دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موضوعات = فلسفه دین
تعداد مقالات: 21
بررسیِ انتقادیِ تئودیسۀ مریلین مککُرد آدامز در آینۀ مقایسۀ انتقادیِ با تئودیسۀ عملی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1401
چکیده
مریلین مَککُرد آدامز، متاله و فیلسوفِ تحلیلیِ معاصر، تئودیسهای ارائه میکند که بر مبنای آن انسانهای رنجکشیده نوعی جبرانِ انداموار - در برابرِ جبرانِ افزایشی - برای رنجِ خود در این جهان و خصوصاً ... بیشترپاسخ های دینی به مسألهی وجودی شر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1401
چکیده
مسأله شر صورتبندیهای مختلفی دارد که یکی از آنها مسأله وجودی شر نام دارد؛ به این معنا که وقتی شرها و رنجهای دنیا به صورت بالفعل دامنگیر انسان میشوند، آدمی از نظر روانی قادر نیست به رابطة سابق خود با خدا ... بیشترتحلیلی انتقادی بر شر نظام مند از منظر آگاهی بدنمند
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1401
چکیده
چکیده: «شرِ سیستماتیک» تعبیر یوجین ناگاساوا از عنوان شری است که وی در مقاله «مساله شر برای خداناباوران» از آن پرده برداری نموده است. ادعای وی این است که شر نه تنها اختصاص به بلایای طبیعی و فجایع ... بیشترارزیابی انتقادات کروسیوس به نظریه جهانهای ممکن لایبنیتس
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مهر 1401
چکیده
دغدغه لایبنیتس در طرح نظریهی بهترین جهان ممکن، دفاع از صفات مطلق الهی در برابر شبهه شرور بود. از نظر او با توجه به صفات مطلق الهی، جهان ممکن کنونی که اقتضای صفات خداوند است، میبایست بهترین جهان ممکن ... بیشترلویناس و خوانش تلمودی متن مقدس: پاسخی به بحران خودآیینی انسان مدرن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1401
چکیده
در این پژوهش بر آن هستیم که با تمرکز بر آثار الهیاتی و فلسفی امانوئل لویناس، مفهوم یهودی وحی و اسلوب تفسیری تلمود را بیابیم و امکان جمع خودآیینی انسان و سنت را در نگاه او بررسی کنیم. لویناس فیلسوف منتقد ... بیشترچرخش فلو از الحاد به خداباوری در پرتو برهان نظم
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1401
چکیده
آنتونی فلو بعد از دهه ها دفاع جانانه از خداناباوری، نهایتا در شش سال آخر عمر چرخشی در اندیشه خود انجام داد و به سمت خداباوری روی آورد. وی اصلی ترین دلیل خود را در قالب تقریری از برهان اتقان صنع و با ابتناء ... بیشترنسبت سبک زندگی با معنای زندگی در اندیشه رواقیون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1401
چکیده
در این مقاله نسبت سبکزندگی با معنایزندگی در مکتب رواقی مورد بررسی است. مکتبی کهن که معنای فلسفه را شیوه زیستن می داند و داعیه سبک سازی دارد و آموزه های آن امروزه مورد توجه قرار گرفته است. چگونگی سبکزندگی ... بیشترنقد نئوداروینیسم مادهگرایانه با تکیه بر آراء تامس نیگل
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 151-181
چکیده
مطابق با تلقی نئوداروینیستهای مادهگرا، حیات و همۀ امور مربوط به آن صرفاً نتیجۀ عملکرد قوانین مادی بوده و هیچ عامل غیرمادی یا ماورائی در ایجاد آن دخالتی نداشته است. از این رو، برای ارائه تبیینی جامع ... بیشترتکثر ادیان و جستجوی عدالت الهی
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 189-222
چکیده
دنیای کنونی مملو از ادیانی است که آموزهها و پیروان گوناگونی دارند. ضمن اینکه میان ادیان الهی و غیرالهی، یا خداباور و غیرخداباور، برخی اشتراکات و اختلافات قابل توجهی وجود دارد. چنین کثرتی با نظر به بسط ... بیشتربررسی سازگاری درونی صفات خدا در الهیات مسیحی بر مبنای پذیرش تاثرپذیری یا تاثرناپذیری خدا
دوره 12، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 335-359
چکیده
تعارض میان وجوب وجود ، اکتفای بالذات و تغییر ناپذیری خدا با علم مطلق و توجه خدا به بندگان و در نهایت عاطفه مندی خدا از موضوعاتی است که مورد توجه جدی فلاسفه و متکلمین قرار گرفته است . با توجه به اینکه در ... بیشتربررسی مدل زبان شناسی کلام عقلی اسلامی
