1. تبیین ناسازگاری‌های هستی‌شناسانه نوخاسته‌گرایی و فیزیکالیسم؛ و پیشنهاد یک موضع جدید نوخاسته‌گرایانه

مسعود طوسی سعیدی؛ سید حسن حسینی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 11-42

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.102292.1553

چکیده
  در این مقاله نخست، فیزیکالیسم، بر اساس پیشنهاد دیوید لویس، و از طریق به کاربردن مفهوم فرارویدادگی تعریف می‌گردد. پس از آن، توضیح داده می‌شود که از میان دیدگاه‌های متنوع نوخاسته‌گرایانه، تعداد معدودی را می‌توان برگزید که با تعریف مدنظر از فیزیکالیسم، ناسازگاری هستی‌شناسانه داشته باشند. در این راستا، دیدگاه نوخاستگی جوهری، بر ...  بیشتر

2. پدر- مادری: مساله مجوزدهی نقد و بررسی طرح هیو لافولیت

محسن جاهد؛ مریم خوشدل؛ علی اکبر عبدل آبادی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 43-70

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.112750.1665

چکیده
  هیو لافولیت با پیشنهاد طرحی زیر عنوان« مجوزدهی برای پدر-مادری»، استدلال کرده است که از آن جا که « اقدام به پدر و مادر شدن می تواند مستلزم ضرر و زیان وسیع و عمیق به کودکان باشد»، لازم است دولت ها طرحی برای مجوزدهی به زوج‌های متقاضیِ فرزندآوری داشته باشند و آن‌ها را ملزم کنند در آزمون‌هایی استاندارد شرکت کنند، چنانچه از این ...  بیشتر

3. «معرفت‌شناسی» و «اخلاق شک گرایی» در نسبت با «صورت زندگی» از منظر ویتگنشتاینِ کاول

مژگان خلیلی؛ علی اکبر احمدی افرمجانی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 71-103

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.113185.1671

چکیده
  از منظر ِکاول نسبت میان «ارزش های اخلاقی» و «امرواقع»، از رهگذر معیارهای گرامریِ ویتگنشتاین، از یک طرف، عقلانیت پذیر نیستند و از طرف دیگر، این «ناتوانیِ» حل و فصل مسائل مربوط به وجود معیارهای گرامری اخلاقی، به هیچ‌وجه معقول نیست، ادعای دسترسی به عینیتِ صرف در مباحث اخلاقی هم از همین منظر، بی‌معناست و مفهوم نیست، ...  بیشتر

4. نوآوری نگرش علامه خفری پیرامون کلام الهی

محمد عباس زاده جهرمی؛ معصومه امیری

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 105-125

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.100285.1543

چکیده
  کلام الهی یکی از مسائل مهم و جنجال‌برانگیز در دانش کلام و آغازگر شکل‌گیری این دانش بوده است. پیرامون این موضوع در بین مسلمانان دو دیدگاه کلی مطرح شده است: متکلمین امامیه و معتزله غالبا کلام الهی را لفظی، حادث و مخلوق می‌دانند. اشاعره آن را نفسی، قدیم و عین ذات او می‌داند.در نوشتار حاضر ضمن مروری مختصر بر دو نگرش فوق، به نگاه علامه ...  بیشتر

5. رهشِ سهروردی از چالشِ مطابقت و این‌همانی

محسن اکبری؛ محمد حسین حشمت پور

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 127-146

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.103988.1567

چکیده
  سهروردی در نظام حکمت اشراق، از خود و خودآگاهیِ شهودی‌اش ره می‌سپرد و به خدا می‌رسد. او از یک‌سو، هویتِ خود و مبادی نوری‌اش را «حضورِ نزد خود» می‌یابد و از دیگر سو، فاعلیت (مبدئیت) و دیگرآگاهیِ انوار جوهری را با اضافه اشراقی تبیین می‌کند. از عباراتی که در هر یک از آثار تعلیمی او به تبیینِ چیستی و تعیینِ جایگاه اشراق و شهود در ...  بیشتر

