقتضای صفات خداوند است، می‌بایست بهترین جهان ممکن ...  بیشتر
بررسی مدل زبان شناسی کلام عقلی اسلامی
بررسی مدل زبان شناسی کلام عقلی اسلامی

سمیه اجلی؛ محسن جاهد؛ سحر کاوندی

دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 81-100

https://doi.org/10.30470/phm.2022.525329.1964

چکیده
  به رغم توجه جدی فلاسفه ی غربی به زبان دین که پس از وقوع چرخش زبانی اتفاق افتاد، در میان مباحث کلام اسلامی، پژوهش مستقلی حول محور مدل زبان شناسیِ کلام عقلی اسلامی، شکل نگرفته است. این در حالی است که مدل ...  بیشتر
بررسی و نقد نظریه‌ی سویین برن درباره علم مطلق خدا
بررسی و نقد نظریه‌ی سویین برن درباره علم مطلق خدا

طیبه شاددل؛ منصور ایمانپور؛ حسین اترک

دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 169-193

https://doi.org/10.30470/phm.2021.137853.1890

چکیده
  «علم مطلق» وصفی از خداباوری کلاسیک است که چگونگی فهم آن بر سایر آموزه‌های خداباوری کلاسیک، همانند تغییرناپذیری، اختیار خداوند، و اختیار انسان تأثیر‌گذار است. سویین‌برن، فیلسوف انگلیسی معاصر ...  بیشتر
الهیات طبیعی معاصر و خدای رخنه ها
الهیات طبیعی معاصر و خدای رخنه ها

روزبه زارع

دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 325-352

https://doi.org/10.30470/phm.2021.537989.2065

چکیده
  الهیات طبیعی در دوره معاصر وارد مرحله جدیدی شده و بر شواهد تجربی و یافته‌ها یا تنگناهای تبیینی علوم جدید در این پروژه تأکید تام می‌شود. از سوی دیگر، خداباوری زخم‌خورده راهبردی است که در آن از مجهولات ...  بیشتر
بیان امر الهی در پیکرسازی گیاهی (بر اساس پدیدارشناسی روح و درس‌گفتارهای زیباشناسیِ هگل)
بیان امر الهی در پیکرسازی گیاهی (بر اساس پدیدارشناسی روح و درس‌گفتارهای زیباشناسیِ هگل)

محبوبه اکبری ناصری؛ شمس الملوک مصطفوی؛ شهلا اسلامی

دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 83-104

https://doi.org/10.30470/phm.2020.124970.1783

چکیده
  در «پدیدارشناسیِ روح»، شواهدی دال بر این‌همانیِ مطلق و امر الهی وجود دارد. امر الهی در نزد هگل ذاتِ عقلانی دارد؛ بنابراین امر الهی بی‌کرانه، می‌بایست در موجودِ کران‌مند حضور یابد تا روح، خود ...  بیشتر
الاهیات دیجیتال و معاد جسمانی با نگاه انتقادی بر آرای فرانک تیپلر
الاهیات دیجیتال و معاد جسمانی با نگاه انتقادی بر آرای فرانک تیپلر

محمدحسین مرادی نسب؛ علی شیروانی هرندی

دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 113-134

https://doi.org/10.30470/phm.2021.139526.1905

چکیده
  شتاب روزافزون علوم رایانه­ای به­ویژه در زمینۀ هوش مصنوعی، به شکل‌گیری الاهیاتی نوپا منجر شد که از آن به الاهیات دیجیتال تعبیر می‌شود. الاهیات دیجیتال با تعاریفی نو از انسان، روح، زندگی و نظایر آن، ...  بیشتر
ارزیابی فرجام‌شناسی یورگن مولتمان در الهیات مسیحی
ارزیابی فرجام‌شناسی یورگن مولتمان در الهیات مسیحی

سامان مهدور؛ محمد رضا بیات

دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 283-313

https://doi.org/10.30470/phm.2021.527636.1977

چکیده
  یورگن مولتمان، الهی­دان پروتستان، تحت تأثیر جنگ‌های جهانی و دیگر حوادث سیاسی و اجتماعی قرن بیستم، به این نتیجه رسید که خوانش سنتی از آموزة فرجام جهان نمی‌تواند بستر مناسبی برای تحقق امید مسیحی به ...  بیشتر
معنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور)
معنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور)

ذوالفقار ناصری

دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 201-227

https://doi.org/10.30470/phm.2019.34356

چکیده
  «نگاه دینی» و «نگاه سکولار»، دو نظام معنایی متفاوت برای حیات انسان ترسیم می‎کنند و پایه‎گذار دو سپهر کاملاً مختلف در زندگی انسان هستند. زندگی انسان در هر دو بستر دینی و سکولار، ویژگی‎هایی ...  بیشتر
نسبت میان باور دینی و «ارزشمندی» زندگی با نظر به دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
نسبت میان باور دینی و «ارزشمندی» زندگی با نظر به دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان

مسعود میرزایی فیروزی؛ مینو حجت؛ میترا (زهرا) پورسینا

دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 41-67

https://doi.org/10.30470/phm.2018.32202

چکیده
  این مقاله به مسأله ارزشمندی زندگی، که یکی از بحرانهای معنوی انسان مدرن است، میپردازد. در این راستا ، ضمن طرح نظریات طبیعت‌باوران در این خصوص، از خلال بیانات علامه در سراسر المیزان دیدگاهی فراطبیعت‌باور ...  بیشتر
دیالکتیک تثلیث در رابطه سکولار خدا و جهان
دیالکتیک تثلیث در رابطه سکولار خدا و جهان

سیدحمید طالب زاده؛ فاطمه دلاوری پاریزی

دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 171-192

https://doi.org/10.30470/phm.2018.32201

چکیده
  پرسش از رابطه خداوند و جهان، در طول تاریخ فلسفه، پرسشی همواره مهم و حیاتی بوده است. این رابطه گاه رابطه‌ای جدی و آن به آن و متصل و گاه منفصل و اصطلاحا سکولار است. در این نوشتار تلاش شده که بر مبنای فلسفه ...  بیشتر
نگرش های فلسفی مورخان ادیان : مطالعه موردی جیمز فریزر و میر چا الیاده
نگرش های فلسفی مورخان ادیان : مطالعه موردی جیمز فریزر و میر چا الیاده

ملیحه صابری نجف ابادی

دوره 7، شماره 19 ، اسفند 1396، ، صفحه 143-166

چکیده
  در تألیف کتاب های تاریخ ادیان، دیدگاههای مختلف عقیدتی و فلسفی، ارزش‌ها وتصورات قبلی پژوهشگرتاریخ ادیان را در چینش و انتخاب وقایع و تنظیم آن تحت تأثیر قرار می دهد . فرضیات معرفت‌شناسی درباره حقیقت شناخت ...  بیشتر
مفهوم شناسی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌مثابه یک ابرپارادایم برای علم مدرن
مفهوم شناسی طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌مثابه یک ابرپارادایم برای علم مدرن

سیدمصطفی میرباباپور

دوره 7، شماره 19 ، اسفند 1396، ، صفحه 213-242

چکیده
  طبیعت‌گرایی روش‌شناختی مهم‌ترین ویژگی‌ علم معاصر است که بر اساس آن شناخت و تبیین جهان طبیعی فقط از طریق علل طبیعی موجه است و استفاده از هرگونه امر ماورائی مانند خدا و فعل او در شناخت طبیعت ممنوع است. ...  بیشتر