دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 15
تبیین ناسازگاریهای هستیشناسانه نوخاستهگرایی و فیزیکالیسم؛ و پیشنهاد یک موضع جدید نوخاستهگرایانه
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 11-42
چکیده
در این مقاله نخست، فیزیکالیسم، بر اساس پیشنهاد دیوید لویس، و از طریق به کاربردن مفهوم فرارویدادگی تعریف میگردد. پس از آن، توضیح داده میشود که از میان دیدگاههای متنوع نوخاستهگرایانه، تعداد معدودی ... بیشترپدر- مادری: مساله مجوزدهی نقد و بررسی طرح هیو لافولیت
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 43-70
چکیده
هیو لافولیت با پیشنهاد طرحی زیر عنوان« مجوزدهی برای پدر-مادری»، استدلال کرده است که از آن جا که « اقدام به پدر و مادر شدن می تواند مستلزم ضرر و زیان وسیع و عمیق به کودکان باشد»، لازم است دولت ... بیشتر«معرفتشناسی» و «اخلاق شک گرایی» در نسبت با «صورت زندگی» از منظر ویتگنشتاینِ کاول
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 71-103
چکیده
از منظر ِکاول نسبت میان «ارزش های اخلاقی» و «امرواقع»، از رهگذر معیارهای گرامریِ ویتگنشتاین، از یک طرف، عقلانیت پذیر نیستند و از طرف دیگر، این «ناتوانیِ» حل و فصل مسائل مربوط به وجود ... بیشترنوآوری نگرش علامه خفری پیرامون کلام الهی
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 105-125
چکیده
کلام الهی یکی از مسائل مهم و جنجالبرانگیز در دانش کلام و آغازگر شکلگیری این دانش بوده است. پیرامون این موضوع در بین مسلمانان دو دیدگاه کلی مطرح شده است: متکلمین امامیه و معتزله غالبا کلام الهی را لفظی، ... بیشتررهشِ سهروردی از چالشِ مطابقت و اینهمانی
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 127-146
چکیده
سهروردی در نظام حکمت اشراق، از خود و خودآگاهیِ شهودیاش ره میسپرد و به خدا میرسد. او از یکسو، هویتِ خود و مبادی نوریاش را «حضورِ نزد خود» مییابد و از دیگر سو، فاعلیت (مبدئیت) و دیگرآگاهیِ ... بیشتراخلاق اطلاعات جهانی: نقد و بررسی دیدگاه چارلز اس
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 147-187
چکیده
فناوری اطلاعات روابط میان انسانها در سراسر دنیا را ممکن ساخته است. ازاینرو، نظریهپردازان اخلاقِ اطلاعات، مانند چارلز اِس، تلاش میکنند تا یک نظریۀ اخلاقی جهانی ارائه دهند. چارلز اس معتقد است ... بیشترجایگاه «اوبودگی»: چگونگی مطرح شدن خدا نزد امانوئل لویناس
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 179-205
چکیده
لویناس از تصور «نامتناهی» یا خدا نزد دکارت به مثابهی امری که ناشی از اندیشهی «من اندیشنده» نیست، بسیار بهره برده است، ولی آن را در راستای نظام اخلاقی خود باز تقریر میکند. اینکه باز تقریر ... بیشترتأملی در اختلاف شارحان معاصر حکمت متعالیه در نوع رابطه ماهیت با وجود
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 207-233
چکیده
وجود، مبنای فلسفهی ملاصدرا و آراء خاص فلسفی اوست. در این میان، مسألهی اصالت وجود، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و پایهی مباحث مهمی در حکمت متعالیه است. صدرا از وجود و ماهیت با تعابیر مختلف یاد ... بیشتراستعاره مفهومی و تحلیلی نو از نقش آن در اخلاق
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 235-255
چکیده
دغدغه و دستمایه اصلی در این مقاله بررسی نقش استعارههای مفهومی در ساحت اخلاق است. پس از تعریف و تحلیل استعاره مفهومی با تاکید بر آراء لیکاف، جانسن و کوچِش، عمومیت، مفهومی بودن ذاتی و ساختار سیستمی به ... بیشترپرسش باز مور و هنجارمندی اخلاقی؛ نقد پل بلومفیلد
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 257-288
چکیده
مور (1903) در استدلال پرسش باز ادعا میکند که مفهوم «خوب» را نمیتوان بر اساس مفاهیم دیگر اعم از مفاهیم طبیعی و غیر طبیعی تعریف کرد. پل بلومفیلد (2006) به تبعیت از داروال-گیبارد-ریلتن (1992) تقلیل ناپذیری ... بیشتربررسی تطبیقی نظریه دوگانهانگاری نوخاسته(هسکر) و حدوث جسمانی نفس(صدرالمتالهین) در نحوه تعلق یا تکون نفس
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 289-313
چکیده
دوگانهانگاری نوخاسته از جمله دیدگاههای معاصر در فلسفه ذهن است که طی عطف توجه دوباره به مبحث نوخاستگی در دهههای اخیر مطرح شده است. ویلیام هسکر، مبدع این نظریه درخصوص رابطه نفس و بدن، تا حدود زیادی ... بیشترتطبیق «خودشناسی» ازمنظر کییرکگارد و شیخ اشراق
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 315-336
چکیده
چکیده در مقاله حاضر به بررسی موضوع خودشناسی از بعد عرفانی و فلسفی از دیدگاه شیخ شهابالدین سهروردی و سورن کییرکگارد با نگاهی مقایسهای پرداخته میشود .کییرکگارد معتقد است پرداختن به امور کلی و ماهیت ... بیشترمسئله شر از دیدگاه ملاصدرا و نورمن گیسلر
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 337-364
چکیده
این مقاله به دنبال تبیین «مسالهشر» و پاسخهای ارائهشده به آن در دیدگاه ملاصدرای شیرازی و نورمن گیسلر است. بهرغم تمایزی که نامبردگان در غایت تبیین مسالهشر دارند بهگونهای که ملاصدرا درصدد ... بیشتربررسی اختلافنظر ابنسینا و متکلمان اتمیست دربارهی روایی کاربرد ایدهآلسازیهای ریاضیاتی در طبیعیات
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 365-394
چکیده
در این مقاله برای نشاندادن تقابلنظر ابنسینا و دو گروه از متکلمان مسلمان دربارهی اعتبار کاربرد آزمایش فکری ایدهآل ریاضیاتی در پژوهشهای طبیعی، دو نمونهی سنگ آسیا و کره و سطح صاف را مدنظر قرار ... بیشترنیچه و صائب: دو متفکر خردستیز
دوره 10، شماره 24 ، شهریور 1399، صفحه 395-422