6. اخلاق اطلاعات جهانی: نقد و بررسی دیدگاه چارلز اس

محمدامین برادران نیکو؛ آرش موسوی؛ کیوان الستی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 147-187

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.97644.1518

چکیده
  فناوری اطلاعات روابط میان انسان‌ها در سراسر دنیا را ممکن ساخته است. ازاین‌رو، نظریه‌پردازان اخلاقِ اطلاعات، مانند ‏چارلز اِس، تلاش می‌کنند تا یک نظریۀ اخلاقی جهانی ارائه دهند. چارلز اس معتقد است این نظریه جهانی در ساحت فرا ‏اخلاق به نوعی پلورالیسم، به نام پلورالیسم تفسیری، و در ساحت هنجاری به اخلاق مراقبت، فضیلت و کنفسیوس نیاز ...  بیشتر

7. جایگاه «اوبودگی»: چگونگی مطرح شدن خدا نزد امانوئل لویناس

محمدمهدی عبدالعلی نژاد؛ سید احمد فاضلی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 179-205

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.110251.1634

چکیده
  لویناس از تصور «نامتناهی» یا خدا نزد دکارت به مثابه‌ی امری که ناشی از اندیشه‌ی «من اندیشنده» نیست، بسیار بهره برده است، ولی آن را در راستای نظام اخلاقی خود باز تقریر می‌کند. این‌که باز تقریر لویناس از برهان دکارت تا چه حد می‌تواند برهانی اخلاقی در جهت اثبات وجود خدا باشد، و همچنین این‌که اساساً خدا چه جایگاهی در فلسفه‌ی ...  بیشتر

8. تأملی در اختلاف شارحان معاصر حکمت متعالیه در نوع رابطه ماهیت با وجود

روح اله آدینه؛ رقیه موسوی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 207-233

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.115709.1701

چکیده
  وجود، مبنای فلسفه‌ی ملاصدرا و آراء خاص فلسفی اوست. در این میان، مسأله‌ی‌ اصالت وجود، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و پایه‌ی مباحث مهمی در حکمت متعالیه است. صدرا از وجود و ماهیت با تعابیر مختلف یاد نموده است و هر یک از شارحان معاصر حکمت متعالیه، براساس مبانی خاصِ مقبول خود مانند، پذیرش وحدت شخصی وجود یا تشکیک و تعابیر گوناگون صدرا ...  بیشتر

9. استعاره مفهومی و تحلیلی نو از نقش آن در اخلاق

مسعود صادقی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 235-255

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.110434.1637

چکیده
  دغدغه و دستمایه اصلی در این مقاله بررسی نقش استعاره‌های مفهومی در ساحت اخلاق است. پس از تعریف و تحلیل استعاره مفهومی با تاکید بر آراء لیکاف، جانسن و کوچِش، عمومیت، مفهومی بودن ذاتی و ساختار سیستمی به عنوان سه مولفه اصلی این سنخ از استعاره معرفی و انواع ساختاری، وجودشناختی و جهت‌مند آن به بحث گذاشته شد. همچنین بیان شد که اخلاق، سرشتی ...  بیشتر

10. پرسش باز مور و هنجارمندی اخلاقی؛ نقد پل بلومفیلد

رضا مثمر؛ سید علی کلانتری

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 257-288

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.86070.1404

چکیده
  مور (1903) در استدلال پرسش باز ادعا می‌کند که مفهوم «خوب» را نمی‌توان بر اساس مفاهیم دیگر اعم از مفاهیم طبیعی و غیر طبیعی تعریف کرد. پل بلومفیلد (2006) به تبعیت از داروال-گیبارد-ریلتن (1992) تقلیل ناپذیری مفهوم خوب را مبتنی بر هنجارمند بودن این مفهوم تبیین نموده است. بر اساس این ایده، مفهومِ «خوبی»- بر خلاف مفاهیم دیگری که معمولاً ...  بیشتر

11. بررسی تطبیقی نظریه دوگانه‌انگاری نوخاسته(هسکر) و حدوث جسمانی نفس(صدرالمتالهین) در نحوه تعلق یا تکون نفس

