دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 14
از تصرّف تا عشق: فهم کار معمار در مکتب صدرایی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 17-49
چکیده
مکتب صدرایی قابلیت بالایی برای پاسخگویی به پرسشهای حوزة معماری در زمینههای مختلف دارد. این نوشته نیز در تلاش است تا کار معمار را بر مبنای این مکتب با استفاده از منظومة مفاهیمی که از کلام ملاصدرا ... بیشترزمان به مثابۀ دالّ مرکزی در اندیشۀ داریوش شایگان
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 57-86
چکیده
نوشتار حاضر بر مبنای روش تحقیق توصیفی- تحلیلی میکوشد جایگاه زمان را در نظام فکری داریوش شایگان به خصوص ظهور و بروز آن در قلمرو فرهنگ سنتی و مدرن، شعر، نقاشی و رمان مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج به دست ... بیشترنقد و بررسی روش ولفسون در بازخوانی متون فلسفی و الهیاتی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 93-117
چکیده
ولفسون، فیلسوف نامآشنای یهودی، با نگارش مجموعهای از آثار، در صدد بازنویسی تاریخ فلسفۀ غرب با محوریت یهودیت برآمد. او برای انجام این مهم، روش فرضی-استنتاجی یا روش تلمودی مطالعه متون را بهکار بست. ... بیشتربررسی و نقد دیدگاه اریک ج. ویلنبرگ در کتاب ارزش و فضیلت در جهان بدون خدا
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 127-159
چکیده
ویلنبرگ در کتاب " ارزش و فضیلت در جهان بدون خدا" طبیعتگرایی را به عنوان یک روایت بیخدا از گیتی در مدنظر قرار داده است. او ابتدا بیمعنایی زندگی در شرایط نبود خدا را با چهار روایت معرفی و سپس با استعانت ... بیشترپاسخ های دینی به مسألهی وجودی شر
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 167-200
چکیده
مسأله شر صورتبندیهای مختلفی دارد که یکی از آنها مسأله وجودی شر نام دارد؛ به این معنا که وقتی شرها و رنجهای دنیا به صورت بالفعل دامنگیر انسان میشوند، آدمی از نظر روانی قادر نیست به رابطة سابق خود با خدا ... بیشترپذیرش گزاره بدون قرینه کافی بر مبنای نقد مفهوم اعتباری از نظر ویلیام جیمز و علّامه طباطبائی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 207-232
چکیده
«اعتباری» اصطلاح پرکاربرد در معرفتشناسی است. جیمز از اعتبار به عنوان برونرفتی از عقلگرایی حداکثری استفاده میکند و آن را «فرض باور» یا «پذیرش اولیه باور» معنا میکند بهگونهای ... بیشترلزوم اصلهای اخلاقی برای تشخیص اخلاقی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 239-270
چکیده
در چند دههی اخیر، نظریههای اصلمند اخلاقْ مورد انتقاد بنیادی جزئیگرایان اخلاقی قرار گرفتهاند. انتقادها و اشکالها و مخالفتهای جزئیگرایان با نظریههای اصلمند اخلاق، مختلف بوده است. یک اشکال ... بیشتراطلاعات کاذب عمدی و مسئولیت اخلاقی: مطالعهای در فلسفۀ اخلاق
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 279-328
چکیده
در مقالۀ حاضر با انجام بررسیهایی در فرااخلاق، سعی شده تا به بررسی مسئولیت اخلاقی ارتکاب به ارائۀ عمدی اطلاعات کاذب پرداخته شود. برای انجام این پژوهش، از دو روش تحلیل مفهومی و موازنۀ متأملانه استفاده ... بیشتراخلاقباوری و قیم سالاری: امکان یا امتناع تحدید آزادی های فردی؟
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 335-376
چکیده
”قیمسالاری اخلاقی“ به چه معناست و چه تقریرهایی از آن میتوان داشت؟ ”قیمسالاری“ چه ربط و نسبتی با ”اخلاقباوری“ دارد و وجوه افتراق و اشتراکش با ”اخلاقباوری“ چیست؟ در ”قیمسالاری“، ... بیشترتحلیل فلسفی چگونگی ارتباط حجّت اصولی با توجیه معرفت شناختی به واسطهی مباحث فلسفه اخلاق
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 383-409
چکیده
کارآمدی فقه در عصر حاضر بهعنوان یکی از شاخصترین علوم در میان سایر شاخههای علوم اسلامی، ارتباط مستقیمی با میزان پاسخگو بودن منطق استنباطِ دینی در زمان فعلی و مقتضیات آن دارد. در همین راستا در ادبیات ... بیشترنسبت هنر با زندگی در تفکّر هیدگر: هنر به مثابه راه نجات
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 419-447
چکیده
نسبت هنر با زندگی همواره از مهمّترین مسائل مورد توجّه فیلسوفان هنر بوده است. مارتین هیدگر از فیلسوفان بزرگی است که هنر در اندیشهاش نقشی محوری به عهده دارد و، بنابراین، در جستار حاضر به کاوش در باب ... بیشتربررسیِ انتقادیِ تئودیسۀ مریلین مککُرد آدامز در آینۀ مقایسۀ انتقادیِ با تئودیسۀ عملی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 445-485
چکیده
مریلین مَککُرد آدامز، متاله و فیلسوفِ تحلیلیِ معاصر، تئودیسهای ارائه میکند که بر مبنای آن انسانهای رنجکشیده نوعی جبرانِ انداموار - در برابرِ جبرانِ افزایشی - برای رنجِ خود در این جهان و خصوصاً ... بیشتربراهین اثبات وجود مادۀ اولی نزد ابنسینا؛ یک بررسی انتقادی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 393-524
چکیده
ابنسینا، دو برهان «فصل و وصل» و «قوه و فعل» را بر اثبات وجود ماده اولی اقامه کرده است، در این مقاله نشان دادیم، بر هر دو برهان اشکالاتی وارد است. ادعای برهان فصل و وصل آن است که تغییر فصل و وصل ... بیشتربررسی تطبیقی نظریه خطای جان مکی و نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1402، صفحه 531-568