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 81-100
چکیده
به رغم توجه جدی فلاسفه ی غربی به زبان دین که پس از وقوع چرخش زبانی اتفاق افتاد، در میان مباحث کلام اسلامی، پژوهش مستقلی حول محور مدل زبان شناسیِ کلام عقلی اسلامی، شکل نگرفته است. این در حالی است که مدل ... بیشتربررسی و نقد نظریهی سویین برن درباره علم مطلق خدا
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 169-193
چکیده
«علم مطلق» وصفی از خداباوری کلاسیک است که چگونگی فهم آن بر سایر آموزههای خداباوری کلاسیک، همانند تغییرناپذیری، اختیار خداوند، و اختیار انسان تأثیرگذار است. سویینبرن، فیلسوف انگلیسی معاصر ... بیشترالهیات طبیعی معاصر و خدای رخنه ها
دوره 12، شماره 28 ، مرداد 1401، ، صفحه 325-352
چکیده
الهیات طبیعی در دوره معاصر وارد مرحله جدیدی شده و بر شواهد تجربی و یافتهها یا تنگناهای تبیینی علوم جدید در این پروژه تأکید تام میشود. از سوی دیگر، خداباوری زخمخورده راهبردی است که در آن از مجهولات ... بیشتربیان امر الهی در پیکرسازی گیاهی (بر اساس پدیدارشناسی روح و درسگفتارهای زیباشناسیِ هگل)
دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 83-104
چکیده
در «پدیدارشناسیِ روح»، شواهدی دال بر اینهمانیِ مطلق و امر الهی وجود دارد. امر الهی در نزد هگل ذاتِ عقلانی دارد؛ بنابراین امر الهی بیکرانه، میبایست در موجودِ کرانمند حضور یابد تا روح، خود ... بیشترالاهیات دیجیتال و معاد جسمانی با نگاه انتقادی بر آرای فرانک تیپلر
دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 113-134
چکیده
شتاب روزافزون علوم رایانهای بهویژه در زمینۀ هوش مصنوعی، به شکلگیری الاهیاتی نوپا منجر شد که از آن به الاهیات دیجیتال تعبیر میشود. الاهیات دیجیتال با تعاریفی نو از انسان، روح، زندگی و نظایر آن، ... بیشترارزیابی فرجامشناسی یورگن مولتمان در الهیات مسیحی
دوره 11، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 283-313
چکیده
یورگن مولتمان، الهیدان پروتستان، تحت تأثیر جنگهای جهانی و دیگر حوادث سیاسی و اجتماعی قرن بیستم، به این نتیجه رسید که خوانش سنتی از آموزة فرجام جهان نمیتواند بستر مناسبی برای تحقق امید مسیحی به ... بیشترمعنای زندگی در حیات دینی و حیات سکولار (نقد دیدگاه ریچارد تیلور)
دوره 8، شماره 21 ، دی 1397، ، صفحه 201-227
چکیده
«نگاه دینی» و «نگاه سکولار»، دو نظام معنایی متفاوت برای حیات انسان ترسیم میکنند و پایهگذار دو سپهر کاملاً مختلف در زندگی انسان هستند. زندگی انسان در هر دو بستر دینی و سکولار، ویژگیهایی ... بیشترنسبت میان باور دینی و «ارزشمندی» زندگی با نظر به دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 41-67
چکیده
این مقاله به مسأله ارزشمندی زندگی، که یکی از بحرانهای معنوی انسان مدرن است، میپردازد. در این راستا ، ضمن طرح نظریات طبیعتباوران در این خصوص، از خلال بیانات علامه در سراسر المیزان دیدگاهی فراطبیعتباور ... بیشتردیالکتیک تثلیث در رابطه سکولار خدا و جهان
دوره 8، شماره 20 ، شهریور 1397، ، صفحه 171-192
چکیده
پرسش از رابطه خداوند و جهان، در طول تاریخ فلسفه، پرسشی همواره مهم و حیاتی بوده است. این رابطه گاه رابطهای جدی و آن به آن و متصل و گاه منفصل و اصطلاحا سکولار است. در این نوشتار تلاش شده که بر مبنای فلسفه ... بیشترنگرش های فلسفی مورخان ادیان : مطالعه موردی جیمز فریزر و میر چا الیاده
دوره 7، شماره 19 ، اسفند 1396، ، صفحه 143-166
چکیده
در تألیف کتاب های تاریخ ادیان، دیدگاههای مختلف عقیدتی و فلسفی، ارزشها وتصورات قبلی پژوهشگرتاریخ ادیان را در چینش و انتخاب وقایع و تنظیم آن تحت تأثیر قرار می دهد . فرضیات معرفتشناسی درباره حقیقت شناخت ... بیشترمفهوم شناسی طبیعتگرایی روششناختی بهمثابه یک ابرپارادایم برای علم مدرن
دوره 7، شماره 19 ، اسفند 1396، ، صفحه 213-242