فهیمه شریعتی؛ یاسر خوشنویس

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 289-313

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.103474.1563

چکیده
  دوگانه‌انگاری نوخاسته از جمله دیدگاه‌های معاصر در فلسفه ذهن است که طی عطف توجه دوباره به مبحث نوخاستگی در دهه‌های اخیر مطرح شده است. ویلیام هسکر، مبدع این نظریه درخصوص رابطه نفس و بدن، تا حدود زیادی از سایر دیدگاه‌های موجود در فلسفه ذهن معاصر که عموماً به تحویل امور ذهنی به امور فیزیکی و نهایتاً فیزیکالیسم منجر می‌شود، فاصله می‌گیرد ...  بیشتر

12. تطبیق «خودشناسی» ازمنظر کی‌یرکگارد و شیخ اشراق

سیمین اسفندیاری؛ آزاده الیاسی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 315-336

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.95870.1501

چکیده
  چکیده در مقاله حاضر به بررسی موضوع خودشناسی از بعد عرفانی و فلسفی از دیدگاه شیخ شهاب‌الدین سهروردی و سورن کی‌یرکگارد با نگاهی مقایسه‌ای پرداخته می‌شود .کی‌یرکگارد معتقد است پرداختن به امور کلی و ماهیت اشیاء موجب شده که انسان از خویشتن را خویش غافل شود. شیخ اشراق نیز در آثار متعدد به خصوص در داستان‌های رمزی‌اش همواره به عوامل غفلت ...  بیشتر

13. مسئله شر از دیدگاه ملاصدرا و نورمن گیسلر

مهدی شجریان

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 337-364

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.105967.1591

چکیده
  این مقاله به دنبال تبیین «مساله‌شر» و پاسخ‌های ارائه‌شده به آن در دیدگاه ملاصدرای شیرازی و نورمن گیسلر است. به‌رغم تمایزی که نامبردگان در غایت تبیین مساله‌شر دارند به‌گونه‌ای که ملاصدرا درصدد پاسخ به «شبهه ثنویت» و گیسلر در مقام حل «مساله‌منطقی‌شر» است اما این تحقیق با روش تحلیلی‌ ـ ‌‌انتقادی از خلال کتب آن‌ها ...  بیشتر

14. بررسی اختلاف‌نظر ابن‌سینا و متکلمان اتمیست درباره‌ی روایی کاربرد ایده‌آل‌‌سازی‌های ریاضیاتی در طبیعیات

سید علی حسینی

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 365-394

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2019.106729.1598

چکیده
  در این مقاله برای نشان‌دادن تقابل‌نظر ابن‌سینا و دو گروه از متکلمان مسلمان درباره‌ی اعتبار کاربرد آزمایش فکری ایده‌آل ریاضیاتی در پژوهش‌های طبیعی، دو نمونه‌ی سنگ آسیا و کره و سطح صاف را مدنظر قرار داده‌ایم و باتوجه‌به دیدگاه مثبت متکلمان و مخالفت ابن‌سینا با این روش، دریافته‌ایم که این اثبات یا انکار، از باورهای پس‌زمینه‌ای ...  بیشتر

15. نیچه و صائب: دو متفکر خردستیز

محمد خاکپور

دوره 10، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، صفحه 395-422

http://dx.doi.org/10.30470/phm.2020.101704.1550

چکیده
  در این مقاله سعی داریم اندیشه خرد ستیز دو متفکر از دو فرهنگ کاملاً متفاوت یعنی یک متفکر و شاعر ایرانی یعنی صائب تبریزی و یک متفکر و فیلسوف آلمانی یعنی نیچه را از منظر اندیشه خردستیزانه‌شان و و تجمیدشان از شور و سرمستی مورد بررسی و تطبیق قرار دهیم. نیچه با تقدم بخشیدن به عناصر دیونوسیوسی در مقابل عناصر آپولونی به مخالفت با عقل برخاسته ...  بیشتر